Inlägg från: Deeelicious |Visa alla inlägg
  • Deeelicious

Min dotter ljuger för mig

Nästa gång hon ljuger om läxor så tar du tag i henne, be henne se dig i ögonen och fråga igen. Vågar hon ljuga dig mitt i ansiktet?

Ljuger hon så var inte rädd för att säga till på skarpen. Förklara att man inte ljuger och att det blir konsekvenser om hon fortsätter ljuga. Det är du som sätter gränserna och blir du tillräckligt arg vågar hon inte ljuga igen.

• Deeelicious
    Mammaa88 skrev 2018-11-18 18:26:27 följande:

Jag har pratat med henne på alla möjliga sätt, igår brast det! Jag blev helt galen, hur kunde hon ljuga sådär och tro att hon skulle komma undan med det? Hon ligger efter i skolan just för att hon inte gör läxorna & lyssnar inte på lektionerna. Så har det alltid varit....att hon ljuger om att hon inte har läxor,

För ca 1 månad sedan stor städade jag hemma och hittade massa ogjorda läxor från när hon gick i 3an 4 an.

Helt obegripligt!

Men igår blev jag så arg....så arg att jag sedan började gråta. Det gör så ont att hon ska ljuga för skit saker. Vill inte att hon ska ljuga, jag kommer aldrig att tro på något hon säger och det vill jag inte.

Tänk själv, skulle du våga ljuga för någon om du visste att den personen skulle bli förbannad och besviken? Det misstaget har jag gjort som barn och gjorde inte om det. Tog kanske 2-3 lögner innan jag lärde mig och slutade helt men sedan var det slut!

Känner du dig osäker i din roll som förälder när det gäller att sätta gränser? Var hård bara, hon är fortfarande ett barn och säger du inte ifrån nu är det kört när hon kommer upp i tonåren..
  • Deeelicious

Jag ljög också mycket som barn och det berodde på att mina föräldrar var för snälla så köper inte uppfattningen om att barn ljuger för att de är rädda. Blir de tillräckligt utskällda vågar de inte ljuga kan jag lova.. samma sak med allt! Vill man att barnen ska lyssna så får man vara hård.

Svar på tråden Min dotter ljuger för mig