• Fru Ve

Hur laga mat/leva fungerande liv med klängig 16-månadersbarn?

Jag har en 20 månaders som är lite likadan. Har blivit lite mer självständig dock den senaste tiden. Jag har iaf löst mycket genom att ha bärsele (har en Tula toddler för större barn). Värt varenda krona då man kan göra "allt" medan barnet är nöjd. Jag har kunnat laga mat, äta, städa osv med honom i sele. Han är en tungviktare på 14 kg men med en bra sele funkar det ändå. Nu den senaste månaden har det gått bättre med att han nöjer sig med att stå bredvid mig tex på en pall och får något att plocka med. Men är han trött tex efter förskolan vill han ha närhet i selen. Jag duschar helst då min man är hemma. Men är jag själv tar jag med honom i duschen och ger honom lite saker att plocka med. Och duschar snabbt. Han är mitt tredje barn och jag är ofta ensam med alla så har varit tvungen att hitta lösningar. Men har inte velat låta honom gråta heller.

• Fru Ve
    Yenn skrev 2018-11-21 16:16:28 följande:

Tack för tipsen!

Har bara så svårt att föreställa mig att andra småbarnsföräldrar sitter och leker med sina barn hela eftermiddagarna och kvällarna som jag gör. Jag ska försöka låta honom vara lite missnöjd oftare och inte avbryta det jag gör för snabbt. Dock vågar jag inte duscha när han sover för är så rädd att han ska vakna och vara ledsen, då tar duschningen jättelång tid för jag måste stänga av kranen hela tiden och lyssna :D

Men jag ska försöka uppskatta tiden och dagarna. 

Jag leker ärligt talat aldrig med min son. Däremot får han vara med mig i det jag gör tex plocka ur diskmaskinen eller hänga tvätt. Allt sånt tar 3 ggr så lång tid med honom men det är så det är. Ofta är han nöjd om han får "hjälpa till" dvs plocka med sakerna jag håller på med. Vi har en babyvakt i sovrummet som vi slår på när han sover. Vill jag duscha då tar jag med föräldraenheten och ställer utanför duschen. Den blinkar om han gråter så jag isåfall kan gå ur duschen. Som sagt skaffa en bra sele, låt honom vara med dig och greja, och det är inte farligt för honom att vara missnöjd stundtals om du behöver göra saker.
Svar på tråden Hur laga mat/leva fungerande liv med klängig 16-månadersbarn?