Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

De beskattade tv-licensen

Så. 1300:- kommer dras på skatten varje år from nästa år. Jag fattar inte. Borde inte det betyda att vi betalar med oskattade pengar, och alltså tjänar jättemycket på det här förslaget (förutsatt att man betalar avgiften i nuläget alltså)? Försöker hitta info kring detta men kommer ingenstans.

Betalar vi någon annan skatt med redan skattade pengar?

• Svar på tråden De beskattade tv-licensen
  • Ignoramus

Men du vet alltså inte om det faktiskt blir så, utan bara att lagen om alltings jävlighet talar för det? :)

Anonym (Galning) skrev 2018-11-22 18:42:06 följande:

Det hade ju varit fint. Men de fixar det nog så det blir nettopengar.

En vanlig familj med hemmaboende barn som jobbar tvingas betala 4 tv-licenser. Man förstår att politikerna är nöjda.

• Ignoramus

Fast det är väl tanken med skatt i allmänhet, att alla bidrar till den stora allmännyttan, oavsett om man själv behöver det eller ej. Jag är gärna med och betalar för en bra sjukvård och skola, t ex. Och för att de som har det svårast ska få bidrag så att de kan hålla sig ovanför vattenytan :) Tycker inte det här är så annorlunda (givetvis inte lika viktigt som det jag tog upp, men våra skattepengar går ju till en del onyttiga saker med)

Anonym (Galning) skrev 2018-11-22 18:54:51 följande:

Rättvisa är att A betalar för vad A använder.

Min familj tittar tittar inte på SVT's dåliga produktioner. Om din familj gör det så tycker jag synd om er.

• Ignoramus

Tycker också att det är väldigt bra! Men de med minst resurser betalar fortfarande mest (procentuellt), vilket är synd. Alla borde få betala 1% av årsinkomsten. Eller ja, då hade det väl säkert räckt med mindre än 0,25% av årsinkomsten... Och bra att studenter med studielån slipper betala!

Anonym (Äntligen) skrev 2018-11-22 18:50:01 följande:

Äntligen slipper en helt vanlig familj som min, en ensamstående föräldrar med ett barn; att betala lika mycket som en familj med med två vuxna och ett eller flera barn. Detta blir så mycket mer rättvist än vad det varit tidigare.

• Ignoramus

Blev också förvånad faktiskt. Men alla singelhushåll halverar ju intäkterna nu, och det är en rätt stor andel. Samtidigt har jag fått för mig att det fuskas rätt mycket med avgiften? Trodde som du att de skulle sänka den rätt så avsevärt nu när "alla" plötsligt bidrog, men icket!

Vägrar dock ge upp drömmen om att de drar avgiften på bruttolönen. Annars blir det ju mycket mer pengar än så som radiotjänst roffar åt sig (ytterligare ~30% väl? Eller hur blir det? Skatt på skatt? Fan vad jag har dålig koll på skattesystemet, hehe. Aja, det var en vuxen människa på bussen idag som inte visste vad en (sång)"kör" var, så riktigt SÅ körd är jag ju inte XD )

Anonym (Besviken) skrev 2018-11-22 19:38:31 följande:

Jag är lite besviken på att avgiften blev så hög. Kanske var jag lite enfaldig när jag trodde att det skulle bli billigare när alla börjar betala.

• Ignoramus

Hahah! Eller skrivmaskiner!

Jadu både hos min pappa, hos min sambos pappa och framförallt hemma hos oss står teven på typ JÄMT, så jag har väl foliehatten på när du säger att det är en utdöende bransch. ;) (Alltså jag säger inte att du har fel, men jag älskar min tv och vill inte att den ska dö!)

Anonym (Galning) skrev 2018-11-23 08:03:01 följande:

Isåfall ska de som bor i glesbygd betala trängselskatt, för att vara med och bidra till den stora allmän(o)nyttan.

Vad kul att du vill bidra till en bra sjykvård och skola, men har du ens en aning om hur lite av din skatt som går till det?

Du tar upp något väldigt viktigt när du påtalar att våra skattepengar går till en massa onödiga saker

Linjär-tv är en utdöende bransch. Allt färre konsumerar dessa tjänster. Mycket märligt att uppfinna en ny skatt för att finansiera sånt. Borde vi införa en skatt för att återuppta produktionen av mekaniska miniräknare?

Svar på tråden De beskattade tv-licensen