Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Är alla Svenska traditioner kränkande

Busarew skrev 2018-11-25 06:29:55 följande:

barn i alla tider har gått luciatåg utan protest. I samband med den orimligt höga invandringen har många kristna högtider plötsligt börjat kritiserats , i stället för att erkänna hur det ligger till så skyller man på det ena och det andra och kommer med bortförklaringar. Muslimer tolererar inte kristna och deras högtider. Punkt. Jag förstår inte hur man kan vaså dum och naiv att man tror att detta inte har med invandringen att göra.

Nej, detta med att alla barn ska gå i ett luciatåg är rätt nytt.

Det var en klass/kören som gick luciatåg. Småbarn gjorde det inte.
  • sextiotalist

Jag hade jublat som förälder (och sonen också).

Lussefirandet var en plåga för oss alla.

Jag gillar Lucia. Men då med kör och rena toner.

• sextiotalist
    SWO skrev 2018-11-25 07:51:21 följande:

Suck...

Den gången var det för att de inte skulle ha några sånger om pepparkakor - fortfarande ingen om något kränkade för någon annan.

Invandringen har INGET att göra med hur svenska traditioner förändras. Det är ungdomar och barn som idag inte är lika intresserad pga att det finns SÅ mycket annat att intressera sig för samt att de faktiskt får möjligheten att säg "nej, jag vill inte".

Det som faktiskt ändrar (lägger till) vår kultur är den amerikanska - black friday, halloween mm. Vet inte en enda svensk som fptt ge upp sin egna tradition eller börjat fira en muslimsk sådan (förutom de som aktivt byter religion - känner dock ingen själv).

Vill ni behålla svenska traditioner får ni själva utöva dem och inte ge allt ansvar till staten - lär er folkdans och dragspel! :)

Sedan kan vi ha en annan diskussion om hur förskolechefen (i dagens händelse med lucia) skötte det hela - dumt att inte kommunicera INNAN beslut så att föräldrarna faktiskt kunde hjälpa till om de ville, men då inte tvinga de barn som inte ville t.ex.

SWO

Visst är det lite komiskt. Folk blir skogstokiga om de inte får uppleva det pinsamma lussefirande på dagis. Men ordnar de luciatåg på jobbet, som var vanligt förr, går de runt på äldreboende och lussar?

Nänä, de vårdar de anglosaxiska traditionerna, Black friday, Halloween, bruden leds upp av fadern. Snart kommer vi nog fira thanks giving och dela ut julklappar på juldagen och hävda att det är en fin svensk tradition.

Bör väl tillägga att jag gillar Lucia, men med kör och rena toner
  • sextiotalist
    Busarew skrev 2018-11-25 09:42:25 följande:

Jasså? När jag va liten hade vi luciafirande på dagis även i alla tidigare generationer. Luciafirande har liksom firats i alla århundraden. Muslimer firar inte kristna högtider om dom vet om att dom är just kristna.

Luciatraditionen är ungefär 100 år gammal. Eftersom dagis inte var vanligt när jag växte upp, så är det inte heller någon lång tradition.

Dagis blev vanligt under 70-talet.
  • sextiotalist
    ThomasW skrev 2018-11-25 10:28:48 följande:

Lucia uppstod under KarlXII:s tid. När han ändrade kallendern 12 dagar så började folk även fira 12 dagar före jul. Är det svenskt nog ?

Nja, inte riktigt sant.

Lucia firades på ett sätt som påminner idag i de högre klasserna under 1800-talet. Först under 1900-talet började luciafirandet börja bli mer i var mans hem.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:
    Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?
    Det kanske helt enkelt är så att den osynliga fattigdomen spridit ut sig eller att man är tydligare nu med att skolan ska vara kostnadsfri. Ja, det är ett problem i utsatta områden med friluftsdagar, skridskor och skidor, även i inte utsatta områden, så finns problemen.

Det är jättelätt att slå sig på bröstet och säga "hur kan folk inte ha råd" och än värre "man måste prioritera".
    Det tidigare innebär att man helt enkelt har blundat för att det finns folk som är socialt utsatta, att folk trillat mellan stolarna i vårt skyddsnät, att FK blivit hårdare, att a-kassan inte hängt med.

När det gäller prioritera så är jag rätt säker på att det är exakt vad många med tight ekonomi gör dagligen.

Och glöm inte stoltheten, för en del kan det vara väldigt, väldigt svårt att ta steget och söka hjälp av andra. Föräldrarna skippar middagen för att barnen ska få något utöver det vardagliga.
    Sedan tycker jag personligen att just Luciafirandet på dagis är så onödigt (i varje fall inför föräldrarna). Där har man också en utanförskapsvinkel. Det finns många föräldrar som inte ens har möjligheten att ta ledigt från arbetet för att se detta.

• sextiotalist
    Busarew skrev 2018-11-26 07:49:38 följande:
    Det beror ju på att lucia är "rasistisk" men ingen svensk vågar erkänna detta och skyller ifrån sig på annat precis som det är med allt annat "rasistiskt". Jag tror att prdet rasist och rasistiskt är sveriges mest använda och missbrukade ord.
    De enda som dragit rasistkortet i denna tråd är de som, som jag tolkar det, har redan en, mer eller mindre, främlingsfientlig syn.

Skulle tippa på att det är samma personer som skulle gå i taket om en Lucia var en svart kvinna eller än värre en man (att sedan första Lucian i Sverige var en man tycks många glömma av).
    Det är inte helt omöjligt att man även tog hänsyn till de barnen som kom från en annan kultur där varken Lucialinne, tomtedräkt eller stjärna finns på deras agenda och än mindre vara medveten om föräldrarnas medverkan för att se sina telningar sjunga falskt och gråta.
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 08:08:23 följande:
    Varför skulle Lucia vara en man? Lucia var en kvinna och skall givetvis återspeglas som det.
    Sedan är det ju oftast den vackraste tjejen som blir utsedd till Lucia genom röstning, och vilken färg den har spelar nog mindre roll för det är ju folket som får välja.

Sedan har jag jävligt svårt när man skall blanda in politik i traditioner, och medvetet välja tex en svart Lucia för att det skall va PK.
    Den första Lucian var en man och det var män som började med det som sedan blev vårt Luciafirande
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 08:38:32 följande:
    Ja och förr hade inte kvinnor talan alls, de fick inte träna eller tävla, rösta osv osv, Vet inte om den tiden är att återminnas som en "bra tid" men visst vill du ha tillbaka det som det va förr så varför inte..
    Det vet jag, men det var mest att påpeka att det från början var män (eftersom många skriver "Lucia har alltid varit en kvinna".
    Jag har inte skrivit att det varit en bra tid, jag påpekade endast hur ur vilka traditioner den Lucia vi har i dag, vuxit fram. Dvs det har inte alltid varit en kvinna som varit Lucia
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 08:49:14 följande:
    Och dessutom har Lucia alltid varit en kvinna... Men hon kanske har gestaltats av män Flört
    Det stämmer och det är inget fel att kvinnor gestaltats av män eller män gestaltats av kvinnor.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande