Inlägg från: Anonym (Inför kodsystem!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inför kodsystem!)

De beskattade tv-licensen

Varför inför dem inte ett slags system där man måste ha en kod för att få se på TV, som kabel-TV typ,. På så vis så betalar de som ser på TV, och de som inte gör det slipper. Detsamma på SVT-play, de som har koden och ett abonnemang kan logga och in och titta.

Anonym (Galningen) skrev 2018-11-23 19:49:58 följande:
    Då skulle 98% av intäkterna gå upp i rök. That's why
    Du menar att bara 2 % vill kolla på SVT?
    Crash Man skrev 2018-11-24 11:54:33 följande:

Under hela mitt vuxna liv har jag bara betalat tv-licens under fyra månaders tid. Jag har aldrig anmält tv-innehav, men en dag kom en gubbe och knackade på och frågade om jag hade en tv. Jag är inte så duktig på att ljuga så jag erkände. Några månader senare ringde jag radiotjänst och berättade att jag gått med i Jehovas Vittnen och att sekten jag var med i inte tlllät tv-innehav. sedan dess har jag inte betalat någon tv-avgift, men nu kommer jag tvingas.

Varför kan vi inte gör som i Storbrittanien och koda de statliga kanalerna, så de som vill kan beställa dem och resten av oss slipper.

De gånger jag tittar på SVT är Eurovision, större sportevenemang som OS eller fotbolls-vm och vissa politiska debatter. Det är ingenting som är värt 1300:-

Ja precis min tanke också. Varför inte koda kanalerna? Det finns väl säkert många som verkligen VILL se på SVT, särskilt äldre, men varför tvinga på alla detta om man aldrig ser på TV? Jag betalar inte licens sen ett år tillbaks och jag har ingen TV och saknar det inte heller. Jag vet inte varför de inte väljer att koda kanalerna här.
    K Markatta skrev 2018-11-24 14:51:14 följande:

SVT har beställt en undersökning från Sifo där man ställer följande fråga:

Enligt en ny lag ska alla vuxna medborgare i Sverige betala en avgift på maximalt 1300 kronor om året för att finansiera Public service, dvs SVT, Sveriges radio och Utbildningsradion. Avgiften ska samlas in via skatten. Är utbudet i public service värt avgiften eller är det inte det?

Resultat:
    Bland S-, MP-, V- och C-väljare svarar de flesta ja.
    M- och L-väljare är splittrade.
    SD- och KD-väljare svarar nej.

www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1542894858/opinion/article20127608.svt/BINARY/PDF:%20Resultatet%20av%20unders%C3%B6kningen,%20TNS%20Sifo%2020181122

www.svt.se/opinion/sa-tycker-svenskarna-om-public-service

När en liknande undersökning gjordes i Ungern fick man motsatt resultat. Här var det motsvarigheten till SD- och KD-väljare som var nöjda medan sossar och miljöpartister klagade.

Förvånad att de flesta röstade att de tyckte det var värt det? Vill man ändå inte ta chansen att få en reducerad avgift genom denna röstning?

Inte konstigt att flest SD röstar emot, då de ofta anser att SVT är vänster och PK och fakenews och allt vad det är.
    John22 skrev 2018-11-24 16:05:57 följande:

Jättebra med skattefinansierad Public Service ? synd att vi inte har någon Public Service i Sverige.

Folk ska inte behöva betala tusentals kronor för att vissa ska glo på Så ska det låta och Antikrundan.

En hundring per arbetande person och år skulle gott och väl räcka till en välfungerande Public Service, medan personer som vill ha ren underhållning gott kunde få betala för det själva.

Ja och jag tänker också så troligt fattigt med bra och nya filmer det är på SVT. Jag tyckte att de förr visade en del intressanta filmer då och då, men numera är det nästan aldrig något. Har de inte råd med alla pengar de får in eller?
Svar på tråden De beskattade tv-licensen