• Kawthar

Svensk kvinna med hijab???

Hade kunnat vara mig du såg.. svensk revertit sedan flera år tillbaka och bär min hijab (islamiska klädsel och uppförande) med stolthet. Inte för jag tror att jag är bättre än någon annan utan pga att jag älskar min klädsel som jag valt för i min tro upprätthålla dom lagar Gud välsignat oss kvinnor med. Männen har sin hijab också.

För mig innebär min tro och min klädsel frihet. Jag känner ett lugn inom mig och fullkomligt tillfreds med min tro.

Islam betyder fredlig underkastelse till Gud och endast Gud. Så hur vi praktiserar vår tro är det vi en dag ska stå till svars för inför Gud. I Koranen står det att Gud känner oss bättre än vi känner oss själva och Han är närmare oss än vår egen halspulsåder, så bär du tex slöjan för någon annan än för Guds skull kommer det inte betyda någonting på domedagen.

• Kawthar
    Anonym (Snälla nån..) skrev 2018-11-27 00:40:38 följande:

En gång för alla. Det är VI västerländska kvinnor som lever under förtryck! Porr-konsumtion som normaliseras ?? Victorias Secret ?? Ja det är väl ju mer avklätt desstu mer behagar vi männen... eller ?? Alla "damtidningar" som vill att vi ska se ut på ett SPECIELLT sätt ?? Inte är det vi kvinnor som vill puta med röven för andra kvinnors skull... Eller ha ankläppar som BARA associerar till hur kvinnan ser ut när hon utför oralsex på en man. Nääää men det är inte kvinnoförtryck!

Eller hetsen kring badstränder... bikini eller string?? Vad gillar männen bäst? Vad är sexigast.... Eller bh:n som är tjockare än Nationalencyklopedin.. är det för att behaga kvinnor?? Nä det är också "kom och titta på mig mannen, jag har stora bröst".

Snälla, kom inte och säg att det är frivilligt eller att vi bara vill öka vårt självförtroende! I västvärlden har självförtroende blivit baserat på hur många likes en kvinna kan få på Instagram. Om HON ÄR DUGLIG.

Höga klackar, jeans som ger större rumpa... Gör ALLT i din makt för att ögonen ska vara på DIG - om du så måste gå naken.

Snälla, då tar jag hellre på mig en sjal, tar bort sminket och ger fan i alla jävla ideal skapta för männen.

Ingen kvinna som någonsin spelat in en porrfilm har tänk "wow, jag är fri och lycklig och INGEN man förtrycker mig för just nu är det inte 5 miljoner män som kommer se detta och runka för att sedan se mig som en hora".

Ingen kvinna som stått vid bilmontrar för reklam, halvnaken har tänkt att "ja men den här bilen lockar tittare, inte alls mina bara ben och yppiga bröst".

Att klä av sig och tro att man gör det för sin egen skull är VÄRRE än niqab och hijab. Inse det västvärlden! Männen styr er mer än vad de styr kvinnorna i tex Mellanöstern.

De har inga galna kvinnoideal iaf.

Tack.

Så bra skrivet och håller med dig i allt
  • Kawthar
    cb66 skrev 2018-11-27 09:50:32 följande:

Helt rätt, män har alltid försökt att kontrollera kvinnors klöäder. Det mest uppenbara är nog frankrikes lag om att man inte får ha hijab på stranden men måsta ha bikinitopp. En tydlig signal på kontroll av klädsel:

Absolut är det så, vi lever i en tid där kvinnor bötfälls när de klär på sig täckande klädsel men betalas när de klär av sig. Så skruvat
  • Kawthar
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-11-27 12:59:02 följande:

eller bötfälls om de inte har bikiniöverdel.

I Sverige tvingas kvinnor att ha en viss klädsel på badhus som inte män behöver. Vi har olika lagar för kvinnor och män när det gäller klädsel.

Nja det är en sanning med modifikation. Du kan gå barbröstad på stranden. Ingen kommer bötfälla dig trots att du är ute på allmän plats.
  • Kawthar
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-27 13:32:36 följande:

Jag skulle kunna tänka mig att bära hijab för att dölja mina stora skador på hals och öron efter behandling dock så fungerar ju inte detta eftersom jag blir ifrågasatt och för att få tyst på detta så känner jag mig tvingad att gång på gång visa vad som döljs under

Ja det kan ibland kännas jobbigt med att bli utstirrad som svensk med islamiska klädseln ,och har haft tur att inte bli påhoppad, nedslagen eller spottad på av svenska ?frihetskämpar? som vill ?rädda? mig från ?förtrycket?, då jag har hört andras berättelser om vad dom fått utstå så all tacksamhet till Gud.

Slöjan har blivit så otroligt laddad här i Sverige ,man behöver ju bara resa lite för att se alla nyanser av människor och klädsel, där människor bryr sig mindre om vad du har på huvudet. Må vara rastafari, bandanas, sjaletter eller heltäckande slöjor. Tråkig och lite trångsynt inställning till människors egna personliga stil.
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-11-27 17:36:39 följande:

Om du anser detta om Sverige, hur ser du då på Iran, Saudiarabien och andra länder med sharia?

Är de för personlig stil?

Jag anser att det inte finns något land som 100% följer sharia(Guds lagar)
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-11-27 18:11:19 följande:

Är Koranguden tråkig och trångsynt? Hen verkar ju inte gilla personlig stil.

Koranguden? Gulligt...

Islam är monoteism så det finns ingen Korangud eller andra gudar utan endast En Gud.

Här kan du läsa Hans namn och attribut, se om du hittar dina attribut

www.quran411.com/99-names-of-allah.asp
  • Kawthar
    Anonym (qwerty) skrev 2018-11-27 22:36:14 följande:

Inte helt ovanligt. Hade en klasskamrat sista året på gymnasiet  för 10 år sedan som gifte sig med en marockansk man för att han skulle få uppehållstillstånd. Fick konvertera och allt, nu står ho där med huckle och en barnaskara som han övergivit för så fort han fick uppehållstillstånd drog han och tog hit sin marockanska flickvän (numera fru).

Det ironiska är att hon var vänsterpartist! De som snackar om kvinnor rättigheter, jämställdhet och annat, men var snabb att ge up allt detta för någon annans rättigheter.

Men hon behöll trots allt sin tro, så all tacksamhet till Gud och må Han underlätta för henne.
  • Kawthar
    themia skrev 2018-11-27 23:02:25 följande:

Problemet med hijab är inte att det är en variant i klädseln, utan att den representerar en kultur av våld och förtyck som är fullständigt främmande i vårt land.

Den muslimska man eller kvinna, som inte inser det, har mycket långt kvar till att kunna mötas av förståelse hos de flesta svenskar.

Hijab är inte bara en klädsel utan genomsyrar hela ens person , i sättet hen för sig, sättet hen talar, hur hen representerar islam och praktiserar det. Klädseln finns där också men det är inte det enda väsentliga.

Om man läser Koranen och inte bara plockar ut bitar hej vilt och gör sina egna tolkningar av dessa så kommer man upptäcka att Guds lagar och hijaben är något alldeles fantastiskt och logiskt. Koranen, Budskapet är väldigt enkelt om man läser med ett öppet sinne utan förutfattade meningar.

Förstår absolut att den islamiska klädseln i mångas ögon representerar förtryck eller tom våld då det är så den representerats i media de senaste 20 åren, och självklart står muslimer många gånger själva för synen. Mycket behöver förändras i de muslimska länderna helt klart ,anser ju själv att Sverige följer islam mer än många andra länder med en muslimsk befolkning. Däremot tycker jag att svensken som ändå är såpass intelligent och öppensinnad själv kan tänka att det krig,den terror och den kolonism som pågått och pågår av väst, är en bidragande faktor. Islam , underkastelse till Gud, är inte politik. Det är en väsentlig skillnad på detta som måste lyftas fram. Just nu pågår det ett krig mellan Iran, Ryssland och Kina mot usa, israhell, frankrike och england. Det är ju redan öppet att grupperingar som isis tex direkt stöds av dessa länder och wahabism som existerar i saudi är en direkt koppling till kungahuset där som england tillsatte där att regera. Wahabism har ingen koppling öht till islam och är inte ens en erkänd gren eller sekt av islam som religion.

Det är detta maktspel som vi muslimer drabbas av. Se på Yemen ex. där USA står för största vapenexporten och Sverige även skickar vapen fast det är förbjudet att göra det till diktaturer och länder i krig. Eller Syrien där väst har bidragit till terrorism

Förståelsen måste även gå åt båda håll, jag fick lära mig att det är fult att stirra, och egentligen bryr jag mig inte nämnvärt ifall någon känner behovet av att stirra, brukar le och hälsa och skrattar för mig själv när personen helt kommer av sig och stammar hej tillbaka eller slår helt ner blicken och ser ut att vilja sjunka genom marken. Ibland kan jag få en fråga om jag är muslim eller nåt annat och det gillar jag, för är helt övertygad om att dom allra flesta människor i grunden är nyfikna och godhjärtade. Sen finns det dom som känner behovet av att kränka, nedvärdera och tom handgripligen göra en syster (dom vågar inte he sig på bröderna) illa. Dom har jag absolut ingen som helt förståelse för och det var enligt min uppfattning blivit värre. Om hijaben som du kallar det blivit en symbol för förtryck inför dessa människor , hur kan man då själv stå för en annan typ av förtryck? Hur kan man isåfall sparka på någon som redan ligger så att säga?
  • Kawthar
    Anonym (Snälla nån..) skrev 2018-11-28 14:47:57 följande:

Tycker många pratar om islam så som de själva vore muslimer, har blivit förtryckta och lever under dödshot? Kanske också blivit bortgifta?

Detta är ju självklart medias bild av islam som vissa (läs de utan riktiga kunskaper slukat med hull och hår).

Jag som forskar i historia på universitet har mött många akademiker och högutbildade som inte alls är lika fördomsfulla eller hatiska. Hänger det kanske ihop, låg utbildning=fler fördomar och mer främlighetsavsky? Ju mindre man vet desto räddare är man och vågar inte ens forska i sanningen?

Många av mina muslimska vänner lever i sådan frihet och i en sådan harmoni att det knappt går att INTE bli avundsjuk. Medan mina "västerländska" vänner som har allt de kan "välja" lever under stress och depression.

Varför är slöja ett tecken på något dåligt? Numera inser jag att de som lever i Sverige och MED slöja är starka kvinnor som väljer sin tro och sin klädsel och skiter i alla mänproducerade ideal.

Jag är en ung kvinna och känner mig mer förtryckt än muslimska kvinnor.

• Kawthar
    EnAnonumius skrev 2018-11-28 18:12:14 följande:

Du säger att du är forskare. Du är då akademiskt utbildad så visar ett skrämmande prov på okunnighet själv.

Så du kan ju sätta dig ned och fundera en smula på dina egna kunskaper om islam. De är inte så överväldigande bra de heller. Rent av skrämmande dåliga faktiskt, om man skall baserat på dit inlägg här.

Du om någon, som är akademisk utbildad, borde ju veta (kan man ju tycka) att du kan ju inte ta en liten grupp människor du känner och använda dem som en generell mall för muslimer, och tro att det är ett bra motbevis på media och deras spegling på islam. Det är ju precis lika okunnigt och direkt onyanserat att göra en sådan sak, som du gör, som media gör med deras sak och många som diskutera om islam.

Islam har många olika inriktningar, precis som kristendomen har olika inriktningar.  Det är många som glömmer bort detta både bland vanligt folk (med eller utan akademisk utbildning i bagaget), som media gör.

Här hemma där jag bor så har c:a fyra olika islamska inriktningar (som jag sett och noterat). 

Den ena inriktningen så är kvinna faktiskt tvingad, ja tvingad, att bära niqab förutom då hijab.

Sedan så har vi en inriktning där kvinna är fri att välja och till och med fåp att välja om hon skall bära både niqab och hijab, eller bara hijab.

Den mest skärmande inriktningen inom islam, som också finns där jag bor, är den som tvingar flickor i så låga åldrar som 5-6 års ålder, att bära slöja. Det bor många sådan muslimska familjer i mitt bostadsområde, som har en inriktning inom islam där man har som krav att små flickor skal bära slöja. Jag har faktiskt sett både mödrar och fäder skälla ut sin lilla dotter på plats, för att hon inte tagit på sig slöjan samtidigt som de har tagit på henne slöjan.

Så finns den gruppen av muslimer som är som vi västerländska, låter kvinna klä sig som hon själv vill och hon får till och med bära kortare kjol och gå i linne/t-shirt om hon vill.  Med kortare kjol som jag sett dessa muslimska kvinnor bära är oftast i längder allt från mitten av låren ned till mitten av vaderna.

Ja  just det vi västerländska kvinnor kan välja själva, och det är faktiskt ett direkt eget val som dina västerländska väninnor gör om de lever under stress. Det går att välja att leva ett stressfritt liv, om man så önskar, som kvinna. Det finns inga hinder att göra detta att välja bort stressen och alla "måsten". Så den egentliga frågan borde ju vara, varför väljer dina västerländska väninnor att leva under stress, när de kan välja att leva ett stressfritt liv?

Sedan så avslutar du med att du känner dig mer förtryckt än en muslimsk kvinna. Men du ger inga exempel på detta förtryck, som skulle vara värre (enligt dig).

Ja det finns olika grenar inom islam men du kan inte genom att begrunda dina grannar se dom olika inriktningarna, hur dom praktiseras och vad dom står för. Det har vi böcker för, och det ser man genom källorna inom dom olika inriktningarna. Du vet ju inte vad dina grannar följer inom islam, deras egna tolkningar baserade på uppväxt, utbildning, kultur, samhälle osv.

Tex är det FÖRBJUDET att tvinga på någon något öht då tvång inom religion inte får förekomma. Dessutom känner jag inte till någon inriktning som säger att flickor 5-6 år ska bära slöja alls så du får gärna hänvisa till den grenen genom källa.

Islam ?låter sina kvinnor? bära vad dom vill då egen vilja är ett KRITERIUM för att få belöningen. Islam säger att vi ENDAST ska frukta GUD, inte våra mödrar, fädrar , grannar eller sheikher. För att bo i ett så upplyst land som Sverige har du ett konstigt sätt att inhämta ?fakta?. Förstår du inte själv att du får och sänder ut en helt felaktig bild av islam?
  • Kawthar
    Äntligen18 skrev 2018-11-29 01:45:19 följande:

Jag har läst igenom lite och insett flera saker jag inte tidigare visste när jag läste genom detta.

1. De flesta som, inte alla, men de flesta i denna tråd som hatar på och säger negativa saker om slöjan håller sig anonyma? Varför det? Jag respekterar er som säger all negativa saker men inte håller er anonyma då ni visar vad ni står för, trots att jag inte håller med er. Jag menar.... Även Tråd-startaren håller sig själv anonym. Är det för att ni inte vågar bekräfta vem ni är? Eller har ni någon annan sorts agenda bakom det här?

Ni kan undra "varför hålla sig anonym när det är ett fritt land och får säga vad man vill?"

Ja precis. Det är ett fritt land. Precis som vem som ni får säg och klä er hur ni vill så får muslimer klä sig hur de vill. Om de vill ha på sig slöjs, visst, låt dem. Det är inte ni som bestämmer vad en muslimsk kvinna ska ha på sig. Om ni vill att hon inte ska ha på sig den så är det ni som förtrycker henne ( tänk på saken )

2. Ett bra exempel: En gammal klasskamrat ( Yasmin ) brukar ha på sig slöjan när hon gick ut från huset. Men brukar ta av sig den innan hon gick till skolan för där brukar lärarna titta snet på en och även eleverna driva med tjejer som bar slöjan. En dag kallade rektorn in Yasmin och föräldrarna. Rektorn sa till föräldrarna att Yasmin inte brukar ha på sig slöjan här i skolan, och så börja hon gråta.

Rektorn var rädd av att pappan skulle kanske slå henne hemma eller något liknande och han försökte förklara till yasmins pappa att det inte är hennes fel. Då svårade farsan " Jag vet! Jag har vetat det ett tag nu om att hon brukar gömma slöjan i väskan så fort hon lämna huset. Det är inte hennes fel. Det är absolut inte hennes fel eftersom folk i skolan förtryckte henne till det."

Jag lovar er gott folk, efter den dagen bar hon slöjan med stolhet. Hon brydde sig inte om vem som sa vad eller om lärarnas blick. Jag har kontakt med henne än Idag och hon är bland de modigaste tjejerna jag känner. Hur kan ni säga till mig att en sån kvinna är förtryckt eller tvingad att bära slöjan. Hon är bara ett exempel på folk som bär slöjan för sin egen anledning.

3. Jag har dessutom märkt att hatet mot muslimer är mindre ju yngre man är. Dvs kanske 3% av 20åringar i Sverige har hat mot slöjan, muslimer, invandrare osv, men det är ungefär 40% av alla över 40. Det betyder att vi ungdomar, morgondagens framtid kommer knappt ha någon form av rasism eller hat mot en annan människa här i Sverige. Det ger verkligen hopp om framtiden.

4. Till er som hatar på Koranen, varför gör ni det? Är det för man har gjort det i nyheterna? Är det för er familj/vänner/kollegor gör det? Jag har själv haft chansen att läsa Koranen, Bibeln och Gamla testamentet. När du läser och förstår dem så förstår du att ingen vanlig människa kunde ha skrivit den. Kalla honom inte gud om ni vill, men det finns inga andra böcker på dessa tre böckernas kaliber. Ingen annan bok är som dem och alla tre har någon slags relation till varandra. Är det slumpmässigt? mm

5. Ni som hatar på slöjan, Koranen och muslimer, snälla sluta. Det är inte ert fel då någon har hjärntvättat er med falsk info och vi kan diskutera era misstag hela året, men det är bättra att låta folk tro på vad de vill och acceptera folk som de är. Visa kärlek till allt och alla så kommer du nog INTE ändra världen, men du kommer ändra din värld.

6. En fråga till er. Tänk ifall muslimerna har rätt och det finns någon Gud, domedag, helvetet och paradis. Vad skulle ni göra isåfall om ni stog framför honom efter döden trots att ni nekat att han existerar eller att han är en orättvis, äcklig gud. Vad gör ni då? Är det inte bättre att ni respekterar allas gudar och lev ditt liv enligt din religion, vare sig islam, judendomen eller vetenskap.

Peace & Love

Min tolkning till varför så många är anonyma är pga att dom bara vill provocera, alt så skriver en person med flera nick.

Ja jag har också uppfattat det så att dom yngre under typ 30 är dom som är mest öppna. Dom bryr sig inte nämnvärt över den islamiska klädseln och är ganska pålästa. Det är dom äldre ,över 40 som är värst även om det finns undantag. Kvinnorna är konstigt nog värst med sina blickar och ibland kommentarer medans dom systrar som råkat ut för direkta påhopp eller hot, kommit från män. Så absolut, jag har en god tro om framtiden och att vi går åt rätt håll över tid.

Prisad vara Gud, jag blir jätteglad att hon vågade visa vem hon var utan rädsla för hur andra skulle hantera det, och håller med att det krävs styrka för det.

Känner många tjejer som idag inte bär slöja pga rädslan för att ses som muslim är för stor. En kvinna jag känner som är gift bär inte slöjan för hennes man inte vill det ,han är rädd att folk ska tro att han tvingat henne till det. Så det finns många historier som borde tas upp mer i media.
  • Kawthar
    EnAnonumius skrev 2018-11-29 15:47:18 följande:

Hade du något adekvat att komma med efter här så har jag inte läst det för det blev ointressant att läsa vidare efter denna första mening av ditt inlägg. Så jag klippte bort resten.

Jag har aldrig hävdat att att jag vet vad de står för i mitt inlägg. Så det i sig är ett falsk påstående du kommer med.

Jag har sagt att jag har sett fyra olika inriktningar JA. Det jag aldrig har sagt är att jag skulle veta hur de praktiseras/utövas inom dessa inriktningar.  Dock så har ju jag sett utfallet på det i praktiken via observation. 

Och jag kan säga dig så här, det är rätt vanligt att somaliska flickor i så låga åldrar som 5-6 år bär slöja faktiskt. Man går förbi förskolan så finns på min gård och där ser man flickor i förskoleåldern med slöja. Det är inte okey för mig. Sedan så kan muslimska kvinnor läxa upp mig hur mycket de vill med "frivilliga val" och "man får inte tvinga någon att bärs slöja".  Det tar inte bor att det finns flickor i förskoleåldern som bär slöja ändå och att de finns många av dem där jag bor.

Vad vill du uppnå med dina spydiga kommentarer? Seriöst, hur mår du egentligen?

När du säger ?inriktningar? diskuterar du islam som religion. Då får du hänvisa till nån sorts källa i dom skrifter vi muslimer försöker följa i den mån vi kan och strävar efter. Att du ser typ 4 familjer och hur dom lever säger inte mycket om vad dessa skrifter lär ut, dvs det är stor skillnad på islam som religion och på muslimer.

Att du ser muslimska småflickor i förskoleåldern bära slöja betyder först av allt inte att dom är påtvingade och för det andra så gäller ?frivilliga val? även muslimska barn. Islam som religion påbjuder INTE slöja på barn i den åldern, och om du fortfarande ska dikta ihop detta så får du komma med nån sorts fakta ur islams skrift.
  • Kawthar
    Monmoi skrev 2018-11-29 20:02:57 följande:

Jag läser så mycket skit här och är varken muslim eller kristen men jag är VÄLDIGT noga med att lyssna på vad de som bär slöjan säger.

0% har klagat.

100% är glada.

Jag har ca 100 muslimska kvinnor/tjejer i mitt område med sjal. Jag har gått i skolan med ca 20 tjejer med sjal. Jag har tre vänner vars mammor/mormödrar bär sjal. Jag har arbetat med ett tio-tal kvinnor med sjal på huvudet. Ingen nämnde tvång FASTSÄN jag frågade och var nyfiken. Alla berättade glada historier om religion och frihet i sjalen.

Svenska folket. Era inåtvända, högst fientliga individer. Öppna ögonen och inse att "er" bild ofta är väldigt felaktig.

Min föredetta pojkvän berättade så fint om islam. Jag älskade honom och hans familj (hans mamma skulle ta på sig sjal efter sin pilgrimsresa till Mekka). Jag kommer aldrig tvivla på att 99,9% av alla muslimer (iaf i Norden) väljer sin sjal av egen vilja. Om de sedan blivit inspirerade eller upplysta (som de också kallar det) er DERAS sak.

Samma ex berättade också för mig att på 1800-talet hatade man judendomen lika mycket som man hatar islam idag. Det är konstigt att höra fina muslimer förlika sig med ERT hat.

Skärp er!

• Kawthar
    Anonym (qwerty) skrev 2018-11-30 22:23:33 följande:

Fast det är ju inte Hennes tro. Det är fd makens tro. En make som går emot Den Hela Skriften med att ljuga, vara otrogen och lämna sina barn. Så jag ser inget positivt i det alls.

De som "Underlättar för henne" är Tyresös kommuns skattebetalare, ingen Gud.

Hon konverterade och det är hennes nya tro. Att hon funnit ljuset till trots och sett över hennes mans felsteg är lycka. Finns inget mer glädjande än en person som hittat hem, så all tacksamhet till Gud.
  • Kawthar
    Anonym (qwerty) skrev 2018-12-05 21:37:39 följande:

Hon har inte "sett över" hans felsteg. Han var otrogen och stack, lämnade henne med barnen och betalar inte ens per månad. utan hon får pengar av soc.

Det är inte "lycka". Om det anses vara LYCKA som muslim så är det en riktigt kass religion.

Ja, hon såg rätta islam och blandade inte ihop den med hans beteende, som är helt oislamiskt Lyckan för en muslim är vägledning av Gud. Så blanda inte ihop begreppen jag skriver.
Svar på tråden Svensk kvinna med hijab???