Inlägg från: Busarew |Visa alla inlägg
  • Busarew

Är alla Svenska traditioner kränkande

annabellelee skrev 2018-11-25 06:05:35 följande:

Har du läst artikeln? Förskolechef en nämner inte andra kulturer utan menar att barnen tycker det är jobbigt att framträda för publik och att vissa inte har råd med luciakläder. Invandring har inte något alls med saken att göra.

barn i alla tider har gått luciatåg utan protest. I samband med den orimligt höga invandringen har många kristna högtider plötsligt börjat kritiserats , i stället för att erkänna hur det ligger till så skyller man på det ena och det andra och kommer med bortförklaringar. Muslimer tolererar inte kristna och deras högtider. Punkt. Jag förstår inte hur man kan vaså dum och naiv att man tror att detta inte har med invandringen att göra.
  • Busarew

Likadant va det för några år sen när pepparkaksgubbar plötsligt började kritiserades för det va ju tydligen "rasistiskt" och folk kan ju bli "kränkta". Ska man skratta eller gråta?

• Busarew
    SWO skrev 2018-11-25 07:51:21 följande:

Suck...

Den gången var det för att de inte skulle ha några sånger om pepparkakor - fortfarande ingen om något kränkade för någon annan.

Invandringen har INGET att göra med hur svenska traditioner förändras. Det är ungdomar och barn som idag inte är lika intresserad pga att det finns SÅ mycket annat att intressera sig för samt att de faktiskt får möjligheten att säg "nej, jag vill inte".

Det som faktiskt ändrar (lägger till) vår kultur är den amerikanska - black friday, halloween mm. Vet inte en enda svensk som fptt ge upp sin egna tradition eller börjat fira en muslimsk sådan (förutom de som aktivt byter religion - känner dock ingen själv).

Vill ni behålla svenska traditioner får ni själva utöva dem och inte ge allt ansvar till staten - lär er folkdans och dragspel! :)

Sedan kan vi ha en annan diskussion om hur förskolechefen (i dagens händelse med lucia) skötte det hela - dumt att inte kommunicera INNAN beslut så att föräldrarna faktiskt kunde hjälpa till om de ville, men då inte tvinga de barn som inte ville t.ex.

SWO

Fast det va ju LÄRARNA som förbjöd pepparkaksgubbar i luciatågen för att inte någon skulle känna sig KRÄNKT. INTE barnen. Barnen ville vara pepparkaksgubbar men blev nekade www.vk.se/758879/inga-pepparkaksgubbar-i-luciataget

Elever i Kanalskolans årskurs fyra i Laxå hade sett fram emot luciatåget på torsdag och några ville klä ut sig till pepparkaksgubbar, som de brukar.

Elever i Kanalskolans årskurs fyra i Laxå hade sett fram emot luciatåget på torsdag och några ville klä ut sig till pepparkaksgubbar, som de brukar.

Men det tyckte inte läraren, som har förbjudit allt som har med pepparkakor att göra, för att ingen ska ta illa vid sig.

? Man markerar skillnader i stället för likheter, säger mamman Jenny Simic upprört till Nerikes Allehanda.

Hennes tioåriga son Mio ville vara pepparkaksgubbe i luciatåget.

? Mio kom hem från skolan och sa: ?Vet du vad? Vi får inte vara pepparkaksgubbar. Och vi får inte sjunga pepparkakssången heller.?

www.vk.se/758879/inga-pepparkaksgubbar-i-luciataget
  • Busarew
    Busarew skrev 2018-11-25 08:52:18 följande:

Fast det va ju LÄRARNA som förbjöd pepparkaksgubbar i luciatågen för att inte någon skulle känna sig KRÄNKT. INTE barnen. Barnen ville vara pepparkaksgubbar men blev nekade www.vk.se/758879/inga-pepparkaksgubbar-i-luciataget

Men det tyckte inte läraren, som har förbjudit allt som har med pepparkakor att göra, för att ingen ska ta illa vid sig.

? Man markerar skillnader i stället för likheter, säger mamman Jenny Simic upprört till Nerikes Allehanda.

Hennes tioåriga son Mio ville vara pepparkaksgubbe i luciatåget.

? Mio kom hem från skolan och sa: ?Vet du vad? Vi får inte vara pepparkaksgubbar. Och vi får inte sjunga pepparkakssången heller.?

www.vk.se/758879/inga-pepparkaksgubbar-i-luciataget

Ringde läraren

I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.

? Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:

? Jag sa att då kommer min son inte vara med. Han ska inte stödja något Ku Klux Klan-tåg ? för det är vad det är när de kommer in med vita strutar på huvudet och vita klänningar.

? Det är ändå barn vi pratar om. Om alla vill vara lucior kan väl alla få vara lucior, eller tomtar eller vad de vill vara. Då frågade jag henne: "Pepparkakor då? Ska vi inte äta pepparkakor heller?" Nej, det hade de också tagit bort.
  • Busarew
    ThomasW skrev 2018-11-25 09:10:52 följande:

Men att bita huvudet av pepparkakor är ju nästan folkmord

Ja tänk så hemskt att äta pepparkakor
  • Busarew
    modsey skrev 2018-11-25 09:34:47 följande:

Men Gud. Måste alla förändringar göras till att det beror på invandring.

Mina barn, i synnerhet äldsta dottern avskydde att uppträda i luciatåg på dagis och sen i skolan. På dagis var det inte helt ovanligt att barn sprang i från och började gråta. Luciatåg på dagis hörs för föräldrarnas skull. Punkt

Fast i dom här fallen som kommit till media så handlar det ju om att barn velat gå luciatåg men att lärare förbjudit. Jag har svårt att tro att ett etniskt svenskt barn med blont hår och blåa ögon skulle känna sig kränkt av pepparkaksgubbar.. på vilket sätt liksom? I dessa fall har jag väldigt svårt att tänka mig att det inte beror på invandring. Man behöver inte va Einstein eller ha speciellt högt IQ för att kunna räkna ut detta.
  • Busarew
    annabellelee skrev 2018-11-25 09:36:32 följande:

Luciafirande på dagis är en ganska ny företeelse. Och åtminstone på vår förskola deltar muslimska barn i firandet eftersom den kristna kopplingen är ganska svag nuförtiden.

Dessutom förstår jag inte hur du kan läsa förskolechef ens tankar trots att du antagligen aldrig träffa henne och "veta" att hon egentligen tänker på alla muslimer, när hon ger helt andra förklaringar. Någon måtta får det väl ändå vara, även bland rasister.

Jasså? När jag va liten hade vi luciafirande på dagis även i alla tidigare generationer. Luciafirande har liksom firats i alla århundraden. Muslimer firar inte kristna högtider om dom vet om att dom är just kristna.
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 09:41:58 följande:

Nä för att dra helt vansinniga paranoida slutsatser räcker det med IQ under genomsnittet.

Läste du inte artikeln jag skickade? Faktaresistent? Svårt med läsförståelsen?
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 09:51:41 följande:

Tillägg: läraren uttalade sig senare i en annan tidining, där framgick det att mamman missförstått läraren, alternativt inte tagit till sig det hon sa. Så denna 6 år gamla skröna är det dags att arkivera under ?tidningsankor?.

Källa på det? I flera andra artiklar står det likadant men att sonen till slut fick vara pepparkaksgubbe efter många om och men och protester
  • Busarew
    adina01 skrev 2018-11-25 10:17:31 följande:

Barnen hade valt vilka sånger de ville sjunga och valt bort pepparkakesången och då fanns det inte skäl att vara utklädd till pepparkaka. Följer man traditioner så sjunger tomteklädda tomtesånger, pepparkakegubbar sin sång, stjärngossar staffan-sången, alla går i tåg tillsammans förutom när det gäller i kyrkan där endast enligt den gamla traditionen endast ingår lucia, tärnor och stjärngossar.

Källa på det? Fortfarande
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande