• Anna60

Hur laga mat/leva fungerande liv med klängig 16-månadersbarn?

Töm ut ett nederskåp i köket där barnet har tillgång till ett par kastruller, slevar, durkslag osv, som hen kan leka med medan du pysslar i köket. Inte sånt du är rädd om. Skaffa kanske på loppis osv. Dessa skall vara exklusiva när ni är i köket så det inte tappar i kulighet. 

Vad gäller dusch när barnet är vaket - kan du göra det när hen sover istället? På kvällstid? Man MÅSTE inte duscha på morgonen, då räcker det med att tvätta under armar och ansikte - om man inte svettas som en tok på natten förstås. 

• Anna60
    elin1989 skrev 2018-11-21 14:42:52 följande:
    Om det är något du måste göra, typ laga mat så skulle jag ge honom några grejer att leka med och se än bara göra det. Om han blir ledsen så får han väl vara det en stund, det skadar inte. Menar inte att jag skulle ignorera honom, men jag skulle fortsätta typ skala potatis och prata med honom samtidigt, men inte avbryta för att aktivera. Och så skulle jag kanske inte laga nåt som tar massa tid... Duscha kan du väl göra när han sover? Och jag tror inte att någon kan kolla på film med en vaken 16 månaders...
    Nej, herregud, att se en HALV film är inte ens att tänka på. För att inte tala om att tänka en enda färdig tanke när man har två barn i huset. Att äta en hel måltid och säga en hel mening ostört, går inte heller. Småbarnsålder ÄR så där. Det är bara att tugga i sig TS. Det kommer bättre tider. Men just nu är det barnens tid och du får helt enkelt sätta dig själv i sista hand.
Svar på tråden Hur laga mat/leva fungerande liv med klängig 16-månadersbarn?