Inlägg från: MsFry |Visa alla inlägg
  • MsFry

Är alla Svenska traditioner kränkande

Hur många upprörda har faktiskt läst förskolechefens motivering till det hela? Typ ingen? Nä det är ju lättare att direkt bli jättekränkt och yla om invandring efter att ha läst en rubrik/sett ett meme på facebook/hört en kompis säga/läst på någon bajsbrun nyhetssida.

• MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 06:29:55 följande:

barn i alla tider har gått luciatåg utan protest. I samband med den orimligt höga invandringen har många kristna högtider plötsligt börjat kritiserats , i stället för att erkänna hur det ligger till så skyller man på det ena och det andra och kommer med bortförklaringar. Muslimer tolererar inte kristna och deras högtider. Punkt. Jag förstår inte hur man kan vaså dum och naiv att man tror att detta inte har med invandringen att göra.

Hur kan man vara så dum och naiv att man faktiskt tror på det du skriver?
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 09:04:02 följande:

Ringde läraren

I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.

? Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:

? Jag sa att då kommer min son inte vara med. Han ska inte stödja något Ku Klux Klan-tåg ? för det är vad det är när de kommer in med vita strutar på huvudet och vita klänningar.

? Det är ändå barn vi pratar om. Om alla vill vara lucior kan väl alla få vara lucior, eller tomtar eller vad de vill vara. Då frågade jag henne: "Pepparkakor då? Ska vi inte äta pepparkakor heller?" Nej, det hade de också tagit bort.

Samma missförstånd som sprids år efter år. Du kan inte på allvar mena att du baserar din åsikt om att svenska traditioner skulle vara hotade på EN flera år gammal händelse där det visat sig att mamman grovt missförstått?

(Det var så att de inte skulle sjunga pepparkakssången och läraren ville ha ett traditionellt tåg (sug på den ett tag) utan pepparkaksgubbar. Senare backade hon efter diverse hatiska påhopp).
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 09:39:35 följande:

Fast i dom här fallen som kommit till media så handlar det ju om att barn velat gå luciatåg men att lärare förbjudit. Jag har svårt att tro att ett etniskt svenskt barn med blont hår och blåa ögon skulle känna sig kränkt av pepparkaksgubbar.. på vilket sätt liksom? I dessa fall har jag väldigt svårt att tänka mig att det inte beror på invandring. Man behöver inte va Einstein eller ha speciellt högt IQ för att kunna räkna ut detta.

Nä för att dra helt vansinniga paranoida slutsatser räcker det med IQ under genomsnittet.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 09:42:25 följande:

Jasså? När jag va liten hade vi luciafirande på dagis även i alla tidigare generationer. Luciafirande har liksom firats i alla århundraden. Muslimer firar inte kristna högtider om dom vet om att dom är just kristna.

ALLA tidigare generationer? Dagis som företeelse har funnits sen vad, sextiotalet? Din släkt har inte levt så länge i Sverige?

?Alla år hundraden? det var minsann inte en lätt överdrift.

Du känner inga muslimer på riktigt va?
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 09:43:17 följande:

Läste du inte artikeln jag skickade? Faktaresistent? Svårt med läsförståelsen?

Jo jag har läst, mina kommentarer kvarstår.
  • MsFry
    MsFry skrev 2018-11-25 09:48:28 följande:

Jo jag har läst, mina kommentarer kvarstår.

Tillägg: läraren uttalade sig senare i en annan tidining, där framgick det att mamman missförstått läraren, alternativt inte tagit till sig det hon sa. Så denna 6 år gamla skröna är det dags att arkivera under ?tidningsankor?.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 11:23:54 följande:

Som sagt det är en efterhandskonstruktion. Människor gillar inte att bli ifrågasatta och då ska man komma med ursäkter och bortförklaringar.

Skulle snarare säga att du redan bestämt dig för vad som är sant eller ej så det spelar ingen större roll vad skolan säger. Du vill vara kränkt helt enkelt. Men ibland (ganska ofta till och med) är förklaringen helt sann.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 11:56:14 följande:

Det fick mig även att tänka på att dom klippte bort den svarta dockan ifrån Kalle Anka, även där va motiveringen att den är kränkande.

?Dom? är i detta fall Disney.

Blackface är en kränkande nidbild av svarta amerikaner, vilket amerikanska Disney äntligen insåg.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 11:52:50 följande:

Alltså först säger läraren att dom förbjuder pepparkaksgubbar för att det är kränkande sen när läraren blir konfronterad och ifrågasatt efter många om och men så ändrar hon plötsligt inställning och påstår att det finns barn som är "allergiska" mot pepparkakor därför förbjuder dom det. Varför förbjuder man då inte lussekatter det finns ju dom som är "allergiska mot det också. Hur förklarar du det? Sanningen svider

En 12-åring och hans mamma påstår att läraren sagt det. Läraren säger något annat.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 11:52:50 följande:

Alltså först säger läraren att dom förbjuder pepparkaksgubbar för att det är kränkande sen när läraren blir konfronterad och ifrågasatt efter många om och men så ändrar hon plötsligt inställning och påstår att det finns barn som är "allergiska" mot pepparkakor därför förbjuder dom det. Varför förbjuder man då inte lussekatter det finns ju dom som är "allergiska mot det också. Hur förklarar du det? Sanningen svider

Tycker du att sanningen svider? Ja det förklarar ju din faktaresistens.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 13:45:44 följande:

Ja det är klart läraren gör det när hon/han blev konfronterad i media

Så hon är inte trovärdig för att hon svarade media, eller hur menar du?

Du VILL ju verkligen att det ska vara så som mamman tror/påstår. Läraren kan ju inte vinna, du köper ju uppenbarligen mammans och sonens historia rakt av.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 13:44:29 följande:

Tycker du inte det? Eller förstår du inte?

Det är du som säger att sanningen svider. Jag har inga problem med sanningen.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 15:29:11 följande:

Varför ifrågasätter du sanningen då?

Det gör jag inte. Det är du som försöker förvränga verkligheten för att passa dina sunkiga åsikter om andra människor.
  • MsFry
    Johnnyorange skrev 2018-11-25 22:34:41 följande:

Nej det är oftast vänsterliberala personer som hävdar att personer från andra kulturer skulle känna sig kränkta. Jag skrev iofs ett inlägg tidigare i tråden att invandrare skulle känna sig kränkta men det var skrivet med ironi.

De flesta invandrare ser nog inga konstigheter i synsättet att man får anpassa sig till den kulturen man kommer till. Detta är en tänkvärd video.

Snarare är det så att det är brunhögern som inbillar sig att vänsterliberaler hävdar att invandrare skulle bli kränkta och blir kränkta över det.

Men du har helt rätt i att typ ingen invandrare någonsin blivit kränkt av en svensk tradition.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-26 07:49:38 följande:

Det beror ju på att lucia är "rasistisk" men ingen svensk vågar erkänna detta och skyller ifrån sig på annat precis som det är med allt annat "rasistiskt". Jag tror att prdet rasist och rasistiskt är sveriges mest använda och missbrukade ord.

Hahahaha! Resonemanget är helt underbart ologiskt. Ska försöka reda ut: menar du att du tror att svenskar är rädda för att klassas som rasister så de ställer in olika evenemang som ingen någonsin kallat rasistiska (förutom då den paranoida brunhögern) fast man säger att det är pga något annat (ointresse från de tänkta deltagarna, ekonomi etc).

Ja det verkar ju rimligt.

Inte.
  • MsFry
    tobbe01 skrev 2018-11-26 08:15:24 följande:

Ett och annat ögonbryn höjdes rejält häromåret när Svt valde att ha en ung liten oskyldig KOLSVART Lucia på Luciamorgon. Varför? Så cyniskt och elakt mot lill-jäntan. ALLA visste i förväg att det inte skulle tas väl emot. Den gamla dam som bryggt kaffe och satte sig framför teven med lussebullen satte båda i halsen. Dessutom valde man att ha några rappande förorts-.......vad det nu var som grädde på moset! Gudskelov har det sedan dess varit traditionellt firande. Har nästan lite ont i magen inför detta år......nu när Svt är skattefinansierat så kan de ju ta ut svängarna rejält...........! Gruvar mig.......

Ja hujeda mig, en mörkhyad flicka som lucia. Hur kunde svt tro att folket kommit längre än 30-talets blonda ideal?

Ska vi snacka traditioner så var Lucia från Sicilien, där är (och var) de inte direkt blonda och ljushyade heller....
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande