Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

C och L - Svekdebatt

CarinaL26 skrev 2018-11-25 13:35:19 följande:
    Spelar de smart skulle de fortfarande försöka kunna bilda en alliansregering under villkor om att man frågor rörande migration och integration skall göra i blocköverskridande överenskommelse där SD samt V hålls utanför. Släpper SD fram en alliansregering är allt frid och fröjd. Gör de inte det är det SD som blockerat en alliansregering och då återstår inget annat än att C och L gör upp med Löfven. SD väljarna bidrar därmed till att Löfven sitter kvar.
    Det är väl i stort sätt det som hänt så här långt.

SD släpper inte fram en alliansregering utan att få inflytande över migrationspolitiken. Däremot kan SD tänka sig att släppa fram en M+KD-regering där de kommer att informellt inflytande.
  • Padirac
    den otrolige hulken skrev 2018-11-25 18:08:22 följande:
    Hur vet du det? Ingen Alliansregering har än så länge prövats. SD röstade dessutom ja till en M-KD-regering utan infltande, så vad yrar du om?
    Padirac skrev 2018-11-25 18:06:02 följande:
    Det är väl i stort sätt det som hänt så här långt.

SD släpper inte fram en alliansregering utan att få inflytande över migrationspolitiken. Däremot kan SD tänka sig att släppa fram en M+KD-regering där de kommer att informellt inflytande.

Rätt, det var sonderingarna UK gjorde med målet att bilda en alliansregering som inte fick stöd ens i sonderingsfasen då C och L liksom i valrörelsen valde att inte stödja en alliansregering som är beroende av SD för att få igenom sin politik

Däremot kan SD tänka sig att släppa fram en M+KD-regering där de kommer att informellt inflytande.

• Padirac
    CarinaL26 skrev 2018-11-25 19:19:16 följande:
    En sådan regering existerar bara i vissas fantasier då varken C eller L släpper igenom en sådan.
    Ja, än så länge är Alliansregering och M+KD bara i fantasierna. Detsamma gäller än så länge för alliansen +MP och alliansen + S som stödparti
  • Padirac
    CarinaL26 skrev 2018-11-25 20:53:28 följande:
    Det enda realistiska nu är en S styrd regering med stöd av mitten. Bättre än en regering med stöd av SD men sämre än en ordinarie alliansregering.
    Allt utan SD är bättre än allt med SD.

C och L verkar ha förstått att det ur deras synpunkt är bättre att förhandla genom att ge och ta med S än att göra detsamma med SD.
  • Padirac
    CarinaL26 skrev 2018-11-25 21:44:50 följande:
    Vilket knappast är förvånande eller hur?
    För mig är det inte förvånande  - men jag är inte alla eller ens många.

För mig har SD varit mycket tydliga med vad de kräver för att stötta någons politik och budgetar. 

Det verkar naivt att inte tro på det SD själva säger om detta och vad det de kräver handlar om.
  • Padirac
    skurhinken skrev 2018-11-25 22:03:41 följande:
    ........

Har du någon källa på att C och L planerade bli dörrmatta åt S, jag är idel öra.

skurhinken skrev 2018-11-25 22:05:07 följande:
    Visst, men varför lägga sig platt för S. Det är där du har problemet. Den där SD-gojan är alla normalbegåvade redan förbi, sen länge.

Har du någon källa för dörrmatteteorin?

Jag ser två inlägg som verkar tala mot varandra?
  • Padirac
    skurhinken skrev 2018-11-25 22:28:10 följande:
    Dörrmatteteorin är än så länge inte något faktum.

Den som läser lite mediastoff kan lätt få intrycket att C och L avser lägga sig platt för vänsterkartellen.
    Ok - jag har än så länge uppfattningen från medias skvaller att L skulle fått en lista på ministerposter.
  • Padirac
    skurhinken skrev 2018-11-25 23:06:20 följande:
    Fast möjligheten finns ju att M/KD/SD röstar på V's budget.

Men varför tror du V skulle släppa fram en regering utan att få något tillbaka? De är ju minst lika rabiata som SD i att kräva saker från sin extrema kant.
    Menar du att M + KD skulle bli lika rabiata som SD helt plötsligt?
  • Padirac
    MR Xyz skrev 2018-11-27 20:51:45 följande:

Hur kan folk vara så totalt oinsatta i hur det politiska systemet fungerar? Läs inlägg #39.

Dina argument som bygger på fakta kan inte övertrumfa de argument som bygger på känslor. Tyvärr.

Att du har rätt i sak kan inte övertyga de som vrålar om orättvisa och kommunism och vänsterliberalism.

Allt vrålande om att C skulle lägga sig platt för S och bli ett av många vänsterpartier slutar inte bara för att AL idag krävt att en ny regering SL ska regera med en allianspolitik. Saklighet och fakta har inte plats, tyvärr.
Svar på tråden C och L - Svekdebatt