Inlägg från: Mammaa88 |Visa alla inlägg
  • Mammaa88

Min dotter ljuger för mig

Hej! Jag vet inte vad jag ska göra, min dotter på 11 år ljuger för mig, relativt små saker men jag har kommit på henne flera gånger samtidigt som jag tänker att lögnerna kommer eskalera radikalt ju större hon blir.

Hon ljuger t.ex om att hon inte har läxor fastän hon har det, att hon tvättat händerna efter toa besök, en gång när vi var på besök hos mormor så ljög hon om att hon fått en grej av sin kompis fast hon egentligen tagit den från mormorn.

Men jag blir så arg, sist hon ljög (sist jag kom på henne ljuga) så förklarade jag för henne hur mkt jag hatar lögner, att hon alltid ska säga sanningen oavsett vad det var, att ljuger man flera ggr så blir det en vana, att folk aldrig kommer tro vad hon säger pga att hon är en lögnare osv. Jag är sååå ledsen för att jag kom på henne precis.

Hon ljög rakt upp i ansiktet på mig, fastän jag frågat flera ggr ang läxor.

Vad ska jag göra???

Trodde hon aldrig mer skulle ljuga för mig efter det vi pratat sist.

Jag är orolig, vill inte att hon ska ljuga nå mer, blev så arg att jag började gråta. Hatar verkligen lögner, speciellt när det kommer från ens egen dotter, det gör så ont på mig.

Vill inte att hon ska bli som sin pappa. Han ljög hela tiden om allt och han var såååå manipulativ.

Tycker ni jag är knäpp? Överreagerar jag?

• Svar på tråden Min dotter ljuger för mig
  • Mammaa88

Jag har pratat med henne på alla möjliga sätt, igår brast det! Jag blev helt galen, hur kunde hon ljuga sådär och tro att hon skulle komma undan med det? Hon ligger efter i skolan just för att hon inte gör läxorna & lyssnar inte på lektionerna. Så har det alltid varit....att hon ljuger om att hon inte har läxor,

För ca 1 månad sedan stor städade jag hemma och hittade massa ogjorda läxor från när hon gick i 3an 4 an.

Helt obegripligt!

Men igår blev jag så arg....så arg att jag sedan började gråta. Det gör så ont att hon ska ljuga för skit saker. Vill inte att hon ska ljuga, jag kommer aldrig att tro på något hon säger och det vill jag inte.

• Mammaa88

Åh tack alla som svarat!

Tack ?Scanmia? jag ska prata med min dotter igen imorgon, och även lärarna. Smart med signera metoden.

Tack ännu en gång! Vet inte hur man citerar.

• Mammaa88

Pratade med min dotter i förrigår, jag förklarade för henne konsekvenserna, (att ingen kommer tro på vad hon säger mm) att sanningen alltid kommer fram och så vidare. Sa även att Man alltid ska säga sanningen, spelar ingen roll VAD det är blabla.

Gråtandes lovade hon att hon aldrig skulle ljuga för mig igen. Kramade mig o allt.

Hon hade matte läxa och förr igår frågade jag om hon gjort den, hon sa att hon inte hade fått mattehäftet och jag bad henne be om en till sin lärare. Min dotter sa då att läraren sagt ? ok du kommer få den snart? alltså att hon inte fått den ÄN.

Jag mejlade läraren som några av er rådade mig (heter det rådade???) att göra. I mejlet svarar läraren på slutet att min dotter fått häftet och att hon nu kunde göra läxan.

Jag fick en klump i magen, och jag ville spy. Jag fattade inte att hon ljugit för mig igen??!!!!

Jag frågar henne en gång till, så du fick inte mattehäfter? Och hon svarar ?nej? jag kommer få den sen?.

Jag frågar då när hon ska sluta med allt ljugande??? Då säger hon ? men mitt svar lät bra i mina öron? vafan menar hon med det??? Jag blev helt knäpp. Vafan säger hon? Sen säger hon att det där inte var att ljuga....men hela tiden försökte hon komma undan med det??!! Tillslut märkte hon att jag inte skulle gå på hennes ?ursäkter?.

Men alltså vad gör jag nu???

Ska jag lita på henne ? Jag känner bara ilska när jag ser henne samtidigt som det gör ont i mig.

Jag grät förstås idag också men det är för att det gör ont på mig. Att jag litar på henne igen och hon gång på gång stampar på mig.

Överdriver jag?

• Mammaa88

hur Då personlighetsstörning ? Alltså han var jätte manipulativ, han kunde sitta & gråta samtidigt som han lovade att han inte gjort ?det och det?. Hennes personlighet påminner mig mycket om honom. De har likadana ansiktsuttryck osv.

jag vill Inte att hon ska vara som honom. Men kan det vara så att man ?ärver? eller vad det heter.

Blir rädd när jag tänker på det. Men jag säger aldrig saker som? jag vill inte att du ska bli som din pappa? och sånna grejjee, det är bara dumt! Min dotter känner inte ens honom.

Min fråga VAD ÄR NÄSTA STEG? vad ska jag göra? Har ju försökt alla möjliga sätt.? Känns som det iaf.

Svar på tråden Min dotter ljuger för mig