Aniiee skrev 2019-06-17 19:24:56 följande:
Ingen anning, jag var 10 år 1995 och bodde i en annan världsdel.
Men förklara ändå. Jag är rätt smart och kan säkert läsa mig till resten.
Nåväl (jag själv var sju 1995)...
1995 var USA och i stort sett hela världen i en ekonomisk kris men konjunkturen började att vända uppåt. Under samma period kom också Kina och Asien att öppna sig mer och mer för omvärlden, vilket USA inte var sena i att utnyttja. USA påbörjade då fler handelsavtal med just många länder i östra Asien för att kunna konkurrera med Kina. Detta gjorde att USA:s bytesbalans blev positiv under tiden efter millennieskiftet, vilket spädde på inflationen och dollarn sjönk i värde. Detta ville republikanerna göra något åt genom att ha en liknande men mildare variant av "America first", d.v.s. att man försökte minska importen för att på så sätt stimulera bytesbalansen.
Detta kombinerat med att dollarn hade en relativt låg inflation på strax under 2% gjorde att USA blev en gynnsam handelspartner och amerikanska exportindustrin expanderade och USA gick in i en högkonjunktur. Problemet då blev istället att USA blev mer eller mindre en spekulationsmarknad och därför mer känsliga för konjukturcykeln. Så då 2007 när konjunkturen började att vända neråt var det redan för sent att göra något.
Idag är ekonomin god. Bytesbalansen relativt stabil och dollarn värderas högre än på många år. Problemet med policyn "America first" är att USA återigen blir känsliga för konjunkturläget vilket kan skapa ett nytt 2008. Faran då är att USA kommer att få det svårt att klara två ekonomiska kriser av 30-tals mått på mindre än två decennium. Jag själv är övertygad om att vi snart kommer att få se en ny lågkonjunktur. I ett sånt läge kommer USA att vara väldigt illa ute tack vare dess beroende av exportindustrin, vilket ger en så kallad negativ bytesbalans.
Likheter finns också med att både Mellanöstern och Afrika just nu håller på att på allvar öppna upp sig för omvärlden. Skillnaden är att denna gång är USA inte med på tåget vilket kommer att förstöra mycket vid händelse av en lågkonjunktur.
Därför tycker jag att Trump är en dålig president.