Inlägg från: adina01 |Visa alla inlägg
  • adina01

Är alla Svenska traditioner kränkande

Föräldrar som vill att deras småbarn på förskola ska gå Luciatåg  kan ju lämpligtvis ordna detta själva och inte begära att personalen ska lägga tid på att försöka få 2,3,4 och 5-åringar att samarbeta klä ut sig och behöva uppträda för vuxna för det är ju så att ett flertal barn inte tycker att detta är det minsta roligt utan bara konstigt.

• adina01
    Busarew skrev 2018-11-25 09:59:56 följande:
    Källa på det? I flera andra artiklar står det likadant men att sonen till slut fick vara pepparkaksgubbe efter många om och men och protester
    Barnen hade valt vilka sånger de ville sjunga och valt bort pepparkakesången och då fanns det inte skäl att vara utklädd till pepparkaka. Följer man traditioner så sjunger tomteklädda tomtesånger, pepparkakegubbar sin sång, stjärngossar staffan-sången, alla går i tåg tillsammans förutom när det gäller i kyrkan där endast enligt den gamla traditionen endast ingår lucia, tärnor och stjärngossar.
  • adina01
    Busarew skrev 2018-11-25 10:20:28 följande:
    Källa på det? Fortfarande
    Står i en uppsjö av artiklar att barnen röstat om vilka sånger de skulle sjunga, sången  som pepparkakegubbarna  valdes bort och därför skulle det inte vara några utklädda till pepparkakor. 
  • adina01
    Busarew skrev 2018-11-25 12:31:47 följande:
    Du har redan länkat en "källa " och fått svaret att det är en efterhandskonstruktion. Ibland förundras man faktiskt över hur naiva vissa är och som inte kan se igenom lögner smile2.gif
    Två olika artiklar där det tydligt framgår att det inte skulle sjungas några pepparkakegubbe-sånger eftersom barnen valt vilka sånger som skulle sjungas, ett annat år kan det tänkas att de inte vill ha med tomtesånger och då blir det inga tomtedräkter. Luciatåg enligt tradition innehåller inga tomtar och inga pepparkakor utan enbart Lucia, tärnor och stjärngossar. Ska man tala om traditioner ska tågen följa det traditionella och inte något annat.
    När jag var barn fick lärarna mer eller mindre tvinga 3 st att vara pepparkakegubbar eftersom det inte gick frivilligt få 3 st att ensamma framföra sången, mindre svårt var det att få i hop tomtar eftersom det kunde vara fler som sjöng sin sång
  • adina01
    Busarew skrev 2018-11-25 13:45:44 följande:
    Ja det är klart läraren gör det när hon/han blev konfronterad i media smile1.gif
    Mamman till killen som fick vara pepparkaka trots att de inte skulle sjunga den sången borde berättat för sin son att klädseln är till för att illustrera sången precis som tomtedräkten är till för att illustrera de sånger som handlar om tomtar
  • adina01
    flygrl skrev 2018-11-25 15:10:09 följande:
    Jaha, då va det dags för årets tråd (en jultradition!) om att pepparkaksgubbarna ska ha förbjudits av hänsyn till svarta barn. Jag kan berätta att jag som svart aldrig känt mig kränkt av pepparkaksgubbarna och aldrig hört nån i min familj eller vänner heller uttrycka nåt sånt. När jag gick på dagis på 00-talet hade vi pepparkaksgubbar med i Luciatåget och faktum e att jag aldrig ens tänkte tanken att dom skulle ha liknat mig. Jag gillade Luciafirandet då och jag gör det nu pepparkaksgubbar inräknade. smile1.gif

åSå oavsett om alltihop bygger på ett missförstånd (som det ju verkar va!) eller e ett påhitt av en über ängslig lärare vill jag säga att det inte finns nåt omfattande missnöje bland afrosvenskar som skulle ligga till grund för det hela.
    Årets lucia-kränkhet gäller att några förskolor väljer bort luciatåg för föräldrar precis som det gjorts på enskilda förskolor genom decennier när det visats sig att ingen varken föräldrar, 2-3-åringar eller personal tyckt att det varit mödan värt att försöka få små barn att delta. 
    Luciatåg kan vara roligt för barn i skolålder inte för 2-4 -åringar hur söta de som inte krånglar än är när de står i sina linnen med glitter i håret.
  • adina01
    Busarew skrev 2018-11-25 15:48:36 följande:
    Självklart är det inget missförstånd utan en efterhandskonstruktion efter att läraren blev ifrågasatt i media. Det är Mycket vanligt att ljuga och skydda sitt eget rykte om man blir ifrågasatt om något som folk blir upprörda över. Ja det är superlöjligt att påstå att allt är kränkande.
    Varför skulle barn vilja vara utklädda till en pepparkaka i Lucia-tåget om de inte skulle sjunga sången om pepparkaksgubbarna. Barnen i klassen lär ju dessutom vara medvetna om att de själva valde vilka sånger de skulle sjunga och att de inte valt vissa sånger.
  • adina01
    Fritidsmamman skrev 2018-11-25 16:20:52 följande:
    Slopa ALLA religiösa högtider från förskolor och skolor!
    Religion hör inte 2000-talet till, iaf inte i Sverige (stat och kyrka separerade år 2000, så UT med all religös skit ur kommunala skolor!).
    Jag är übersvensk, så långt det går att se i släktforskning, men jag är INTE kristen för det. Mina förfäder tvingades till det, ja. Men jag är kvinna och människa i denna tid; denna tid är vetenskapsbaserad - INTE baserad på hittepåreligioner.

Det finns ingen gud, det finns ingen djävul, det finns inget "komma till himmelen" eller "komma till helvetet". När man dör så dör man. Det finns ingen själ, ingen reinkarnation. Det blir svart när Hjärnkontoret lägger av; maskinen kroppen slår av (som om det var slut på batteri) och kroppen ruttnar (liksom plåtrobotar rostar).

2018 så tror man inte på gud, i ett så upplyst land som Sverige! Man tror inte på tomten och spöken heller. Läs en vetenskapsbok, snälla människor!
    Lucia är ingen religiös högtid 
  • adina01
    Johnnyorange skrev 2018-11-25 22:35:50 följande:
    Lucia var ett helgon, så jo det skulle man kunna säga att det är.
    Fast Lucia är ingen högtidsdag på något sätt utan en helt vanlig arbetsdag och vi firar dessutom inga helgon med speciella dagar 
  • adina01
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:06:33 följande:
    Självklart finns det människor som har det tight som inte är idioter mer eller mindre. Tyvärr har jag enbart mött dem som är idioter både i privatliv och krogen (sjukskrivna, Förtidspensionärer osv osv och det gnälls en jävla massa om hur de inte har pengar, inte ens till sina barn medans de beställer ännu en öl för 50:- )

De personerna som har det så tight att de inte kan köpa ett lucia linne, eller göra ett av en stor T-shirt eller lakan. Är nog väldigt väldigt få i Sverige idag, och jag tror inte att det är dem man hör klaga på nätet. De som gnäller (enligt erfarenhet) är de som gör kassa val i sitt liv och enbart vill ha mer.
    Inte vet jag hur du tänker dig att man ska kunna tillverka ett lucialinne av ett lakan om man inte är sykunnig och äger en symaskin. Kan inte direkt tänka mig att de med låg ekonomi väljer att köpa tomtedräkter eller lucialinne när de får dessa pengar kan köpa något till barnen som de har glädje av mer än den där timmen de går i luciatåget.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande