schmetterling skrev 2018-11-23 18:58:11 följande:
Du kanske tycker att jag ägnar mig åt att märka ord nu eller hårklyverier. Men ta det mer som bara lite info än en pekpinne.
Dels, du kan ju inte veta om någon man (eller kvinna för del delen) gjort en anmälan. Det är ju långt ifrån alla anmälningar som kommer till allmänhetens och medias kännedom.
Men, du kanske menar om det gått till åtal?
Med "hets" gissar jag att du menar "hets mot folkgrupp". Män är inte en folkgrupp, inte kvinnor heller. Folkgrupp innefattar enligt brottsbalken "ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning". Inte kön.
Förtal kan inte riktas mot alla män, eller alla kvinnor, alla svenskar, alla muslimer osv, Förtal är att utpeka en enskild person som "brottslig eller klandervärd".
Så, även om någon anmält Zara Larsson, vilket kanske någon har, är hennes uttalande om att hon "hatar män" varken hets mot folkgrupp eller förtal.
Ursäkta om jag kommenterar, men vad räknas det då som? Nåt är det väl? Den som anmäler kanske inte vet vad det kallas men det vet väl den som tar emot anmälan hoppas jag.