Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

De beskattade tv-licensen

Anonym (Äntligen) skrev 2018-11-22 18:50:01 följande:

Äntligen slipper en helt vanlig familj som min, en ensamstående föräldrar med ett barn; att betala lika mycket som en familj med med två vuxna och ett eller flera barn. Detta blir så mycket mer rättvist än vad det varit tidigare.

Jag förstår faktiskt inte riktigt det här argumentet (även om jag håller med om att tv-licensen är dyr).
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    fjanten skrev 2018-11-24 09:15:24 följande:

Precis detta jag påtalat hela tiden när folk har gnällt om att det borde hamna på skatten istället

Jag tror att de flesta dock såg för sig att summan som skulle dras genom skattesedeln inte skulle ligga så inihelvete högt utan handla om max en femhundring. 
  • Aniiee
    temp email skrev 2018-11-24 16:12:19 följande:
    1300 är inte ens att betrakta som kaffepengar 2019. Det är mer att det är fel att tvingas betala avgift för något man ej använder.
    Jag håller med om att det är fel att tvingas betala en avgift (för även regeringsdokumenten påpekar att detta är en avgift och inte en skatt)  för något man inte använder, men diskussionerna innan förslaget klubbades var ju att det skulle bli mycket billigare även om man hade flera inkomster i en familij.

Personligen anser jag fortfarande att avgiften borde vara mycket lägre än 1300 och bekosta endast en "nyhetskanal" (nyheter och samhällsdebatter och lite dokumentärer) och möjligtvis en barnkanal, resten bör låsas bakom en betalvägg som får bära sig själv. Arkivet bör så klart även det vara öppet för allmänheten men kanske som någon slags kombo. Typ "du måste göra en gratis användare, du måste vara inloggad och du får bara titta gratis i X timmar i månaden, vill du se mer får du betala per avsnitt/program/film"
Svar på tråden De beskattade tv-licensen