Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

Få bukt med övervikt

Julie17 skrev 2018-11-29 08:24:10 följande:

Tack snälla för era svar!

Ina82: mjölksyrebakterier? I just viktnedgångssyfte eller är det en bieffekt?

Alexi: Ja förvisso håller jag med dig, just nu, men när hon ligger på golvet och skriker, gråter och fäktar och vägrar så är det svårt.. hon har hett temperament och mycket trots och konsekvenser har ganska liten effekt.

Ska vi försöka hålla fast ändå vid detta? Något bra råd hur? Ska hon få komma dit rödgråten? Det känns så fel att vara så hård men det kanske är nödvändigt? och hon kommer undan med att hon vill börja nya sporter hela tiden, jag kanske är snål men det blir väldigt dyrt eftersom man nästan alltid behöver betala för en hel termin varje gång hon börjat med ngt, tex dans 900, ridning 1500, bollgympa 700.. fanns det klippkort skulle det kännas lättare än att betala 3100 för aktiviteter som inte nyttjas.. prova en gång är ofta gratis men sen får man ju betala..

Och så bor vi såklart på liten ort där utbudet inte är jättestort :(

Nej jag tänker precis som du, väljer bort margarin, lätt- och lightprodukter, hellre smör och begränsar frukt och väljer ris och pasta på fullkorn och flingor med lågt sockerinnehåll, typ havrefras. Fan de få gånger jag gör pannkakor är det till och med på grovt mjöl..

Legomum: Ja mellanmål är frukt ibland men visst försöker vi begränsa det, de får en frukt i skolan på förmiddagen och max en frukt hemma, brukar göra morotsstavar och en bit gurka, ibland en skål flingor, ibland ägg, varierar mellanmålet.

Det är just aktiveringen som är svår med bebis på släp, skridskor, cykling och andra kul saker går inte just nu förutom på helg och det känns som för lite.. Promenad kan säkert funka ibland men tyvärr bor vi långt från affären ;) det är så himla mycket lättare sommartid.

Jag har eventuellt plan om att skaffa hund (vi har en nu men han är gammal och orkar varken leka så mycket eller promenera nå värst) när minstingen blivit lite större, då kanske det kan ge lite extra rörelse.

Jag tycker dock tvärtom att det är precis nu som det börjar bli kritiskt, får vi inte ordning på det nu är risken så stor för övervikt/fetma som ungdom/vuxen.. (www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barns-tillvaxt-0-6-ar/Overvikt/)

Jag trodde som du att HAvrefras var bra, gick nu hos dietist och fick en lista där Havrefras var rödmarkerat pga för hög sockerhalt. Vi har nu bytt till Frebaco svenska havreringar.

Jag tror det viktigaste är att ni minimerar socker och ser till att flickan rör på sig, sextio minuter om dagen är rekommenderat för barn i den åldern.

Promenad varje dag borde väl gå att få till, besök till simhall brukar ju också vara uppskattat.
    Julie17 skrev 2018-11-29 11:13:50 följande:

Ja visst innehåller havrefrasen också socker, eftersom vi har precis de havreringarna hemma också men jag inte får i ungarna den så har havrefrasen blivit en medelväg.. det större barnet behöver ju trots allt kolhydrater i och med alla träningar, att havrefras var rödlistad visste jag dock inte. Tar man kontakt med elevhälsan eller vårdcentral om man vill få komma till dietist?

Vi ska försöka med lite mer promenad, simhall absolut, precis som lekland ibland men det blir kostsamt att göra det ofta och jag vågar inte riktigt vara själv än med bebis och två ungar på badhus.

Som tur är kommer väl snö snart så det går att leka i snön, åka pulka och sådant.

Angående dietist,Vårdcentralen bör kunna hjälpa er, kanske även skolsköterskan.

Funderade på vad mina barn gjorde i den åldern och då gick de i simskola, det skulle ju kunna vara bra träning för din dotter. Det är ju också väldigt viktigt att kunna simma ordentligt. Mina barn gick i simskola tills de kunde simma 200 m och ta simborgarmärket, det tog några år, kommer jag ihåg.

Thedrjohn skrev 2018-11-29 20:17:58 följande:

Du låter klok och gör redan en hel del för att förbättra situationen. Det finns några få men ovanliga genetiska orsaker till övervikt hos barn. Det kan vara värt att försöka utreda i sjukvården men det kan ta tid innan ni får rätt hjälp.

Det finns väl ingen anledning att tro att det beror på någon genetisk sjukdom eller åkomma, flickan gillar enligt TS mat, äter stora portioner och gillar inte idrott.

I vårt stillasittande samhälle med skärmar av alla slag så leder detta lätt til övervikt även hos växande barn. Jag tror att TS behöver hjälp av dietist, samt mer motion till dottern.

Men sköldkörteln bör ni förstås kolla upp. Det händer ju att redan barn har såna problem.

Om ni bokar en tid hos vårdcentralen, hos en läkare, kan ju läkaren ta både prover och ordna med dietist, om det behövs.

Svar på tråden Få bukt med övervikt