• temp email

C och L - Svekdebatt

C och L kommer lägga sig platt för S och kommunisterna.

C och L gick till val på att hålla ihop Alliansen och avsätta Löfvén. Detta visar sig nu vara en ren lögn. De kommer lägga sig platt och släppa igenom en massa vansinnig vänsterpolitik.

En stor andel av C/L-väljare kommer känna sig så lurade att de hittar andra partier att rösta på i framtiden. L riskerar åka ur riksdagen. C lär klara sig, men inte mycket mer.

Det är bra att de tagit ställning mot borgerligheten coh för kommunismen. Äntligen vet väljarna vad som gäller.

Sen är ju folk i gemen rätt så korkade och kommer inte fatta vad som hände. C och L kommer fortsätta låtsas att Alliansen finns. Gammelmedia kommer låtsas att Alliansen finns och att C/L tillhör den.

• Svar på tråden C och L - Svekdebatt
  • CarinaL26
    skurhinken skrev 2018-11-25 21:24:55 följande:

Det sannolika är tyvärr att vi får ytterligare 4 förlorade år med vansinnig vänsterpolitik.

Hade det viktigaste varit att Ulf hade blivit statsminister hade de som valde SD framför M eller KD med fördel stött sina gamla partier. Då hade vi inte riskerat 4 år till med Löfven. Hur C och L skulle agera var väl förklarat från början. Men det verkade vara viktigare att öka SDs väljarantal än att få en alliansregering.
  • Padirac
    CarinaL26 skrev 2018-11-25 20:53:28 följande:
    Det enda realistiska nu är en S styrd regering med stöd av mitten. Bättre än en regering med stöd av SD men sämre än en ordinarie alliansregering.
    Allt utan SD är bättre än allt med SD.

C och L verkar ha förstått att det ur deras synpunkt är bättre att förhandla genom att ge och ta med S än att göra detsamma med SD.
  • CarinaL26
    Padirac skrev 2018-11-25 21:40:26 följande:

Allt utan SD är bättre än allt med SD.

C och L verkar ha förstått att det ur deras synpunkt är bättre att förhandla genom att ge och ta med S än att göra detsamma med SD.

Vilket knappast är förvånande eller hur?
  • Padirac
    CarinaL26 skrev 2018-11-25 21:44:50 följande:
    Vilket knappast är förvånande eller hur?
    För mig är det inte förvånande  - men jag är inte alla eller ens många.

För mig har SD varit mycket tydliga med vad de kräver för att stötta någons politik och budgetar. 

Det verkar naivt att inte tro på det SD själva säger om detta och vad det de kräver handlar om.
  • skurhinken
    CarinaL26 skrev 2018-11-25 21:35:07 följande:
    Hade det viktigaste varit att Ulf hade blivit statsminister hade de som valde SD framför M eller KD med fördel stött sina gamla partier. Då hade vi inte riskerat 4 år till med Löfven. Hur C och L skulle agera var väl förklarat från början. Men det verkade vara viktigare att öka SDs väljarantal än att få en alliansregering.
    Man kan inte dra några sådana slutsatser utifrån de som röstar på SD. De har sina skäl. En del mörka. En del uppgivna. En del rädda o.s.v.

Det är ju inte så att Alliansen står för nån fantastisk politik de heller, men de är iallafall inte lika dåliga som S.

Har du någon källa på att C och L planerade bli dörrmatta åt S, jag är idel öra.
  • skurhinken
    Padirac skrev 2018-11-25 21:46:56 följande:
    För mig är det inte förvånande  - men jag är inte alla eller ens många.

För mig har SD varit mycket tydliga med vad de kräver för att stötta någons politik och budgetar. 

Det verkar naivt att inte tro på det SD själva säger om detta och vad det de kräver handlar om.
    Visst, men varför lägga sig platt för S. Det är där du har problemet. Den där SD-gojan är alla normalbegåvade redan förbi, sen länge.
  • Padirac
    skurhinken skrev 2018-11-25 22:03:41 följande:
    ........

Har du någon källa på att C och L planerade bli dörrmatta åt S, jag är idel öra.

skurhinken skrev 2018-11-25 22:05:07 följande:
    Visst, men varför lägga sig platt för S. Det är där du har problemet. Den där SD-gojan är alla normalbegåvade redan förbi, sen länge.

Har du någon källa för dörrmatteteorin?

Jag ser två inlägg som verkar tala mot varandra?
  • skurhinken
    Padirac skrev 2018-11-25 22:19:54 följande:

skurhinken skrev 2018-11-25 22:05:07 följande:

Har du någon källa för dörrmatteteorin?

Jag ser två inlägg som verkar tala mot varandra?
    Dörrmatteteorin är än så länge inte något faktum.

Den som läser lite mediastoff kan lätt få intrycket att C och L avser lägga sig platt för vänsterkartellen.
  • Padirac
    skurhinken skrev 2018-11-25 22:28:10 följande:
    Dörrmatteteorin är än så länge inte något faktum.

Den som läser lite mediastoff kan lätt få intrycket att C och L avser lägga sig platt för vänsterkartellen.
    Ok - jag har än så länge uppfattningen från medias skvaller att L skulle fått en lista på ministerposter.
  • MR Xyz

Hur ska C och L få igenom maximalt av sin politik? I opposition får man igenom mycket lite av sin politik.

1. Alliansregering.

Det finns då en stor risk, vilket också har gjort att C och L röstat nej till M/KD-regering. C/L står långt från SD i bland annat immigrationsfrågan. SD kan mycket väl använda sig av hotet att rösta ner en alliansbudget, dvs rösta på en S/MP-budget om de inte får sin vilja igenom i viktiga frågor. V skulle då garanterat ta chansen att rösta på en sådan budget och Alliansen skulle i så fall få styra med oppositionens budget. Detta drabbade ju S/MP under förra mandatperioden. C/L vill inte ge SD chansen till denna utpressning.

2. S/L/MP/C

En sådan regering har fler mandat än M/KD/SD. V skulle i detta fall lägga ner sina röster i en budgetomröstning. Finns ju inte en chans att V skulle stötta en M/KD/SD-budget. Alltså går en S/L/C/MP-budget igenom. V är alltså helt utan makt i en sådan situation och en sådan regering behöver inte alls ta hänsyn till V. Enda som krävs är att V lägger ner sina röster även i en statsministeromröstning. Vad är Vs alternativ? Rösta nej till en sådan regering och få en, i deras tycke, ännu värre regering där M och KD och ev även SD ingår? Då lägger de nog ner sina röster istället.

Denna regering har alltså stor chans. S vill sitta i regering och C/L kan ställa rätt stora krav på S och dra S ytterligare lite högerut - eller mer troligt i alla fall mer mot mitten.

Så det är inte ett svek mot väljarna. Det är ett sätt att försöka maximera genomslaget av den politik man vill genomföra. Alliansen är troligtvis inte den bästa vägen för C och L att lyckas med detta.

Sedan kan vi tycka vad vi vill om det. Jag förstår ändå hur de resonerar.

Svar på tråden C och L - Svekdebatt