Busarew skrev 2018-11-25 09:04:02 följande:
Ringde läraren
I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.
? Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:
? Jag sa att då kommer min son inte vara med. Han ska inte stödja något Ku Klux Klan-tåg ? för det är vad det är när de kommer in med vita strutar på huvudet och vita klänningar.
? Det är ändå barn vi pratar om. Om alla vill vara lucior kan väl alla få vara lucior, eller tomtar eller vad de vill vara. Då frågade jag henne: "Pepparkakor då? Ska vi inte äta pepparkakor heller?" Nej, det hade de också tagit bort.
Samma missförstånd som sprids år efter år. Du kan inte på allvar mena att du baserar din åsikt om att svenska traditioner skulle vara hotade på EN flera år gammal händelse där det visat sig att mamman grovt missförstått?
(Det var så att de inte skulle sjunga pepparkakssången och läraren ville ha ett traditionellt tåg (sug på den ett tag) utan pepparkaksgubbar. Senare backade hon efter diverse hatiska påhopp).