Hellsing skrev 2018-11-30 11:49:09 följande:
Väldigt intressant <3 hur känner ni över dubbeldonation? för jag har låg äggreserv och min mans spermier är svaga så vi funderar på dubbeldonation men det är ju så känslosamt och svårt att ta beslutet liksom..
Förlåt om frågan är okänslig..
Frågan är helt ok. Jag och min man gör redan dubbeldonation, dvs både äggdonation och spermiedonation hos Avaclinic i Riga. Samt att vi har använt PGS (kromosomtest på embryona på dag 5).
Vi valde det eftersom vi blir lätt gravida naturligt, men alltid missfall innan v. 12.
Det hade blivit 5 tidigare missfall och vi misstänkte att mina ägg var problemet eftersom jag var 40+ men med bra amh. Men efter mannen gjort Sperm dna fragmentationstest och både dnafel och fragmentationsfel hittades så valde vi dubbeldonation, och vi är nöjda med det valet.
Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades och alla 12 levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS (kromosomtest på embryon) på 8st och 7st var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.
Men tyvärr blev det missfall, och eftersom embryona var normala kromosommässigt, så förstod vi att problemet var mitt överaktiva immunförsvar. Så vi reste då vidare till Dr Gorgys klinik i London för en ny större immunutredning än vi tidigare gjort i Aten.
Vi har fortfarande kvar 5 normala emrbyon i frysen i Riga som jag planerar sätta in ett i taget efter jag fixat mer immunmedicinering.
Du kan läsa hela vår historia här:
www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare