Inlägg från: BossHoss |Visa alla inlägg
  • BossHoss

Är alla Svenska traditioner kränkande

sextiotalist skrev 2018-11-26 09:43:13 följande:
    Jag gillar också traditioner, men jag inser att traditioner kan ändras och är inte slav under dom. Men den jäkeln som rör min jul så ...

Skämt åsido, vi har många traditioner kring jul, men har inga problem med att bryta dom, men visst skulle jag sakna om jag inte fick det (men julklappsspel där går gränsen och jag ser till att mina favoriter är på julbordet)
    Jo men det jag menar, är att går jag på fetischfest så räknar jag med att det både är naket, strypkoppel och lack och läder, och kanske en Lucia helt i lack med en gagboll.

Går jag på gayklubb så räknar jag stenhårt med en riktigt bra dragshow av Lucia firandet tex

Jag skulle dock inte uppskatta att tomten på Köpcentret skall sitta med kuken mer eller mindre framme i ett läderkoppel och en gagboll bara för att det är traditionsbrytande och att alla skall kunna uttrycka sina sexuella frihet och visa att vi inte är så trångsynta.
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 11:43:10 följande:
    Förr i tiden, så hade man sådana firande endast i skolan, i de allra flesta fall och ingen förväntan på att ha åskådare i form av föräldrar.
    Ja varför skall alltid föräldrarna vara med numera?

Vi hade det så att niondeklassarna lussade för hela skolan i omgångar för låg, mellan, högstadie eleverna. Men som du säger inga föräldrarna var med då. Jag saknade inte deras närvaro vill jag minnas.
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 12:37:15 följande:
    Ja, det är där ribban ska läggas, har inte skolan möjlighet att ha t.ex skidor/skridskor för utlåning, då får man se till att t,ex idrottsdagar innehåller aktiviteter där man inte behöver köpa t.ex skridskor.
    Skolan ska enligt lag vara avgiftsfri, så ribban ska läggas så att alla elever, oavsett ekonomisk bakgrund ska kunna vara med.

Eller ska barnet med mamman som tar smslån behandlas annorlunda än den långtidsjuskrivna mamman?
    Så egentligen borde all form av idrott på skolan förbjudas?
    För det innebär ha med sig handduk och skor och ombyte osv?

Hur är det med skolan rent generellt, skall man tvinga ett barn att behöva gå till skolan med samma kläder flera gånger i veckan och med slitna skor när de andra inte har det.

Vore väl mer rätt att ha fattigmansskolor så ingen av dessa barnen känner sig annorlunda, eller fattigare.

ALLA har nog fan råd med att köpa saker till sina barn i sverige idag det finns fallnät för sådant (med vissa undanfall), men som någon annan sa det handlar om prioriteringar. Jag han tjäna 100 000 efter skatt i månaden och ändå försumma mina barn.

Så hur skall man göra med alla orättvisor och föräldrar som prioriterar olika i sina liv
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 13:37:24 följande:
    Idrotten är ett obligatoriskt ämne, så nej.
    Varför ska man alltid ta det till sina ytterligheter.
    Nej, nej och åter nej, alla har inte råd, det är ett problem som blir allt större. Att man väljer att blunda för det är en sak, men fakta är att det är många som har det tight och lever på marginalen och har praktiska möjligheter att ändra på t.ex boendekostnader (det ska ju fungera med ett arbete också), lever på sjukersättning, försörjningsstöd och a-kassa.
    Det är egentligen inte ytterligheter utan faktiskt hur det är idag.
    Hur långt skall man gå för att det skall va lika för alla.
    Fruktstunder i skolan har ju redan förbjudits på en del håll.
    Och då får man väl ta bort idrotten, för att alla skall va jämställda. Eller varför kan man inte göra ändringar där men överallt annat

Folk skiter mer och mer i sina barn, med tid, engagemang och pengar, JAG.et har blivit så enormt stort, varför skall dessa personer få bestämma hur mina barn skall ha det. Självklart har vissa som är sjukskrivna mindre resurser, men ändå så lyckas de spendera pengar på sig själva som lika gärna kunde gå till barnen. Men så är det inte.
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 14:00:55 följande:
    Så familjen där den ena föräldern är sjukskriven och inte fått pengar från FK, där det jaget som blivit så stort.
    Där föräldrarna är arbetslösa, där är det jaget.
    Där en förälder fått en skada och blivit förtidspensionär, där är det Jaget.

Nej, de  föräldrar som det rör sig om är föräldrar som garanterat gör vad de kan, utifrån sina förutsättningar, för att ge sina barn ett bra liv.

Åh, jag blir så trött på folk som inte kan förstå att det finns personer som har det väldigt, väldigt tight, utan att vara missbrukare, fall för lyxfällan etc, utan vanliga människor som har haft motgångar i livet  som de alltid inte kunnat hantera/styra över.
    Självklart finns det människor som har det tight som inte är idioter mer eller mindre. Tyvärr har jag enbart mött dem som är idioter både i privatliv och krogen (sjukskrivna, Förtidspensionärer osv osv och det gnälls en jävla massa om hur de inte har pengar, inte ens till sina barn medans de beställer ännu en öl för 50:- )

De personerna som har det så tight att de inte kan köpa ett lucia linne, eller göra ett av en stor T-shirt eller lakan. Är nog väldigt väldigt få i Sverige idag, och jag tror inte att det är dem man hör klaga på nätet. De som gnäller (enligt erfarenhet) är de som gör kassa val i sitt liv och enbart vill ha mer.
  • BossHoss
    nihka skrev 2018-11-26 14:09:44 följande:
    "Valde". Intressant ordval. "Valde" att promenera med lärarna runt sjön. Jag kommer fortfarande ihåg hur plågsamt det var att komma från en osportig familj och vara intressserad av sport och friluftsliv.

Jag "valde" inte att gå runt sjön med lärarna utan det var det som stod till buds för den som varken hade utrustning eller möjlighet att få lära sig utanför skolan. Det man håller på med i skolan ska väl vara det man får lära sig i skolan och då ska alla ha möjlighet att vara med.
    Så allt som görs i skolan måste ALLA gilla och ALLA vara med på att man skall göra annars skall man inte göra det alls?
  • BossHoss
    nihka skrev 2018-11-26 14:25:13 följande:
    Alla ska kunna delta i alla valen ja, det tycker jag.
    Så då kommer ju uppenbart gymnastiken på tal. Obligatoriskt ämne men borde egentligen vara valfritt för de som inte vill?

De som inte vill ha rast?
    De som inte vill gå till matsalen?
    De som inte vill tala högt inför klassen?
    osv
  • BossHoss
    PH76 skrev 2018-11-26 14:37:41 följande:
    Precis som i artikeln så kommer väl läroplanen väl till pass här. Finns det med i läroplanen, ja då ska det göras.

Finns det inte med så är det upp till varje skola att själva göra den bedömningen, eller så kan de ju göra det enkelt och säga att allt som inte står i läroplanen ska bort och så får man ansöka på nationell nivå om något nytt skall in i läroplanen.
    Så så länge det står i läroplanen så skall man tvinga barnen men när det kommer till nöjen skall de skrotas helt.

Ingår inte friluftsdagar i läroplanen?
  • BossHoss
    nihka skrev 2018-11-26 14:48:18 följande:
    Nej, friluftsdagar ingår inte i lärplanen. Inte Lucia heller.
    Så allt som inte ingår i läroplanen skall med andra ord förbjudas i skolan
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 14:56:57 följande:

De jag har träffat har slitit häcken av sig för att fixa det så bra som möjligt, men hade ändå inte kunnat hosta fram 200 kronor från ingenstans. Inga festare, inga suputer.

Jag hade tur, jag har ett nätverk omkring mig, så vi kunde lösa det. Hade jag inte haft nätverket, då hade det inte fungerat

som sagt klart det finns dessa människor med, men tror de är i minoritet när det kommer till gnällande, tror dessa hellre hade skrapat fram en frukt till barnen än förbjudit fruktstund i skolan
  • BossHoss
    nihka skrev 2018-11-26 15:07:28 följande:
    Det är ju lite tolkningsbart vad som ryms inom det som står i läroplanen. En del friluftsliv ingår i Idrott och hälsa.

Alla ska iaf ha möjlighet att delta i det man anordnar.
    nihka skrev 2018-11-26 14:09:44 följande:
    "Valde". Intressant ordval. "Valde" att promenera med lärarna runt sjön. Jag kommer fortfarande ihåg hur plågsamt det var att komma från en osportig familj och vara intressserad av sport och friluftsliv.

Jag "valde" inte att gå runt sjön med lärarna utan det var det som stod till buds för den som varken hade utrustning eller möjlighet att få lära sig utanför skolan. Det man håller på med i skolan ska väl vara det man får lära sig i skolan och då ska alla ha möjlighet att vara med.

nihka skrev 2018-11-26 14:25:13 följande:
    Alla ska kunna delta i alla valen ja, det tycker jag.
    Så med andra ord finns det egentligen inga val som alla kan delta i.
    Förutom gå runt sjön ( i det exemplet)... eller klart är det snö så har inte alla riktiga kängor och bör inte tvingas gå runt sjön... eller de som sitter i rullstol.

Så en promenad på asfalt blir det då?
    Eller hur menar du med att alla skall kunna delta på friluftsliv aktiviteter annars. Det blir alltså bara promenader, på asfalt, så länge de är plogade?

• BossHoss
    PH76 skrev 2018-11-26 15:08:28 följande:

Nu börjar du komma till klarhet, och nej friluftsdagar står inte med i läroplanen. Sen är jag inte emot dem, så länge alla kan delta.

Nu pratar jag inte i egen del, vi har två små barn i ett väldigt kapitalstarkt hem, våra barn kommer aldrig att behöva oroa sig för att pengar ska sätta käppar i hjulen för dem. Men så var det inte för mig själv när jag växte upp, jag vet hur jobbigt det kan vara.

Vet också hur jobbigt det kan vara, men vi rättade oss efter aktivitet, inte mer än så.

Kom precis på att vi är off topic också..

sorry
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande