Inlägg från: hoolabandoola88 |Visa alla inlägg
  • hoolabandoola88

Vad tycker ni om Trump?

klyban skrev 2019-06-11 20:22:54 följande:

Men du glömde ju av att statsfinanserna går EXTREMT dåligt och på överdriver klara röda siffror.

Men den som inte vill erkännas såna här saker, den tar till ad hominem ser vi.

Spännande att du låtsas vara kunnig inom ekonomi (har sett dina försök tidigare). Då kan du gärna berätta för mig om hur statsfinanserna såg ut under tiden mellan 1995-2007. Dra sen egna slutsatser om hur detta resultat hänger ihop med konjukturcykeln OCH vad det säger om bytesbalansen i USA och hur detta förändrats sen 2008.

Hur mycket ska jag sätta på att du inte kommer svara på detta?

Jag tycker att Trump varit en dålig president.
  • hoolabandoola88
    klyban skrev 2019-06-16 09:07:23 följande:

Igen så går statsfinanserna på knäna, många siffror på det röda, och tarifferna ökade handelsunderskottet till Kina.

Och jag förstår du tycker han är dålig president, då han inte lyckats förbättra statsfinanserna som lovat.

Statsskulden skulle nu gått ned med ~10% enligt trump han sa ju det, men det precis omvända har skett.

Och undra undra om detta har med den permanenta skattelättnaden till personer som inte är det allra minsta behov av pengar.

Där kan vi nog härleda större delen av trumpens statsskuld ökning.

Intressant att du inte pratar dagens ekonomiska politik och det nämnda, tycker inte du?

För det gör jag.

Som jag trodde kunde du inte prata om perioden 1995-2007 eftersom att det inte är nutid... Men om du nu utger dig för att vara kunnig inom ekonomi borde du i allra högsta grad tycka att den perioden är en intressant jämförelse med idag, eller hur? Du är medveten om att ekonomiska analyser bygger just på jämförelser mellan perioder? Jag hoppas innerligt att du förstår poängen med att jämföra den perioden med nu.

Svara nu på min fråga!
  • hoolabandoola88
    klyban skrev 2019-06-16 17:55:10 följande:

Hur kan du tro jag ska prata om det och när vi pratar om tariffer trump har gjort?

Hört talas om whataboutismen? 

Har aldrig ens en gång sagt jag är kunnig i ekonomi, det jag pratar om är sånt alla kan se med egna ögon.

Även du!

Därför att i alla politiska och ekonomiska processer måste man kunna sätta det i perspektiv. Och bästa sättet att sätta något i perspektiv är genom att jämföra. Jag vet exakt varför jag tycker att Trump är en dålig president just för att jag har satt hans mandatperiod och tidsålder i såna perspektiv.
  • hoolabandoola88
    klyban skrev 2019-06-17 11:15:09 följande:

Detta är siffror ALLA kan se, och har uppstått efter politiska beslut av nuvarande POTUS och följe.

Whataboutism är inget perspektiv, det måste väl även du förstå också, eller?

Vart tog ditt viktiga ad hominem vägen att jag säger jag påstod jag kan så mycket om ekonomi?

Den var faktiskt rätt rolig, då jag aldrig hävdat nått sånt.

Dock var dessa siffror inget som ekonomi behövde förklara då vi vet statsskuld skenar iväg okontrollerat.(deta pga permanenta skattelättnader till de allra rikaste)

Vi vet att tarifferna ÖKADE handelsunderskottet, fast man sa det skulle minska med tariffer.

Det är såna här småsaker som ALLA kan se, utan du, som vill prata min person istället.

Varför är du så besatt av mig där?

Okej. Ett, du påstår alltid att alla andra kör ad hominem. Det verkar du vara besatt av om man läser dina inlägg vilket jag misstänker beror på att du inte är kunnig och därför måste anfalla för att försvata. Två, du ger dig in i ekonomiska resonemang. Betyder det att du ger dig in i debatter du inte vet något om? Du inser väl att det inte är speciellt snyggt? Tre, att jämföra olika tider med varandra är relevant när det gäller ekonomi och är INTE whataboutism. Menar du på fullaste allvar att man aldrig ska kunna jämföra olika tider när man kör ekonomiska resonemang? Då blir det svårt för SCB minst sagt...

Vadå besatt av din person? Jag ställer frågor till dig. Om det nu gör mig till besatt av din person så fine. Men du kan väl svara åtminstone?

Btw, skattelättnader för de allra rikaste? Det är väl snarare företag som får skattelättnader? Och så har det väl varit i USA rätt länge?
  • hoolabandoola88
    Anonym (Covfefe) skrev 2019-06-17 12:48:33 följande:

Du får läsa det jag skrivit en gång till. Jag ser att du inte är intresserad av en saklig diskussion och det ger mig inget att försöka bemöta ditt svammel.

Akta dig! Du kanske paserar gränsen för ad hominem enligt klyban ;)
  • hoolabandoola88
    klyban skrev 2019-06-17 17:52:51 följande:

AD hominem, du verkar helt luta din argument på ad hominem, ad hominem som inte säger nått.

Har du glömt av den permanenta skattelättnaden för endast de rika?(Läs upp dig då)

Vi slutat prata om vad tarifferna skulle göra, för där berättade man ju att handels underskottet skulle gå ned.

Det väntar vi på fortfarande på det ska ske.

Dock en positiv sak, det kommer lite mer mat till Purto rico och andra hjälpställen, då Kina tex inte köper Amerikanska grödor i samma takt.

Men detta är det helt tyst om, det är en gåta för mig.

Men man vill väl inte vara den som ger saker, då är det bättre vara tyst och sen bara ta bort igen senare.

Haha nutte! Svara på mina frågor istället! Jämför 1995 till 2007 med idag. Jag vill komma fram till min poäng om Trump! Vad är problemet herr ad hominem?
  • hoolabandoola88
    klyban skrev 2019-06-17 18:49:45 följande:

Igen är inte detta jag pratar om, så varför ska jag prata om det för?

Det jag pratade om vet du om, men du vill bara prata om nått annat.

VARFÖR?

Så vi andra ska bara svara på dina saker men du ska inte svara på andras?
    Aniiee skrev 2019-06-17 18:17:32 följande:

Så, eh... vad är poängen? Jag skiter fullständigt i ditt och klybans gnabb här, utan är endast genuint nyfiken på poängen.

Vet du vad som hände perioden 1995 till 2007 och vad det har för likheter med idag? Om du vet det så kommer jag att förklara min poäng för annars blir det svårt att förstå.
  • hoolabandoola88
    Aniiee skrev 2019-06-17 19:24:56 följande:

Ingen anning, jag var 10 år 1995 och bodde i en annan världsdel.

Men förklara ändå. Jag är rätt smart och kan säkert läsa mig till resten.

Nåväl (jag själv var sju 1995)...

1995 var USA och i stort sett hela världen i en ekonomisk kris men konjunkturen började att vända uppåt. Under samma period kom också Kina och Asien att öppna sig mer och mer för omvärlden, vilket USA inte var sena i att utnyttja. USA påbörjade då fler handelsavtal med just många länder i östra Asien för att kunna konkurrera med Kina. Detta gjorde att USA:s bytesbalans blev positiv under tiden efter millennieskiftet, vilket spädde på inflationen och dollarn sjönk i värde. Detta ville republikanerna göra något åt genom att ha en liknande men mildare variant av "America first", d.v.s. att man försökte minska importen för att på så sätt stimulera bytesbalansen.

Detta kombinerat med att dollarn hade en relativt låg inflation på strax under 2% gjorde att USA blev en gynnsam handelspartner och amerikanska exportindustrin expanderade och USA gick in i en högkonjunktur. Problemet då blev istället att USA blev mer eller mindre en spekulationsmarknad och därför mer känsliga för konjukturcykeln. Så då 2007 när konjunkturen började att vända neråt var det redan för sent att göra något.

Idag är ekonomin god. Bytesbalansen relativt stabil och dollarn värderas högre än på många år. Problemet med policyn "America first" är att USA återigen blir känsliga för konjunkturläget vilket kan skapa ett nytt 2008. Faran då är att USA kommer att få det svårt att klara två ekonomiska kriser av 30-tals mått på mindre än två decennium. Jag själv är övertygad om att vi snart kommer att få se en ny lågkonjunktur. I ett sånt läge kommer USA att vara väldigt illa ute tack vare dess beroende av exportindustrin, vilket ger en så kallad negativ bytesbalans.

Likheter finns också med att både Mellanöstern och Afrika just nu håller på att på allvar öppna upp sig för omvärlden. Skillnaden är att denna gång är USA inte med på tåget vilket kommer att förstöra mycket vid händelse av en lågkonjunktur.

Därför tycker jag att Trump är en dålig president.
  • hoolabandoola88
    klyban skrev 2019-06-18 14:36:06 följande:

Om du citerar mig, så pratar du med mig.

