tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:
Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?
Det kanske helt enkelt är så att den osynliga fattigdomen spridit ut sig eller att man är tydligare nu med att skolan ska vara kostnadsfri. Ja, det är ett problem i utsatta områden med friluftsdagar, skridskor och skidor, även i inte utsatta områden, så finns problemen.
Det är jättelätt att slå sig på bröstet och säga "hur kan folk inte ha råd" och än värre "man måste prioritera".
Det tidigare innebär att man helt enkelt har blundat för att det finns folk som är socialt utsatta, att folk trillat mellan stolarna i vårt skyddsnät, att FK blivit hårdare, att a-kassan inte hängt med.
När det gäller prioritera så är jag rätt säker på att det är exakt vad många med tight ekonomi gör dagligen.
Och glöm inte stoltheten, för en del kan det vara väldigt, väldigt svårt att ta steget och söka hjälp av andra. Föräldrarna skippar middagen för att barnen ska få något utöver det vardagliga.
Sedan tycker jag personligen att just Luciafirandet på dagis är så onödigt (i varje fall inför föräldrarna). Där har man också en utanförskapsvinkel. Det finns många föräldrar som inte ens har möjligheten att ta ledigt från arbetet för att se detta.