Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Vilken kokbok?

Baserat på dessa titlar och vetskapen att de alla med största sannolikhet är tryckta före 1930 och förmodligen före 1910, vilken skulle du helst bläddra i/testa att laga något från?

I have a growing lack of disgust for you
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken kokbok?
  • Aniiee
    Minimalen skrev 2018-11-17 06:50:08 följande:
    Svårt att säga när man inte vet något om dem. Hur de är uppbyggda. Lätta eller svåra att läsa. Du borde ha tagit ett foto på ett uppslag i varje bok. Se är det alltid krångel med amerikanska mått. Så jag skulle nog inte välja någon. Har fått en relativt ny amerikansk bakbord av en på jobbet och måste räkna om mått samt att vissa ingredienser inte finns i Sverige (tex vissa speciella mjöler) som man då måste improvisera oc blanda själv.
    Om jag hade velat att ni skulle gå på något annat än titel + gut feeling så hade jag så klart gett llite mer.....
  • Aniiee
    Minimalen skrev 2018-11-17 06:50:08 följande:
    Svårt att säga när man inte vet något om dem. Hur de är uppbyggda. Lätta eller svåra att läsa. Du borde ha tagit ett foto på ett uppslag i varje bok. Se är det alltid krångel med amerikanska mått. Så jag skulle nog inte välja någon. Har fått en relativt ny amerikansk bakbord av en på jobbet och måste räkna om mått samt att vissa ingredienser inte finns i Sverige (tex vissa speciella mjöler) som man då måste improvisera oc blanda själv.
    Plus... dessa är säkert aboslut inga problem. Testa att försöka utläsa det här receptet (som jag redan valt ut att göra i mitt lillal projekt som ni hjälper mig med):

Take Veel oþer Moton and smite it to gobettes seeþ it in gode broth. cast þerto erbes yhewe [2] gode wyne. and a quantite of Oynouns mynced. Powdour fort and Safroun. and alye it with ayren and verious. but lat not seeþ after.

Eller kanske ett på svenska? 

• Aniiee
    sysop skrev 2018-11-17 15:25:54 följande:
    Ok, då tror jag att jag förstår din tanke,

Det som känns lite spännande är "Pennsylvania Dutch Cookery" även om jag inte vet mer om den än just titeln.
    Solig
  • Aniiee
    sysop skrev 2018-11-17 14:24:25 följande:

Kan det mån tro vara dessa böcker TS menar?

Stämmer bra det. Tror jag.... you never know with cook books....
  • Aniiee
    annabellelee skrev 2018-11-17 14:06:55 följande:
    Fast det är ju inte så lätt att mäta upp 0.6 dl ? Jag har också provat laga enligt franskt recept, där allt var i viktenheter... Klurigt om man inte har en mycket noggrann våg hemma!
    Det som är så bra med matlagning (till skillnad mot bakning) är att allt går att göra på en höft.
Svar på tråden Vilken kokbok?