Inlägg från: tobbe01 |Visa alla inlägg
  • tobbe01

Är alla Svenska traditioner kränkande

sextiotalist skrev 2018-11-26 11:32:09 följande:
    Självklart tillhör Kalle jul, visst är det en tradition, men jag har lite se detta som relevans till att man väljer att på ett dagis ta bort luciafirandet för föräldrar för att det är flera barn som av olika skäl kommer ha en jobbig dag.
    Som jag upplevt det, så är det föräldrarna som blir mest hysteriska, jag misstänker att barnen tar det med jämnmod.
    Bara för att man väljer att inte ha ett luciafirande på dagis, så innebär det inte att Luciafirandet tas bort. Vem vet, det kanske tom inom ett tag återgår till som det var när jag växte upp. Man började fira Lucia i skolan och då i lagom dos, så att ungdomarna kanske tom det är kul att igen vara med i Luciatåg. För jag är rätt säker, detta firandet på dagis har nog fått många tycka att Lucia är en småbarnsak och man vuxit ifrån det när man kommit in i tonåren.
    Är det någon tradition (pga bristande intresse) som håller på att dö ut är det Stadens/kommunens luciatåg. Luciatåg på arbetsplatser är det för många ett minne blott (när jag var med i företagets Luciatåg för en herrans massa år sedan fick jag göra detta på betald arbetstid).
    Och detta enbart pga bristande intresse, vet att man försökte på mitt nuvarande arbete hitta ett Luciatåg, inte en chans att få tag på detta.
    Här i vår stad har vi i alla fall omröstning till årets Lucia. Kandidaterna presenterar sig på lokaltidningens hemsida och sjunger några strofer av luciasången precis som tidigare år. Känns tryggt och fint.
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2018-11-26 11:54:28 följande:
    Det är dock flera städer som fått lov att ställa in eller hotat med att ställa in pga brist på kandidater. Ofta har någon kör tagit på sig detta, dock utan val, utan en Lucia från kören
    Funkar ju alldeles utmärkt med att utse en flicka i kören utan ngn omröstning. Ser inga problem i det. Är ju bara en formsak. Huvudsaken att Lucia firas.
  • tobbe01

Apropå stackars! föräldrar som inte "har råd" med lussekläder till sina barn. Har sett åtskilliga av dem i "Lyxfällan" snyftandes och gråtandes över att man inte har råd att fira barnens födelsedag ......................MEDAN man plöjer ner multum i cigaretter, skräpmat, energidryck och inköp av dataspel etc etc

• tobbe01
    Kusinen skrev 2018-11-26 12:30:18 följande:
    Fast barnen blir ju lika utsatta oavsett orsak till att föräldarna inte köper lussekläder. Så den aspekten förstår jag, även om man som npn skrev förstps kan ha kläder till låns om man tycker att det är viktigt att alla barn som vill ska få ha lussekläder på sig.
    Men liksom var ska nivån ligga? Liksom LÄGST? Ska den elev i klassen som har föräldrar som tar sms-lån varje månad sätta ribban för hur idrottsdagar och annat ska utformas? Om Nisses slarviga morsa inte kan köpa skidor så ska INGEN åka skidor?
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2018-11-26 12:37:15 följande:
    Ja, det är där ribban ska läggas, har inte skolan möjlighet att ha t.ex skidor/skridskor för utlåning, då får man se till att t,ex idrottsdagar innehåller aktiviteter där man inte behöver köpa t.ex skridskor.
    Skolan ska enligt lag vara avgiftsfri, så ribban ska läggas så att alla elever, oavsett ekonomisk bakgrund ska kunna vara med.

Eller ska barnet med mamman som tar smslån behandlas annorlunda än den långtidsjuskrivna mamman?
    På mina barns skola fanns ALLTID skidor och skridskor att låna. Inget barn behövde skämmas. SAMMA SAK borde enkelt kunna göras med lusselinne, pepparkaksdressar och tomte- dito. I en normal skolklass finns det MASSOR med föräldrar som gärna delar med sig.
  • tobbe01
    Kusinen skrev 2018-11-26 12:41:10 följande:
    Ja så är det bestämt i lag. Skolan ska vara kostnadsfri och för alla barn oavsett vad de har föräldrar.
    När vi hade barn i skolan (inte SÅ himla länge sedan) så hade de friluftsdag i slalombacken. ALLA barn var med och hade matsäck! Vissa åkte slalom, andra i sin tur åkte löparskidor, vissa satt på isen och pimplade OCH många barn valde att promenera med lärarna runt sjön. Odramatiskt.
  • tobbe01
    Kusinen skrev 2018-11-26 12:47:57 följande:
    Det är väl ingen omöjlighet för en skola att välja att göra så. De flesta skolor väljer att barnen (eller vissa klasser) ska gå luciatåg. Just den här specifika förskolan valde en annan lösning. Svårt att veta om det var ett bra beslut eller inte utan att veta omständigheterna på just den förskolan. Men det känns som en sak som en förskolechef bör kunna ta beslut om själv utifrån personalläge och övriga faktorer som spelar in. Däremot kanske förskolechefer som tar sådana här beslut behöver bli bättre på att förklara varför de har tagit ett visst beslut för att slippa så mycket kritik eftersom det tydligen är något som upprör många utan nån som helst koppling till den specifika förskolan.
    Det man kunnat läsa är att föräldrarna på sagda förskola är missnöjda! Kanske en tidningsanka?
  • tobbe01
    Kusinen skrev 2018-11-26 12:53:31 följande:
    Det finns ingen lag mot att göra så, men de barn som då vill prova skidåkning ska också få göra det. På min tid fick barnen som inte hade egen utrustning stanna hemma. Det ärinte förbjudet att ordna luciafirandet i förskolan, med kläder från hemmet! En specifik förskolechef upplevde dock att det bästa på hennes förskola var att avstå från att barnen skulle gå lucia bland annat på grund av att alla barn inte hade luciakläder. Naturligtvis har förskolechefen rätt att samla in lussekläder till alla barn om hon tyckte att det var viktigt eller göra luciafirandet till en fribillig aktivitet på kvällstid för de som vill. Hon ansåg dock inte att det var det bäst för den förskola hon ansvarar för. Inte superkonstigt att olika arbrtsledare tar olika beslut?
    Huvudsaken att föräldrarna är nöjda för de betalar ju trots allt för sin barnomsorg! Jag uppfattade det som att de INTE var tillfreds men det vet ju ingen av oss.
  • tobbe01

Kanske skulle man också lägga ribban JÄTTELÅGT när det gäller betygskriterier? Liksom TÄNK alla stackars barn som har svårt med matte och läsning! ALLA barn ska känna sig lyckade så varför kräva att barn i trean ska kunna läsa hjälpligt? Räcker väl om man kan ljuda ihop en text i sjuan?

• tobbe01
    tobbe01 skrev 2018-11-26 15:14:55 följande:

Kanske skulle man också lägga ribban JÄTTELÅGT när det gäller betygskriterier? Liksom TÄNK alla stackars barn som har svårt med matte och läsning! ALLA barn ska känna sig lyckade så varför kräva att barn i trean ska kunna läsa hjälpligt? Räcker väl om man kan ljuda ihop en text i sjuan?

*ursäkta OT OT
  • tobbe01
    nihka skrev 2018-11-26 14:09:44 följande:
    "Valde". Intressant ordval. "Valde" att promenera med lärarna runt sjön. Jag kommer fortfarande ihåg hur plågsamt det var att komma från en osportig familj och vara intressserad av sport och friluftsliv.

Jag "valde" inte att gå runt sjön med lärarna utan det var det som stod till buds för den som varken hade utrustning eller möjlighet att få lära sig utanför skolan. Det man håller på med i skolan ska väl vara det man får lära sig i skolan och då ska alla ha möjlighet att vara med.
    Så du utgår ifrån att de barn som promenerade i solskenet runt den vackra lilla sjön var stackare? ALLA barn gillar inte att åka skidor.
  • tobbe01
    flygrl skrev 2018-11-26 21:35:27 följande:

T

Kränkthet by proxy förekommer nog och e som sagt oftast bara patetiskt. ;)

Jag e född av invandrade föräldrar och i våran familj har det alltid vart självklart man måste anpassa sig till det svenska samhället. Nåt annat finns inte på kartan även om vi också e stolta över vårat ursprung och det arv vi bär med oss. :)
    tobbe01 skrev 2018-11-26 05:14:02 följande:

Jag tror inte att ngn invandrare blir kränkt av Luciafirande utan det är ställföreträdande kränkta svenskar som går in och gör sig till tolkar. Precis som med den lilla oskyldiga kakan "ne..erboll" (man vågar inte ens skriva ut det). Jag tror svarta har humor och förståelse!? SNACKA om att göra ner andra människor. Man gör sig till tolk över andras känslor för de vet ju inte sitt eget bästa......?

Jag håller med dig om kränkthet by proxy (iaf när det går till överdrift). Va gäller N-ordet föredrar jag och många andra svarta att man säger ?svart? och ?chokladboll?. Jag vet att det en gång i tiden va korrekt svenska att säga n***r och jag kan absolut ha överseende med att dom som lärde sig det så råkar säga så även idag MEN samtidigt vädjar jag till alla att ist använda begreppet ?svart?.

Det jobbiga med det ordet e enligt mig att det används för avhumanisera svarta, man blir ?den där n****n? istf en individ. Obs! Jag använder inte heller ord om vita som jag vet kan uppfattas som nedsättande, tex. ?svenne?.Tyvärr finns det en hel del invandrare som vägrar anpassa sig MEN för många av oss e det faktiskt en självklarhet och hederssak. Så jag tycker du ska modifiera ditt ?dom?. ;)
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:53:13 följande:

Jag röstar på SD och är väl då per automatik en slik "rasist"? MEN jag håller på invandrarna i detta fall för jag tror INTE att det är invandrarfamiljer som kinkat och gnällt -"Buhu buhu Lucia är kränkande" utan det är ställföreträdande "goda"(?) svenskar som väljer att behandla invandrare som mindre vetande och överkänsliga.

Som du också påpekar finns det va jag vet ingen stor opinion mot Luciafirandet bland afrosvenskar.Ja, det som den lilla Lucian utsattes för va fan inte snyggt. Störs så många verkligen av en svart (eller om hon va av indiskt ursprung) Lucia idag 2018?

Jag kan bättre förstå man stördes av rapparna som va med. Jag gillar själv rap/hiphop skarpt & e en förortsbrud men tycker faktiskt inte det passar in alls och att det sabbade stämningen.

Själv uppskattar jag just ett traditionellt Luciafirande även om jag inte tycker Lucia måste va vit.
    Kanske skulle Svt fundera på vilka det är som sitter framför teven i tidig gryning för att se på det årliga lusse-firandet? Kanske en tittarundersökning vore en bra idé? Mitt stalltips är att publiken består mest av äldre damer som sitter med kaffekopp och lussebulle och de har ALDRIG efterfrågat en svart lucia eller förortsrap. De vill ha en högtidlig stund framför teven och lyssna på vackra sånger (det RÄCKER)
  • tobbe01
    nihka skrev 2018-11-27 12:23:58 följande:
    Nej, jag utgick från att alla inte alls hade möjlighet att välja. Däribland jag. ALLA barn gillar att välja det de gillar bäst att göra. Jag hade gärna provat slalom. Nu åker jag slalom - för att jag valde att göra det så fort jag kunde fixa det själv

Det skolan ordnar ska alla ha möjlighet att kunna vara med på.
    Men om skolan erbjuder aktiviteter på ALLA nivåer så borde det väl duga? Jag var själv modell "fattigunge" under min skoltid och det får man ju tugga i sig. Världen är ju inte rättvis ett enda dugg och kommer aldrig bli.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande