Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Är alla Svenska traditioner kränkande

BossHoss skrev 2018-11-26 09:06:32 följande:
    Varför skall en man gestalta en kvinna, om det finns kvinnor som vill göra det?
    D är ju bara dumt
    Tja, tradition, kul sak, testa gränser, bara för att.
    Just när det gäller show och uppträdande så finns det många olika anledningar. Själv gestaltade jag en man i en show (brist på män fanns det verkligen inte, då det var på en teknisk högskola) vi hade.

Jag ser Lucia som en show, inte som en allvarlig företeelse som måste punkt och pricka följa ett visst mönster.

Personligen uppskattar jag en traditionellt Luciatåg, men jag accepterar att det är min uppfattning och att den inte är en regel.

• sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 09:21:22 följande:
    Varför är det kul att testa gränser, rent generellt?
    För att man får uppmärksamhet, för att man upprör folk? Eller varför?
    Skulle jag testa gränser när jag var tex vakt så hade jag vart en idiot, testa gärna gränser med mig själv och min förmåga men varför göra det gentemot andra.

Självklart att om det är kris så får man rycka in och spela det som showen kräver, det förstår nog alla.

Jag har sett luciatåg som är show, och "riktiga" lucia tåg som är tradition. Tycker det är viss skillnad,

Jag vill ha mitt traditionella Luciatåg på Luciamorgon. Sedan som show har jag vart med om och sett det mesta, men det är skillnad i min värld
    Du behöver inte fundera på varför, folk är olika och det bästa är väl att acceptera att det är så.
    Jag gillar också traditionella luciafirande, men utan falsksjungande struliga barn, ogillar dagisluciatåg rejält, var så lättad när man slapp detta elände.
    Men jag går inte i taket om det inte blir som jag önskar.

Sedan blir det inte alla som blir upprörda, jag blir inte det minsta upprörd om saker avviker från vad jag gillar, även om jag inte tycker om det. För det mesta rycker jag på axlarna och helt enkelt undviker detta om jag kan.
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 09:29:36 följande:
    Tänker direkt på "Fan ta lucia" låten

Jag blir bara upprörd om det är för att göra något för att uppröra eller göra det av politiska skäl som inte hör hemma i traditioner. 

I övrigt är jag väääldigt öppensinnad för väldigt mycket, men ge fan i traditionerna och gör showen av dem där det passar
    Jag gillar också traditioner, men jag inser att traditioner kan ändras och är inte slav under dom. Men den jäkeln som rör min jul så ...

Skämt åsido, vi har många traditioner kring jul, men har inga problem med att bryta dom, men visst skulle jag sakna om jag inte fick det (men julklappsspel där går gränsen och jag ser till att mina favoriter är på julbordet)
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-26 11:21:58 följande:

Vi har Kalle Anka på julafton sedan många år och det är inte läge att ändra på det. Då blir det ramaskri. Svenska folket vill ha sina traditioner! Är det dåligt? Konstigt?......ja vem vet MEN jag tänker att det finns ju ett värde i gemensamma traditioner för ett folk. ALLT som håller en befolkning samman borde ju vara ngt bra?

Självklart tillhör Kalle jul, visst är det en tradition, men jag har lite se detta som relevans till att man väljer att på ett dagis ta bort luciafirandet för föräldrar för att det är flera barn som av olika skäl kommer ha en jobbig dag.
    Som jag upplevt det, så är det föräldrarna som blir mest hysteriska, jag misstänker att barnen tar det med jämnmod.
    Bara för att man väljer att inte ha ett luciafirande på dagis, så innebär det inte att Luciafirandet tas bort. Vem vet, det kanske tom inom ett tag återgår till som det var när jag växte upp. Man började fira Lucia i skolan och då i lagom dos, så att ungdomarna kanske tom det är kul att igen vara med i Luciatåg. För jag är rätt säker, detta firandet på dagis har nog fått många tycka att Lucia är en småbarnsak och man vuxit ifrån det när man kommit in i tonåren.
    Är det någon tradition (pga bristande intresse) som håller på att dö ut är det Stadens/kommunens luciatåg. Luciatåg på arbetsplatser är det för många ett minne blott (när jag var med i företagets Luciatåg för en herrans massa år sedan fick jag göra detta på betald arbetstid).
    Och detta enbart pga bristande intresse, vet att man försökte på mitt nuvarande arbete hitta ett Luciatåg, inte en chans att få tag på detta.
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-11-26 11:33:49 följande:
    Går enkelt att lösa med att skolan lånar ut luciadräkter till alla i luciatåget!
    Hur löser man med alla föräldrar som inte kommer kunna gå och de barnen som inte få ha sin förälder med vid detta tillfälle, för det är nog än hårdare än att inte ha en tomtedräkt eller sjunga Luciasånger. För jag tror det också är en aspekt med att ha (alla möjliga firande inte bara Lucia) att lägga aktiviteter på dagtid som man räknar att föräldrar kommer med på och dessa små barn, som inte riktigt kan förstå detta med att mamma/pappa inte kan vara lediga, ser att det finns många mammor och pappor, men inte deras.

Förr i tiden, så hade man sådana firande endast i skolan, i de allra flesta fall och ingen förväntan på att ha åskådare i form av föräldrar.
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 11:48:57 följande:
    Ja varför skall alltid föräldrarna vara med numera?

Vi hade det så att niondeklassarna lussade för hela skolan i omgångar för låg, mellan, högstadie eleverna. Men som du säger inga föräldrarna var med då. Jag saknade inte deras närvaro vill jag minnas.
    Hos rationaliserade de ännu mer, Luciatåget gick till aulan, kören sjöng och Lucian valdes från nian.
    I sexan var vi den enda och äldsta klassen, så då gick vi runt (alla behövde inte ens vara med) till de lägre kurserna. Lucian valdes inte ens, utan ett förslag från läraren som alla tyckte var jättebra.
    I gymnasiet så var det kören som var Luciatåg, Lucian valdes, men kunde komma från vilken årskurs som helst.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-26 11:51:11 följande:
    Här i vår stad har vi i alla fall omröstning till årets Lucia. Kandidaterna presenterar sig på lokaltidningens hemsida och sjunger några strofer av luciasången precis som tidigare år. Känns tryggt och fint.
    Det är dock flera städer som fått lov att ställa in eller hotat med att ställa in pga brist på kandidater. Ofta har någon kör tagit på sig detta, dock utan val, utan en Lucia från kören
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:34:33 följande:
    Men liksom var ska nivån ligga? Liksom LÄGST? Ska den elev i klassen som har föräldrar som tar sms-lån varje månad sätta ribban för hur idrottsdagar och annat ska utformas? Om Nisses slarviga morsa inte kan köpa skidor så ska INGEN åka skidor?
    Ja, det är där ribban ska läggas, har inte skolan möjlighet att ha t.ex skidor/skridskor för utlåning, då får man se till att t,ex idrottsdagar innehåller aktiviteter där man inte behöver köpa t.ex skridskor.
    Skolan ska enligt lag vara avgiftsfri, så ribban ska läggas så att alla elever, oavsett ekonomisk bakgrund ska kunna vara med.

Eller ska barnet med mamman som tar smslån behandlas annorlunda än den långtidsjuskrivna mamman?
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:57:12 följande:
    Huvudsaken att föräldrarna är nöjda för de betalar ju trots allt för sin barnomsorg! Jag uppfattade det som att de INTE var tillfreds men det vet ju ingen av oss.
    De betalar för sin barnsomsorg, det innebär att de har rätt att känna sig trygga att barnen tas om hand under dagen på så bra sätt som möjligt, att förskolan följer läroplanen.
    De betalar inte för att bli roade av sina små telningar under organiserade föreställningar under dagtid.
    Det betalar inte för att personalen ska stanna kvar efter arbetstid för att föräldrarna ska bli roade av sina små telningar. Har de sådana krav så för de söka sig till en förskola som har det som en del av sin profil.
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 13:25:39 följande:
    Så egentligen borde all form av idrott på skolan förbjudas?
    För det innebär ha med sig handduk och skor och ombyte osv?

Hur är det med skolan rent generellt, skall man tvinga ett barn att behöva gå till skolan med samma kläder flera gånger i veckan och med slitna skor när de andra inte har det.

Vore väl mer rätt att ha fattigmansskolor så ingen av dessa barnen känner sig annorlunda, eller fattigare.

ALLA har nog fan råd med att köpa saker till sina barn i sverige idag det finns fallnät för sådant (med vissa undanfall), men som någon annan sa det handlar om prioriteringar. Jag han tjäna 100 000 efter skatt i månaden och ändå försumma mina barn.

Så hur skall man göra med alla orättvisor och föräldrar som prioriterar olika i sina liv
    Idrotten är ett obligatoriskt ämne, så nej.
    Varför ska man alltid ta det till sina ytterligheter.
    Nej, nej och åter nej, alla har inte råd, det är ett problem som blir allt större. Att man väljer att blunda för det är en sak, men fakta är att det är många som har det tight och lever på marginalen och har praktiska möjligheter att ändra på t.ex boendekostnader (det ska ju fungera med ett arbete också), lever på sjukersättning, försörjningsstöd och a-kassa.
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 13:48:52 följande:
    Det är egentligen inte ytterligheter utan faktiskt hur det är idag.
    Hur långt skall man gå för att det skall va lika för alla.
    Fruktstunder i skolan har ju redan förbjudits på en del håll.
    Och då får man väl ta bort idrotten, för att alla skall va jämställda. Eller varför kan man inte göra ändringar där men överallt annat

Folk skiter mer och mer i sina barn, med tid, engagemang och pengar, JAG.et har blivit så enormt stort, varför skall dessa personer få bestämma hur mina barn skall ha det. Självklart har vissa som är sjukskrivna mindre resurser, men ändå så lyckas de spendera pengar på sig själva som lika gärna kunde gå till barnen. Men så är det inte.
    Så familjen där den ena föräldern är sjukskriven och inte fått pengar från FK, där det jaget som blivit så stort.
    Där föräldrarna är arbetslösa, där är det jaget.
    Där en förälder fått en skada och blivit förtidspensionär, där är det Jaget.

Nej, de  föräldrar som det rör sig om är föräldrar som garanterat gör vad de kan, utifrån sina förutsättningar, för att ge sina barn ett bra liv.

Åh, jag blir så trött på folk som inte kan förstå att det finns personer som har det väldigt, väldigt tight, utan att vara missbrukare, fall för lyxfällan etc, utan vanliga människor som har haft motgångar i livet  som de alltid inte kunnat hantera/styra över.

• sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:06:33 följande:
    Självklart finns det människor som har det tight som inte är idioter mer eller mindre. Tyvärr har jag enbart mött dem som är idioter både i privatliv och krogen (sjukskrivna, Förtidspensionärer osv osv och det gnälls en jävla massa om hur de inte har pengar, inte ens till sina barn medans de beställer ännu en öl för 50:- )

De personerna som har det så tight att de inte kan köpa ett lucia linne, eller göra ett av en stor T-shirt eller lakan. Är nog väldigt väldigt få i Sverige idag, och jag tror inte att det är dem man hör klaga på nätet. De som gnäller (enligt erfarenhet) är de som gör kassa val i sitt liv och enbart vill ha mer.

De jag har träffat har slitit häcken av sig för att fixa det så bra som möjligt, men hade ändå inte kunnat hosta fram 200 kronor från ingenstans. Inga festare, inga suputer.

Jag hade tur, jag har ett nätverk omkring mig, så vi kunde lösa det. Hade jag inte haft nätverket, då hade det inte fungerat

Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande