Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är alla Svenska traditioner kränkande

tobbe01 skrev 2018-11-26 12:45:48 följande:
    När vi hade barn i skolan (inte SÅ himla länge sedan) så hade de friluftsdag i slalombacken. ALLA barn var med och hade matsäck! Vissa åkte slalom, andra i sin tur åkte löparskidor, vissa satt på isen och pimplade OCH många barn valde att promenera med lärarna runt sjön. Odramatiskt.
    "Valde". Intressant ordval. "Valde" att promenera med lärarna runt sjön. Jag kommer fortfarande ihåg hur plågsamt det var att komma från en osportig familj och vara intressserad av sport och friluftsliv.

Jag "valde" inte att gå runt sjön med lärarna utan det var det som stod till buds för den som varken hade utrustning eller möjlighet att få lära sig utanför skolan. Det man håller på med i skolan ska väl vara det man får lära sig i skolan och då ska alla ha möjlighet att vara med.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    ThomasW skrev 2018-11-24 18:51:18 följande:

Nu börjar det med Lucia. 
    Sedan har vi pepparkakorna, julen, påsken, skolavslutningen, midsommar, sommarlovet ...

Finns det över huvudtaget någon tradition som inte är kränkande ?

corren.se/nyheter/motala/forskolechefen-om-luciabeslutet-om5574308.aspx

Men det här handlar ju inte om invandrare utan om att man ska följa läroplanen och att alla ska kunna vara med.
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:12:42 följande:
    Så allt som görs i skolan måste ALLA gilla och ALLA vara med på att man skall göra annars skall man inte göra det alls?
    Alla ska kunna delta i alla valen ja, det tycker jag.
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:29:55 följande:
    Så då kommer ju uppenbart gymnastiken på tal. Obligatoriskt ämne men borde egentligen vara valfritt för de som inte vill?

De som inte vill ha rast?
    De som inte vill gå till matsalen?
    De som inte vill tala högt inför klassen?
    osv
    Jag sa att alla ska KUNNA delta i alla valen, inte att man ska tvinga alla att delta i alla val och när det gäller att följa läroplanen ska anpassningar göras så alla kan nå kunskapskraven.

Den som inte vill tala högt inför klassen ska kunna göra det i mindre grupp.
    osv
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:39:34 följande:
    Så så länge det står i läroplanen så skall man tvinga barnen men när det kommer till nöjen skall de skrotas helt.

Ingår inte friluftsdagar i läroplanen?
    Nej, friluftsdagar ingår inte i lärplanen. Inte Lucia heller.
  • nihka
    nihka skrev 2018-11-26 14:48:18 följande:
    Nej, friluftsdagar ingår inte i lärplanen. Inte Lucia heller.
    *läroplanen*
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 15:00:51 följande:
    Så allt som inte ingår i läroplanen skall med andra ord förbjudas i skolan
    Det är ju lite tolkningsbart vad som ryms inom det som står i läroplanen. En del friluftsliv ingår i Idrott och hälsa.

Alla ska iaf ha möjlighet att delta i det man anordnar.
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 15:13:33 följande:
    nihka skrev 2018-11-26 14:09:44 följande:
    "Valde". Intressant ordval. "Valde" att promenera med lärarna runt sjön. Jag kommer fortfarande ihåg hur plågsamt det var att komma från en osportig familj och vara intressserad av sport och friluftsliv.

Jag "valde" inte att gå runt sjön med lärarna utan det var det som stod till buds för den som varken hade utrustning eller möjlighet att få lära sig utanför skolan. Det man håller på med i skolan ska väl vara det man får lära sig i skolan och då ska alla ha möjlighet att vara med.

Så med andra ord finns det egentligen inga val som alla kan delta i.
    Förutom gå runt sjön ( i det exemplet)... eller klart är det snö så har inte alla riktiga kängor och bör inte tvingas gå runt sjön... eller de som sitter i rullstol.

Så en promenad på asfalt blir det då?
    Eller hur menar du med att alla skall kunna delta på friluftsliv aktiviteter annars. Det blir alltså bara promenader, på asfalt, så länge de är plogade?
    Jodå. Det är precis som med de teoretiska lektionerna - att skolan tillhandahåller det eleven behöver för att delta i undervisningen. Till exempel så får eller får man låna böcker, papper och penna. Ingen måste välja bort lästräning för att man inte har köpt en bok. Detsamma ska gälla ALL undervisning. Skolan ska huvudsakligen vara avgiftsfri:

https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/skolans-organisation/avgifter-i-skolan
  • nihka
    tobbe01 skrev 2018-11-26 15:14:55 följande:

Kanske skulle man också lägga ribban JÄTTELÅGT när det gäller betygskriterier? Liksom TÄNK alla stackars barn som har svårt med matte och läsning! ALLA barn ska känna sig lyckade så varför kräva att barn i trean ska kunna läsa hjälpligt? Räcker väl om man kan ljuda ihop en text i sjuan?

Varför det? Då är det mycket bättre att man hjälper alla barn att nå upp genom att lägga fokus på det de ska lära sig i skolan och inte lägga tid och pengar på ovidkommande saker.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2018-11-27 01:51:14 följande:
    Så du utgår ifrån att de barn som promenerade i solskenet runt den vackra lilla sjön var stackare? ALLA barn gillar inte att åka skidor.
    Nej, jag utgick från att alla inte alls hade möjlighet att välja. Däribland jag. ALLA barn gillar att välja det de gillar bäst att göra. Jag hade gärna provat slalom. Nu åker jag slalom - för att jag valde att göra det så fort jag kunde fixa det själv

Det skolan ordnar ska alla ha möjlighet att kunna vara med på.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2018-11-27 14:59:19 följande:
    Men om skolan erbjuder aktiviteter på ALLA nivåer så borde det väl duga? Jag var själv modell "fattigunge" under min skoltid och det får man ju tugga i sig. Världen är ju inte rättvis ett enda dugg och kommer aldrig bli.
    Det skolan erbjuder ska alla ha möjlighet att välja. Jag hade i så fall valt nybörjarslalom och att låna utrustning. Skolans uppgift är att vara till för alla och rättvis och överbrygga avstånd så alla elever får möjlighet att utvecklas optimalt -  inte att skapa avstånd.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande