De beskattade tv-licensen
Det hade ju varit fint. Men de fixar det nog så det blir nettopengar.
En vanlig familj med hemmaboende barn som jobbar tvingas betala 4 tv-licenser. Man förstår att politikerna är nöjda.
Det hade ju varit fint. Men de fixar det nog så det blir nettopengar.
En vanlig familj med hemmaboende barn som jobbar tvingas betala 4 tv-licenser. Man förstår att politikerna är nöjda.
Äntligen slipper en helt vanlig familj som min, en ensamstående föräldrar med ett barn; att betala lika mycket som en familj med med två vuxna och ett eller flera barn. Detta blir så mycket mer rättvist än vad det varit tidigare.
Fast det är väl tanken med skatt i allmänhet, att alla bidrar till den stora allmännyttan, oavsett om man själv behöver det eller ej. Jag är gärna med och betalar för en bra sjukvård och skola, t ex. Och för att de som har det svårast ska få bidrag så att de kan hålla sig ovanför vattenytan :) Tycker inte det här är så annorlunda (givetvis inte lika viktigt som det jag tog upp, men våra skattepengar går ju till en del onyttiga saker med)
Avgiften kommer att tas in av Skatteverket som betalar ut avgiftsmedlen till ett särskilt public service-konto i Riksgäldskontoret. Public service-kontot ska förvaltas av Kammarkollegiet. Medlen kommer, liksom i dag, förvaltas i ett slutet system separerat från den övriga statsbudgeten.
Avgiften tas in automatiskt vilket innebär att inga fakturor kommer att krävas. I stället redovisas avgiften på inkomstdeklarationen.