Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Dricker min sambo för mycket?

Min sambo drack ikväll en och en halv flaska vin medan han lagade mat samt till middagen. Är det mycket? Det var under kanske 2,2,5 h. Är det normalt/vettigt? Han dricker en hel flaska även andra dagar i veckan, dock inte varje dag. Vissa veckor dricker han väl en hel flaska per kväll fyra gånger i veckan, andra veckor dricker han en hel kanske bara en-två ggr. I övrigt dricker han aldrig bara ett-två glas, det är minst tre. Han säger att ha ska ?unna? sig lite vin när han kommer hem från jobbet och finns ingen alkohol tillgänglig har han nästan svårt att njuta av maten alls. Han avstår tex sill om det inte finns nubbe. Är inte detta märkligt beteende? Vill främst ha svar på om mängden är galen eller normalt. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nubbis) skrev 2018-11-16 23:23:20 följande:

Storkonsument låter det som han är men vad är problemet?

Hm... när vi blir utslängda från hans brors hus för att han vägrar äta sill bara för att det inte finns nubbe samt beter sig otrevligt och passiv aggressivt mot brorsans fru för att det är hon som bestämt att det inte ska finnas nubbe, då är det ett problem. Annars är det inga problem alls........ förutom att han kan bli lite vrång när man pratar med honom och det blir onödiga bråk men svårt för mig att veta om han blir så för att han är så eller om det är vinet eftersom jag inte vet om mängden vin är (för) mycket eller normalt. Sen dricker han bara dyra viner så det går mycket pengar på det.

(Blev alltså utslängda för att han betedde sig illa mot henne pga avsaknad av sprit, inte för att han inte ville äta sill.)
  • Anonym (TS)

Sen är väl kanske problemet att jag tänker om den mängden är överdriven, VARFÖR dricker han så mkt och har ett förhållningssätt att alkohol är belöning efter en arbetsdag? Undrar om han upplever en avsaknad av något eller så och dämpar det med alkohol.

Men frågan är alltså om det han dricker är för mycket.

Sen kör han bil efter att han druckit också. Men vad är problemet?

• Anonym (TS)

Varför bara oseriösa svar?

• Anonym (TS)
    Anonym (duff) skrev 2018-11-17 00:06:26 följande:

Bara för att man inte håller med dej behöver inte betyda oseriöst....

Kan inte precis säga att det finna något i dina kommentarer som är intressant att ta ställning för eller emot. Skiter i detta nu i vad du tycker om öl och etanolskämtet var väldigt torrt. Om det vore en etanolbil är det bara för honom att tanka den på macken och själv har han redan fyllt sig hemma, så finns ingen ?konkurrens? så poängen i ditt skämt faller platt. Svara på frågan eller gå o ta en öl till.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Problem) skrev 2018-11-17 00:12:56 följande:

Jaa de är stora mängder med alkohol, och tyvärr så låter de som att han är på god väg neråt

Jag har levt med min ex i 11år, han började dricka på dagarna, började med mindre mängder och sen så ökade de, när han va ute så hade han inget "stop" han drack så mycke de gick....aggressiv började han bli när de inte finns nån alkohol, och där va första tecknet på att han hade alkohol problem.. nästa kom slagen mot mig (hoppas du aldrig upplever de)... så jaa jag personligen av egen erfarenhet tycker att de är varnings signaler som blickar starkt! Du kanske borde börja fundera hur du vill leva dit liv...

Lycka till

Usch villen obehagligt historia. Hemskt för dig att ha varit med om det! Bra att du tog dig ur det. Jag är däremot inte orolig att det ska gå åt detta håll med min sambo, han är en väldigt lugn person. Men hans förhållningssätt till alkohol är lite väl frisläppt. Säger man nåt då reagerar han såklart som att man är värsta systembolagsmedarbetaren som tycker att alla ska vara nyktra.
  • Anonym (TS)
    Anonym (L) skrev 2018-11-17 00:15:06 följande:

Men du bet ju redan själv att det är för mycket. Varför behöver du medhåll?