Du pratade om saklighet, men en sådan hade du inte.

Och prata om annat som jag inte ens pratar om, hur ska det ändra socialbidragen till bönerna som nu nått  $30miljarder, handelsunderskottet som skulle minskade ökade rejält.

Det är vad jag har pratat om, jag tänker inte prata om annat om du inbilla dig detta, då det är helt irrelevant till det jag pekat på.

Den stora frågan är varför du inbillar dig att prata om annat skulle fungera eller ändra nått på det nämnda.

Och än större fråga är varför du tror kan kräva svar på detta och på nått annat, du är bara för rolig.

Men jag är van att diskuterar med er högerextremister, det brukar alltid gå till så här när de har fel.

Där man väljer person och prata om annat, än inse hur fel det gått på ett område.

Och om någon gång man skulle ha på fötterna på det som man diskuterar, så ser dessa inlägg helt annorlunda ut, att ni aldrig lär er hur lätt lästa ni är.

Ja, jag vet, nu kommer lägga orden i mun på mig som en sista utväg.

Anonym (Covfefe) skrev 2019-06-17 22:09:38 följande:

Jag får hänvisa till det jag skrivit och beklagar att det inte går att nå fram till dig. Nu får du skriva det du vill för att få sista ordet, vilket jag känner på mig att du kommer att göra, jag har inget intresse av vad än du har för avsikt att föra fram.

Jag tror att jag fattar vad du menar Covfefe. Klyban är totalt omöjlig att diskutera med då han inte tycks greppa att diskussioner är öppna. Låter också han få sista ordet!
  • hoolabandoola88

Till er som gillat Trump kan jag ju säga som så att jag inte bryr mig ett smack om att vänstern kallar honom för fascistisk, rasistisk, misogyn, homofobisk, transofobisk, whateverfobisk osv. Jag menar vem blir inte anklagad för sånt av vänstern under dessa dagar? Jag tror fanemig att det snart inte finns någon författare före millennieskiftet som inte blivit anklagad för både det ena och det andra. (Ironi kan förekomma i stycket)

Däremot vill jag hävda att hans idé om "america first" och alla tullar kommer att skada USA i allt väsentligt under denna gryende entreprenörera. Att försvåra import när världen blir mer globaliserad än någonsin och entreprenörskapet ökar snabbt är verkligen att göra hela USA och västvärlden en otjänst. Vi behöver hänga med i en mer integrerad ekonomi för gör vi inte det kommer vi att hamna på efterkälken vilket kommer bli meckigt att ta sig ur!

• hoolabandoola88
    Konservativ skrev 2019-06-19 16:15:15 följande:

Att öka BNP 4% och lägsta arbetslösheten på 50 år är skräp?? Önskar vi hade sånt skräp i Europa.

Nej, tacka vet jag Obama som hade bnp på 2% och ökade rasmotsättningarna och krigade i åtta år. En stor ledare och fredspristagare. HAHAHAHHA!! Totalt misslyckad. Värre än Carter.

Nu handlar ju det i synnerhet om en kortsiktig effekt. På längre sikt är detta dock inte bra siffror med hänvisning till skattesänkningarna då det är just under goda tider man bör förvalta och dra in resurser som istället ska användas när konjukturen är sämre. Påminner lite om situationen i Sverige där regeringen valt att slösa och lova nu när statsfinanserna är goda. Varför inte spara dessa resurser till nästa lågkonjunktur?

Detsamma gäller tullarna. Under en högkonjunktur tycker jag inte att det är lämpligt att stänga landet för import. Effekten kan bli det rakt motsatta när en finanskris slår in (vilket vi kunde se under 2008 års lågkonjunktur).

Sen får du inte heller glömma att Carter blev president under en mycket svår kris och till hans försvar blev statsfinanserna goda då de gick in i 80-talet.

Klyban får ursäkta min otroligt barnsliga ton i detta inlägg. Hoppas hans ton kan vända skutan rätt med sina vuxna inlägg :(
  • hoolabandoola88
    Konservativ skrev 2019-06-19 17:42:12 följande:

Tullar: är ett sätt att pressa andra länder att gå med på eftergifter. Fungerade med Kanada, Mexiko och EU. I och för sig är det inget fel med tullar men Trumps avsikter är att införa en mer rättvis frihandel. Han vill inte ha långvariga tullar. "Att stänga landet för import" är en extrem överdrift. Men tittar du på Kina så kan du prata om att stänga landet för import.

Skatter. Din keynesianska synpunkt (om jag förstod dig rätt) att politiker ska dra ner i högkonjunktur och expandera i lågkonjunktur fungerar inte i verkligheten. Politikerna drar aldrig ner på nånting. När det blir skattesänkningar så kan pengarna användas på ett produktivt sätt.

Carter hjälpte knappast till heller. 

Då måste å andra sidan Trump ta hänsyn till USA:s och framförallt dollarns roll i den internationella handeln. Dollarn har ett högt värde, vilket oundvikligen höjer priserna på amerikanska varor vilket fungerar nu i en högkonjunktur men kommer att bli svår att upprätthålla under en lågkonjunktur. USA har därför två alternativ. Ett - de öppnar upp handeln för att få en hög inflation över 2% och på så sätt sänker dollarns värde och därmed också ökar de internationella investeringarna på amerikanska varor. Två - de behåller tullarna och använder den om möjligt intensiva inrikeshandeln för att öka statsbudgeten (=Keynism). Som jag ser det är det inte hållbart med låga skatter och en stark valuta vid händelse av en lågkonjunktur. Vad ska dessa eftergifter vara till för nytta vid en ekonomisk kris om statsbudgeten är urholkad?

Keynismen tycker jag är relevant då det är en viktig grund i nationalekonomin för att kunna rusta inför sämre tider. Sen att det inte efterföljs eller ens alltid är gångbar i praktiken är jag väl medveten om men det betyder inte att den helt ska slopas.
  • hoolabandoola88
    Konservativ skrev 2019-06-19 17:42:12 följande:

Tullar: är ett sätt att pressa andra länder att gå med på eftergifter. Fungerade med Kanada, Mexiko och EU. I och för sig är det inget fel med tullar men Trumps avsikter är att införa en mer rättvis frihandel. Han vill inte ha långvariga tullar. "Att stänga landet för import" är en extrem överdrift. Men tittar du på Kina så kan du prata om att stänga landet för import.

Skatter. Din keynesianska synpunkt (om jag förstod dig rätt) att politiker ska dra ner i högkonjunktur och expandera i lågkonjunktur fungerar inte i verkligheten. Politikerna drar aldrig ner på nånting. När det blir skattesänkningar så kan pengarna användas på ett produktivt sätt.

Carter hjälpte knappast till heller. 

Då måste å andra sidan Trump ta hänsyn till USA:s och framförallt dollarns roll i den internationella handeln. Dollarn har ett högt värde, vilket oundvikligen höjer priserna på amerikanska varor vilket fungerar nu i en högkonjunktur men kommer att bli svår att upprätthålla under en lågkonjunktur. USA har därför två alternativ. Ett - de öppnar upp handeln för att få en hög inflation över 2% och på så sätt sänker dollarns värde och därmed också ökar de internationella investeringarna på amerikanska varor. Två - de behåller tullarna och använder den om möjligt intensiva inrikeshandeln för att öka statsbudgeten (=Keynism). Som jag ser det är det inte hållbart med låga skatter och en stark valuta vid händelse av en lågkonjunktur. Vad ska dessa eftergifter vara till för nytta vid en ekonomisk kris om statsbudgeten är urholkad?

Keynismen tycker jag är relevant då det är en viktig grund i nationalekonomin för att kunna rusta inför sämre tider. Sen att det inte efterföljs eller ens alltid är gångbar i praktiken är jag väl medveten om men det betyder inte att den helt ska slopas.
  • hoolabandoola88
    KlantSmurfen skrev 2019-06-19 17:25:43 följande:

LOL.

Just det. Tack! Förlåt Klyban för mina barnsliga ad hominem argument i inlägget ovan :(
  • hoolabandoola88
    Konservativ skrev 2019-06-19 18:22:22 följande:

Samarbetet mellan EU och USA syftar till att sänka alla tullar till noll. Rimmar illa med bilden av Trump som "stänga landet för import"

www.whitehouse.gov/briefings-statements/remarks-president-trump-president-juncker-european-commission-joint-press-statements/

De låga skatterna bör vara permanenta oberoende av konjunktur, om de inte går att minska ytterligare förstås.

Nu kanske jag var otydlig men det jag pratar om är inte EU utan snarare de länder som just nu är under utveckling att etablera en mer stabil ekonomi (i synnerhet BRICS dit man snart kan inkludera Nigeria). Det är dessa länder man måste etablera goda relationer med vilket jag inte tycker att Trump gör.
Svar på tråden Vad tycker ni om Trump?