Inlägg från: Busarew |Visa alla inlägg
  • Busarew

Är alla Svenska traditioner kränkande

adina01 skrev 2018-11-25 10:17:31 följande:

Barnen hade valt vilka sånger de ville sjunga och valt bort pepparkakesången och då fanns det inte skäl att vara utklädd till pepparkaka. Följer man traditioner så sjunger tomteklädda tomtesånger, pepparkakegubbar sin sång, stjärngossar staffan-sången, alla går i tåg tillsammans förutom när det gäller i kyrkan där endast enligt den gamla traditionen endast ingår lucia, tärnor och stjärngossar.

Det ni påstår var en efterhandskonstruktion från läraren när hon blev ifrågasatt.

Start Nyheter Sport Familj Opinion Nöje & Kultur Näringsliv Bostadspuls

Alla avdelningar

Jag förstår

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ? läs mer om cookies

MEST

LÄST

1

Singelolycka på R50 ? bil av vägen och in i lyktstolpe

2

Jonas Gardell om sin okända släkthistoria: ?Örebro var mormorsstaden som vi ofta besökte på våra resor?

3

JUST NU: DIF?spelaren anmäld ? efter armbåge på Palushaj

4

Efter kritiken ? Örebrostjärnan backar Sundblad: ?Ger oss möjligheter att vinna varje match?

5

Här är tavlan som ska hjälpa folk att funka olika: "Jag vill att den ska gå för riktigt mycket"

6

David Lindén: Borde jag därför avsky bokläsande örebroare?LEDARE

7

Här är nya fartgränsen som Trafikverket diskuterar i olyckskorsningen på riksväg 50: ?Det kan gå fort?

8

Jan-Ove nära att mista livet i ombyggda korsningen på riksväg 50: ?Det är en dödsfälla?

9

Gruvkonflikterna visar att det lönar sig att göra motstånd ? men landsbygden osynliggörs fortfarande

10

NATTENS NYHETER: Polis misshandlad av ung man utanför krog ? bråk utanför hamburgerrestaurang

? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

LAXÅ | 8 dec 2012

Pepparkaksgubbar förbjuds i luciatåget

0

delningar

Mio ville vara pepparkaksgubbe i Kanalskolans luciatåg. Men det fick han inte. Orsak: Det kan anses stötande.

ANNONS

Mio hade sett fram emot att vara pepparkaksgubbe i Luciatåget. Nu får han inte vara det.

Bild: Lennart Lundkvist

Obs: denna artikel är från 9 december 2012. Historien slutade lyckligt: Mio fick vara pepparkaksgubbe.

Läs även: Mio får vara pepparkaksgubbe

10 december 2012: Laxåchefen: Skolverket gör lärare osäkra

Mio, tio år, vill vara pepparkaksgubbe när Kanalskolans årskurs fyra på torsdag går luciatåg för hela skolan.Men det får han inte. Barnen får inte heller sjunga ?Vi komma, vi komma från Pepparkakeland ...? ? och det kommer inte bjudas på några pepparkakor i samband med luciatåget.

? Man markerar skillnader i stället för likheter, säger mamman Jenny Simic upprört.Jenny berättar hur det gick till när hon fick beskedet:

? Mio kom hem från skolan och sa: ?Vet du vad? Vi får inte vara pepparkaksgubbar. Och vi får inte sjunga pepparkakssången heller.? Han har sagt att han vill vara pepparkaksgubbe, för han brukar alltid vara det. Och jag sa: Vad säger du? Varför då? ?För att det var någon som kunde ta illa upp?, svarade han.

Lucia ständigt i debattens centrum

Ringde läraren

I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.

? Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:

? Jag sa att då kommer min son inte vara med. Han ska inte stödja något Ku Klux Klan-tåg ? för det är vad det är när de kommer in med vita strutar på huvudet och vita klänningar.

? Det är ändå barn vi pratar om. Om alla vill vara lucior kan väl alla få vara lucior, eller tomtar eller vad de vill vara. Då frågade jag henne: "Pepparkakor då? Ska vi inte äta pepparkakor heller?" Nej, det hade de också tagit bort.

Rösta: Här är bilden på fingret som vilseledde allmänheten, polisen och sjukhuset - hade du blivit lurad?

Kontraproduktivt förbud

Jenny tycker att förbudet blir kontraproduktivt.

? Ska man ta bort såna här saker för att inte stöta, från en tradition. Då kan man nästan vända på det: Varför tar vi bort det? Är inte bruna lika oss, eller? Får inte bruna vara med?

