Inlägg från: Anonym (Covfefe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Covfefe)

Vad tycker ni om Trump?

Han har tagit ställning för den amerikanske mannen (främst mannen) på ett sätt som få andra presidenter gjort. Han är också fullständigt orädd (på ett halsbrytande sätt) och någon som kan få saker gjorda; en 'doer'.

Å andra sidan är han ytterst labil och har inget konsekvenstänk. Jag misstänker att kineserna är ganska skraja, och på det stora hela är det nog bra med mindre krimskrams som tillverkas på andra sidan jorden av arbetare under usla förhållanden. Men vad allt detta kommer att medföra för alla oss andra, det återstår att se.

Han har skapat stora splittringar inom många områden. Samtidigt reflekterar jag över att många högertänkare har fått tillfälle att glänsa. Det hoppas jag kan uppliva vänsterretoriken också (som med några undantag kan betecknas som medioker på sin höjd).

• Anonym (Covfefe)
    Bananböjaren skrev 2018-11-24 11:52:29 följande:

Jag misstänker tvärtom att kineserna är ganska nöjda. Det lär ha firats en hel del både i Beijing och Moskva efter att Trumpen blev vald. Det är ju Kina och Ryssland som vinner i anseende och USA som förlorar. Den kinesiska ekonomiska tillväxten som hade stagnerat lite åren innan Trump blev vald har fått sig en rejäl uppsving nu.

Det är självklart att multinationella företag från Europa och övriga världen tänker två gånger innan de gör några större satsningar i  USA nu när de fått en så instabil president.

Kineserna kommer få otroliga problem om de inte kan få avsättning för sina varor i usa. Om dessutom amerikanska företag hämtar hem produktionen kan det utlösa en oanad kris. Det är också intressant att reflektera över att så olika figurer som Trump och Michael Moore delar synen på att produktionen bör vara amerikansk.

Jag tror tvärtom att många företag - inklusive europeiska - tänker två gånger innan de lägger sin produktion i Kina.

Det är också intressant hur Trump driver linjer som står i motsats till tidigare högerinriktade administrationer och tänkare - jfr exempelvis milton friedmans frihandelstankar (Reagan) eller för den delen Trumps uttalanden om domarkåren och originalisttanken hos Antonin Scalia (den fd domaren i supreme court).
  • Anonym (Covfefe)
    Tow2Mater skrev 2018-11-25 14:22:17 följande:

Varför skulle inte de flesta kunna enas om att produktion ska vara inhemsk så långt det är möjligt idag? Närproducerat är ju det nya miljövänliga mantrat dessutom, även i Sverige.

Därför att det blir väldigt dyrt (alternativt får folk acceptera en bråkdel i lön). Det finns en styrka hos handel mellan människor och företag som man bör vara försiktig med att förhindra (om man är intresserad av välstånd).
  • Anonym (Covfefe)
    Anonym (Covfefe) skrev 2018-11-25 10:44:01 följande:

Kineserna kommer få otroliga problem om de inte kan få avsättning för sina varor i usa. Om dessutom amerikanska företag hämtar hem produktionen kan det utlösa en oanad kris. Det är också intressant att reflektera över att så olika figurer som Trump och Michael Moore delar synen på att produktionen bör vara amerikansk.

Jag tror tvärtom att många företag - inklusive europeiska - tänker två gånger innan de lägger sin produktion i Kina.

Det är också intressant hur Trump driver linjer som står i motsats till tidigare högerinriktade administrationer och tänkare - jfr exempelvis milton friedmans frihandelstankar (Reagan) eller för den delen Trumps uttalanden om domarkåren och originalisttanken hos Antonin Scalia (den fd domaren i supreme court).

Upptrappningen av handelskriget mellan USA och Kina under våren har varit intressant. Kina har visat sig haft mycket lite att sätta emot Trumps sanktioner och tullar. Däremot sitter kineserna dels på naturresurser som är nödvändiga för modern teknik, dels så sker mycket teknikproduktion i Kina, vilket kan komma att bli besvärligt för amerikanarna och deras företag. Kina har ju också fört en expansiv ekonomisk utrikespolitik i bland annat Afrika, vilket lett till kontroll över viktiga resurser där får vi förmoda.

I grund och botten tycker dock jag att det är bra att Kinas makt begränsas. Trumps yviga och oberäkneliga personlighet kan möjligen gynna amerikanska intressen i kontakter med andra supermakter.
  • Anonym (Covfefe)
    klyban skrev 2019-06-15 21:35:09 följande:

Lite inverkan???

Det resulterat i $30miljarder i socialbidrag till bönderna.

Och de går ändå i KK fortare än någonsin, så lite inverkan?

Mitt svar är ja (även om det inte är helt enkelt att förstå vad du skriver).
  • Anonym (Covfefe)
    klyban skrev 2019-06-16 09:38:55 följande:

Förstår jag inte att detta kostat $~30 miljarder i socialbidrag till bönder.

Och att de går i KK i högre takt än någonsin.

Hur är det en liten inverkan?

Du verkar inte vara i fas med verkligheten när du pratar om detta.

Vad menar du med socialbidrag?
  • Anonym (Covfefe)
    klyban skrev 2019-06-16 11:30:30 följande:

Vet du så lite, så kanske vi inte ska prata om nått du inget vet nått om?

Du för en märklig och föga intressant debatt när du skriver på det här sättet. Försök istället göra dig förstådd. Det vinner alla på.
  • Anonym (Covfefe)
    klyban skrev 2019-06-16 11:30:30 följande:

Vet du så lite, så kanske vi inte ska prata om nått du inget vet nått om?

Du för en märklig och föga intressant debatt när du skriver på det här sättet. Försök istället göra dig förstådd. Det vinner alla på.
  • Anonym (Covfefe)
    klyban skrev 2019-06-17 11:13:32 följande:

Men är det inte intressanta att du inte vill prata om dessa socialbidrag till bönder och hur bönder går i KK mer än någonsin.

Den som missat dessa $30 miljarder i socialbidrag till bönder, den har inget att göra och diskutera ett ämne de inte vet nått om.

För det är EXAKT det du berättar.

Så nu har du hamnat i en jobbig situation, då väljer du prata om annat som vi alla såg.

Så du har valet ad hominem eller sak, som du förstår valde du första vändan ad hominem som inte är argument för nått.

Men kanske du inte förstår sånt här.

SÅ svaret är att det är ingen liten inverkan, utan en gigantisk.

Du får läsa det jag skrivit en gång till. Jag ser att du inte är intresserad av en saklig diskussion och det ger mig inget att försöka bemöta ditt svammel.
  • Anonym (Covfefe)
    klyban skrev 2019-06-17 13:17:29 följande:

Det sakligt svarar du inte på ens, så intressant.

Men saklighet, $30miljarder i socialbidrag till bönder som går i KK mer än någonsin.

Saklighet som att när man sa i det politiska beslutet att handelsunderskottet skulle minska, men det gjorde det aldrig.

Så vem är det som inte är saklig av oss?

Låt mig förekomma och säga det är du som inte vill ha en saklig diskussion.

Om du anser det är fel, så titta en gång till på dina inlägg så är svaret där.

Helt kliniskt rent ifrån saklighet i detta inlägg, vi får se om det fortsätter.

Jag får hänvisa till det jag skrivit och beklagar att det inte går att nå fram till dig. Nu får du skriva det du vill för att få sista ordet, vilket jag känner på mig att du kommer att göra, jag har inget intresse av vad än du har för avsikt att föra fram.
Svar på tråden Vad tycker ni om Trump?