themia skrev 2018-11-27 23:02:25 följande:
Problemet med hijab är inte att det är en variant i klädseln, utan att den representerar en kultur av våld och förtyck som är fullständigt främmande i vårt land.
Den muslimska man eller kvinna, som inte inser det, har mycket långt kvar till att kunna mötas av förståelse hos de flesta svenskar.
Hijab är inte bara en klädsel utan genomsyrar hela ens person , i sättet hen för sig, sättet hen talar, hur hen representerar islam och praktiserar det. Klädseln finns där också men det är inte det enda väsentliga.
Om man läser Koranen och inte bara plockar ut bitar hej vilt och gör sina egna tolkningar av dessa så kommer man upptäcka att Guds lagar och hijaben är något alldeles fantastiskt och logiskt. Koranen, Budskapet är väldigt enkelt om man läser med ett öppet sinne utan förutfattade meningar.
Förstår absolut att den islamiska klädseln i mångas ögon representerar förtryck eller tom våld då det är så den representerats i media de senaste 20 åren, och självklart står muslimer många gånger själva för synen. Mycket behöver förändras i de muslimska länderna helt klart ,anser ju själv att Sverige följer islam mer än många andra länder med en muslimsk befolkning. Däremot tycker jag att svensken som ändå är såpass intelligent och öppensinnad själv kan tänka att det krig,den terror och den kolonism som pågått och pågår av väst, är en bidragande faktor. Islam , underkastelse till Gud, är inte politik. Det är en väsentlig skillnad på detta som måste lyftas fram. Just nu pågår det ett krig mellan Iran, Ryssland och Kina mot usa, israhell, frankrike och england. Det är ju redan öppet att grupperingar som isis tex direkt stöds av dessa länder och wahabism som existerar i saudi är en direkt koppling till kungahuset där som england tillsatte där att regera. Wahabism har ingen koppling öht till islam och är inte ens en erkänd gren eller sekt av islam som religion.
Det är detta maktspel som vi muslimer drabbas av. Se på Yemen ex. där USA står för största vapenexporten och Sverige även skickar vapen fast det är förbjudet att göra det till diktaturer och länder i krig. Eller Syrien där väst har bidragit till terrorism
Förståelsen måste även gå åt båda håll, jag fick lära mig att det är fult att stirra, och egentligen bryr jag mig inte nämnvärt ifall någon känner behovet av att stirra, brukar le och hälsa och skrattar för mig själv när personen helt kommer av sig och stammar hej tillbaka eller slår helt ner blicken och ser ut att vilja sjunka genom marken. Ibland kan jag få en fråga om jag är muslim eller nåt annat och det gillar jag, för är helt övertygad om att dom allra flesta människor i grunden är nyfikna och godhjärtade. Sen finns det dom som känner behovet av att kränka, nedvärdera och tom handgripligen göra en syster (dom vågar inte he sig på bröderna) illa. Dom har jag absolut ingen som helt förståelse för och det var enligt min uppfattning blivit värre. Om hijaben som du kallar det blivit en symbol för förtryck inför dessa människor , hur kan man då själv stå för en annan typ av förtryck? Hur kan man isåfall sparka på någon som redan ligger så att säga?