Häromdagen skickade Jenny ett sms till läraren och frågade om beslutet kvarstod. Hon fick följande svar:

"Jag vet vad du tycker och vad du skriver. Vi har tyvärr inga pepparkaksgubbar och sånger i vårt tåg! Vi kan inte bjuda på pepparkakor på grund av elevers allergi.?

Något som Jenny tror var en efterhandskonstruktion.

? Det här med pepparkakorna, då hade hon väl tänkt till på det, och då sa hon att det hade med allergi att göra. Men de som är allergiska äter väl inte pepparkakor? Går det att servera lussekatter då? Det finns väl de som inte kan äta det på grund av allergi.

?Känns inte bra?

Mio hade sett fram emot att vara pepparkaksgubbe i luciatåget.

? Det känns inte bra, säger han.

Vad har dina vänner sagt?

? De frågade om jag skulle vara med. Då sa jag att jag inte vet. De flesta andra ville också vara pepparkaksgubbar.

Mio tycker det hela är konstigt.

? Då borde vi inte få ha bruna kläder i skolan heller, säger han.
  • Busarew

Kontraproduktivt förbud

Jenny tycker att förbudet blir kontraproduktivt.

? Ska man ta bort såna här saker för att inte stöta, från en tradition. Då kan man nästan vända på det: Varför tar vi bort det? Är inte bruna lika oss, eller? Får inte bruna vara med?

Häromdagen skickade Jenny ett sms till läraren och frågade om beslutet kvarstod. Hon fick följande svar:

"Jag vet vad du tycker och vad du skriver. Vi har tyvärr inga pepparkaksgubbar och sånger i vårt tåg! Vi kan inte bjuda på pepparkakor på grund av elevers allergi.?

Något som Jenny tror var en efterhandskonstruktion.

? Det här med pepparkakorna, då hade hon väl tänkt till på det, och då sa hon att det hade med allergi att göra. Men de som är allergiska äter väl inte pepparkakor? Går det att servera lussekatter då? Det finns väl de som inte kan äta det på grund av allergi.

?Känns inte bra?

Mio hade sett fram emot att vara pepparkaksgubbe i luciatåget.

? Det känns inte bra, säger han.

Vad har dina vänner sagt?

? De frågade om jag skulle vara med. Då sa jag att jag inte vet. De flesta andra ville också vara pepparkaksgubbar.

Mio tycker det hela är konstigt.

? Då borde vi inte få ha bruna kläder i skolan heller, säger han.

• Busarew
    adina01 skrev 2018-11-25 10:38:37 följande:

Står i en uppsjö av artiklar att barnen röstat om vilka sånger de skulle sjunga, sången  som pepparkakegubbarna  valdes bort och därför skulle det inte vara några utklädda till pepparkakor. 

Du får länka en källa som sagt
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 11:34:43 följande:

Skulle snarare säga att du redan bestämt dig för vad som är sant eller ej så det spelar ingen större roll vad skolan säger. Du vill vara kränkt helt enkelt. Men ibland (ganska ofta till och med) är förklaringen helt sann.

Alltså först säger läraren att dom förbjuder pepparkaksgubbar för att det är kränkande sen när läraren blir konfronterad och ifrågasatt efter många om och men så ändrar hon plötsligt inställning och påstår att det finns barn som är "allergiska" mot pepparkakor därför förbjuder dom det. Varför förbjuder man då inte lussekatter det finns ju dom som är "allergiska mot det också. Hur förklarar du det? Sanningen svider
  • Busarew

Detta va ju heller inte första gången pepparkaksgubbar förbjudits i luciatågen. Även då har motiveringen varit att dom kan uppfattas som kränkande

• Busarew

Det fick mig även att tänka på att dom klippte bort den svarta dockan ifrån Kalle Anka, även där va motiveringen att den är kränkande.

• Busarew
    Limajo skrev 2018-11-25 12:13:02 följande:

Men det är ju för att black-face _är_ en kränkande avbild. Det kan du ju inte ha missat.

Pepparkaksgubbar också tydligen.
  • Busarew
    adina01 skrev 2018-11-25 12:28:08 följande:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5374446

Du har redan länkat en "källa " och fått svaret att det är en efterhandskonstruktion. Ibland förundras man faktiskt över hur naiva vissa är och som inte kan se igenom lögner
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 13:38:52 följande:

Tycker du att sanningen svider? Ja det förklarar ju din faktaresistens.

Tycker du inte det? Eller förstår du inte?
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 13:35:51 följande:

En 12-åring och hans mamma påstår att läraren sagt det. Läraren säger något annat.

Ja det är klart läraren gör det när hon/han blev konfronterad i media
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 14:04:48 följande:

Det är du som säger att sanningen svider. Jag har inga problem med sanningen.

Varför ifrågasätter du sanningen då?
  • Busarew
    flygrl skrev 2018-11-25 15:10:09 följande:

Jaha, då va det dags för årets tråd (en jultradition!) om att pepparkaksgubbarna ska ha förbjudits av hänsyn till svarta barn. Jag kan berätta att jag som svart aldrig känt mig kränkt av pepparkaksgubbarna och aldrig hört nån i min familj eller vänner heller uttrycka nåt sånt. När jag gick på dagis på 00-talet hade vi pepparkaksgubbar med i Luciatåget och faktum e att jag aldrig ens tänkte tanken att dom skulle ha liknat mig. Jag gillade Luciafirandet då och jag gör det nu pepparkaksgubbar inräknade.

Så oavsett om alltihop bygger på ett missförstånd (som det ju verkar va!) eller e ett påhitt av en über ängslig lärare vill jag säga att det inte finns nåt omfattande missnöje bland afrosvenskar som skulle ligga till grund för det hela.

Jag tror snarare att det är en svensk som kommit på idén att svarta kan bli kränkta av pepparkakor. Allt för att leta fel på saker. På senare år har det blivit extremt vanligt bland svenskar att leta fel, t.ex tjejer får inte ha rosa klänningar längre för någon kan ju känna sig kränkt, man får inte vara stolt kvinna eller man för någon kan ju känna sig kränkt av kön osv osv.
  • Busarew
    flygrl skrev 2018-11-25 15:44:42 följande:

Ok, jag e med. Såna über ängsliga människor som du beskriver finns absolut och jag tycker mest dom e patetiska. Men i just den här historien tycks det ju va så att det uppstått ett missförstånd kring varför pepparkaksgubbarna tagits bort. Det kan ju finnas andra skäl att villa ändra i en tradition än (överdriven) antirasism, tror du inte?!

Självklart är det inget missförstånd utan en efterhandskonstruktion efter att läraren blev ifrågasatt i media. Det är Mycket vanligt att ljuga och skydda sitt eget rykte om man blir ifrågasatt om något som folk blir upprörda över. Ja det är superlöjligt att påstå att allt är kränkande.
  • Busarew
    Fritidsmamman skrev 2018-11-25 16:20:52 följande:

Slopa ALLA religiösa högtider från förskolor och skolor!

Religion hör inte 2000-talet till, iaf inte i Sverige (stat och kyrka separerade år 2000, så UT med all religös skit ur kommunala skolor!).

Jag är übersvensk, så långt det går att se i släktforskning, men jag är INTE kristen för det. Mina förfäder tvingades till det, ja. Men jag är kvinna och människa i denna tid; denna tid är vetenskapsbaserad - INTE baserad på hittepåreligioner.

Det finns ingen gud, det finns ingen djävul, det finns inget "komma till himmelen" eller "komma till helvetet". När man dör så dör man. Det finns ingen själ, ingen reinkarnation. Det blir svart när Hjärnkontoret lägger av; maskinen kroppen slår av (som om det var slut på batteri) och kroppen ruttnar (liksom plåtrobotar rostar).

2018 så tror man inte på gud, i ett så upplyst land som Sverige! Man tror inte på tomten och spöken heller. Läs en vetenskapsbok, snälla människor!

Vad tycker du om islam och moskéer då? Och halalkött?
  • Busarew
    tobbe01 skrev 2018-11-26 05:14:02 följande:

Jag tror inte att ngn invandrare blir kränkt av Luciafirande utan det är ställföreträdande kränkta svenskar som går in och gör sig till tolkar. Precis som med den lilla oskyldiga kakan "ne..erboll" (man vågar inte ens skriva ut det). Jag tror svarta har humor och förståelse!? SNACKA om att göra ner andra människor. Man gör sig till tolk över andras känslor för de vet ju inte sitt eget bästa......?

Typiskt politiker att göra så. Ingen får ju känna sig "kränkt"
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 22:48:19 följande:

Snarare är det så att det är brunhögern som inbillar sig att vänsterliberaler hävdar att invandrare skulle bli kränkta och blir kränkta över det.

Men du har helt rätt i att typ ingen invandrare någonsin blivit kränkt av en svensk tradition.

Kanake inte. Men dom vill inte anpassa sig till svenska traditioner iallafall, det är ett som är säkert.
  • Busarew
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:

Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?

Det beror ju på att lucia är "rasistisk" men ingen svensk vågar erkänna detta och skyller ifrån sig på annat precis som det är med allt annat "rasistiskt". Jag tror att prdet rasist och rasistiskt är sveriges mest använda och missbrukade ord.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande