Inlägg från: Anonym (Så rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så rädd)

Drack innan jag visste, göra abort?

Jag är oplanerat gravid, det borde inte ens varit möjligt men fem positiva test borde man väl lita på. Jag blev chockad först men sen ändå glad, min kille blev glad också. Vi ville behålla. Men sen började jag googla... jag var rädd eftersom jag levt som vanligt de första veckorna och cirka två veckor efter befruktningen borde varit var jag på en stor fest och blev skitfull, mycket mer än jag brukar.

Nu läser jag att ?ett enda tillfälle med hög alkoholmängd under embryo- utveckling kan vara tillräckligt för att en skada ska kunna ske? och ?Den tidiga embryonala fasen som påbörjas då groddbladsdifferentiering startar (cirka två veckor efter befruktning) verkar vara en mycket känslig period för alkoholexponering. De karakteristiska avvikelserna i ansiktet som ses hos barn med FAS har sitt ursprung i störningar under denna period.?

(www.fasportalen.se/Portals/0/Alkohol-graviditet-och-barns-utveckling.pdf)

Cirka två veckor efter befruktning var ju när jag drack för mycket! Är barnet missbildat i ansiktet på grund av det? Jag tänker på det här hela tiden och har gått från glad till jätteledsen och jag ältar hela, hela tiden och tänker på abort.

• Svar på tråden Drack innan jag visste, göra abort?
  • Anonym (Så rädd)
    Anna60 skrev 2018-11-20 10:58:34 följande:

Om jag minns rätt så får babyn näring från gulsäcken de första veckorna och är inte alls "uppkopplad" till mammans näringsintag eller alkoholintag. Så behåll!

Jag hoppas det är så! Men varför skulle då Statens folkhälsoinstitut gå ut med infon som jag citerade i min trådstart, att alkohol under de två första veckorna efter befruktning kan leda till ansiktsmissbildningar? Usch jag önskar jag inte läst det, då vore det lätt att behålla :(
  • Anonym (Så rädd)
    Anonym (.) skrev 2018-11-20 13:27:46 följande:

Chilla! Dom allra flesta gravida i oplanerade graviditeter har både druckit och supit dom första veckorna av graviditeten. Dom har fött friska barn. Sluta läs så mycket och njut av din graviditet

Haha tack, jag behöver chilla och behöver att nån säger åt mig lite på skarpen ;) jag måste verkligen hålla mig borta från att googla helt maniskt!
  • Anonym (Så rädd)
    Anna60 skrev 2018-11-20 13:25:05 följande:

Tycker du skall prata med barnmorskan faktiskt. Du behöver få lite lugn.

Ja gud det behöver jag verkligen! Ska prata med mvc.
  • Anonym (Så rädd)

Har pratat med en barnmorska och hon var helt chill och sa att det var osannolikt att barnet skadats pga detta. Hon sa åt mig att släppa det och att det är väldigt vanligt att kvinnor dricker i början av sin graviditet om den varit oplanerad. Jag är lugnare men inte helt... om fler har gjort liknande som jag och det har gått bra (eller gud förbjude, dåligt) får ni gärna skriva.

• Anonym (Så rädd)
    Anonym (Jo) skrev 2018-11-22 16:00:59 följande:

Bra att du pratade med henne. Jag var på en rejäl fest innan jag visste att jag var gravid, allt gick bra. Barnet är över 20 år idag och är friskt och välmående i allra högsta grad. Tycker att du ska släppa det som BM sa.

Tack! :)
  • Anonym (Så rädd)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-11-23 00:25:54 följande:

Är i samma sits. Funderade på abort, för var så orolig efter att ha läst det där. Fattar inte hur det hänger ihop, barnet ska väl vara självförsörjande så pass tidigt? Navelsträngen och moderkakan har väl inte ens bildats?

Kanske var fel beslut, men ville verkligen inte göra abort, så behöll. Är i vecka 34 nu, så det är snart dags.

Oroar mig varje dag och har gjort det hela graviditeten.

Hoppas innerligt att barnet inte är missbildat...

Ja barnmorskan jag pratade med sa att barnet levde av gulesäcken så tidigt, att det var väl skyddat där inne. Hon verkade inte orolig alls. Sen pratade jag med en kompis som inte heller blev planerat gravid, hon var plakatfull vid två tillfällen både i första och andra månaden... hon har en ljuvlig liten tös nu. Om du kommit till v 34 tror jag verkligen inte det är nåt fel! Då har du ju gjort ultraljud och test och sånt. Din bm och läkare hade sagt om nåt var fel.
  • Anonym (Så rädd)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-11-23 00:25:54 följande:

Är i samma sits. Funderade på abort, för var så orolig efter att ha läst det där. Fattar inte hur det hänger ihop, barnet ska väl vara självförsörjande så pass tidigt? Navelsträngen och moderkakan har väl inte ens bildats?

Kanske var fel beslut, men ville verkligen inte göra abort, så behöll. Är i vecka 34 nu, så det är snart dags.

Oroar mig varje dag och har gjort det hela graviditeten.

Hoppas innerligt att barnet inte är missbildat...

Om du vill läsa några studier som iaf lugnat mig:

obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1471-0528.2012.03395.x

www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18000129/

www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23414523/
  • Anonym (Så rädd)
    Anonym (Gravid) skrev 2018-11-23 07:33:40 följande:

I somras, innan jag visste att jag var gravid, så hade jag nog en av mina värsta fyllor. Skäms som bara den att som 26 åring bli så påverkad haha.

Men iallafall... Är i vecka 23 nu och pojken i magen mår huuuur bra som helst! Som de flesta här skrivit så lever inte embryot på dig de första veckorna utan moderkakan bildas först senare & det är då fostret får i sig samma saker som du. Så du behöver inte vara orolig! Sen ska man ju såklart sluta dricka så fort man fått reda på att man är gravid.

Jag är 33 så... ;) jag antar att jag skäms över att jag blev så full (vid min höga ålder haha) och så låg det dessutom ett litet embryo i mig.

Skönt att veta att det går bra för dig och skönt att inte vara ensam! Lycka till med sonen!
  • Anonym (Så rädd)

Idag var jag på sjukhuset och pratade med en kurator som rådger inför abort. Hon verkade inte heller oroad över min fylla tidigt i graviditeten, eller de enstaka glasen vin tiden innan dess. Hon kallade till och med in en läkare som inte heller var ett dugg oroad. Läkaren sa att skador sker vid alkoholmissbruk, och att barnets hälsa också kan ha samband med att de kvinnorna saknar viktiga näringsämnen pga sin alkoholism. De trodde typ att jag mörkade ett alkoholmissbruk, eftersom de inte såg nån anledning för mig att oroa mig om jag bara druckit de gånger som jag uppgett. Men alltså inte konstigt att man oroar sig med tanke på allt som står på nätet... jag är inte lika panikslagen längre. Har liksom gått från att vara 100% övertygad om att jag skadat mitt barn till att inse att sannolikheten är låg. Men ändå, det känns ju inte bra att ha supit till som gravid. Abort känns dock inte aktuellt längre!

Svar på tråden Drack innan jag visste, göra abort?