Ja, han dricker för mycket. Alkohol brukar fungera som självmedicinering mot bland annat ångest och depression. Eller går han igenom någon slags kris? Fått barn nyss, ålderskris, arbetslös under en längre period eller ska ni gifta er snart eller så? Annars, läs om depression och ångest hos 1177, tycker du att din sambo uppvisar vissa symptom?

Nä jag har ingen aning om ifall det är mycket. Vet inte hur mkt andra dricker, själv dricker jag pyttelite och systembolagets referenser känns opålitliga och verklighetsfrånvända så jag behöver veta vad andra tycker.

Märker inget som liknar depression ångest eller kris hos honom. Det är jag som står för den biten. Han visar bara upp stabilitet och lugn. Men det finns kanske något sådant i honom ändå som inte syns så bra utåt. Har frågat honom en gång också. Inget sånt, sa han.
  • Anonym (TS)
    Pope Joan II skrev 2018-11-17 09:07:48 följande:

Jag hade aldrig accepterat ett användande av alkohol om det betydde otrevlighet, sociala klavertramp, oförmåga att delta i familjelivet och ansvaret om detsamma och liknande. Jag bryr mig mindre om mängder och frekvens än att hur följderna ser ut. 

Händelsen hos svägerskan? Vad hade han druckit då? Nubbe var det tydligen inte. 

Han hade inte druckit något, eftersom svägerskan inte tillåter alkohol i huset (oklart varför, min egna inställning till alkohol är odramatisk men hon kan ju ha negativa erfarenheter) och därför blev han sur. Han blev arg för att han får fira en högtid utan nubbe. Sa att maten inte smakar lika bra utan den dryck som är tänkt till, dvs nubbe till sill, rödvin till kött osv. Däremot kan han dricka amarone till fisk i brist på annat. Rödvin till falukorv är toppen enligt honom. Eller till mackor ibland. Finns inget vill han korka upp min gula änka som jag fick i 30-årspresent.
  • Anonym (TS)
    Pripps Vichy skrev 2018-11-17 09:18:54 följande:

Nej, det tycker jag inte. Verkar mest som att han dricker vin mer för smakens skull. När jag var som mest alkoholiserad kunde jag dricka 10 starköl och en sjuttis (brännvin) om dagen, ibland mer än så. Så jag skulle inte säga att han är i riskzonen, om det inte är så att han gillar att bli salongsberusad. En vinare blir man dock inte särskilt påverkad av.

Ja det är precis vad han själv hävdar. Däremot undrar jag om det inte är en alkoholiserad persons sätt att se på det och att det tyder på just alkoholisering. Jag gillar också smaken men håller mig till ett-två glas då och då samt någon enstaka festkväll per kvartal.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vård) skrev 2018-11-17 09:22:59 följande:

När min man var inlagd på vård för alkohol och drogmissbruk fick vi veta att om man är i ett läge där man behöver ställa sig den frågan är svaret i regel ja. Känner man som anhörig att man behöver fråga sig om en människa dricker för mycket gör personen troligtvis just det. Och är man i läget att man frågar sig detta är risken överhängande att det finns problematik med missbruk inblandat.

Detta för att alkoholism är något som kommer smygande och att anhöriga till missbrukare ofta har en väldigt hög toleransnivå. Anser de anhöriga att det föreligger ett problem med personens drickande gör det rimligtvis det. Undantag finns säkert men detta var vad vi fick lära oss av utbildad personal på en kurs för anhöriga till alkoholister och andra missbrukare.

Han själv skulle aldrig ställa sig den frågan. Det är bara jag som undrar varför man måste dricka rödvin till eftermiddagsmackan och varför midsommar är förstört bara för att det inte finns nubbe. Skitkonstigt tycker jag men man kommer ju ingenstans med att påpeka det för mannen ifråga. Han säger bara som någon annan skrev att hab tycker det är gott och förhöjer maten men jag tycker en och en halv flaska vin känns överdrivet såklart. Och när han blev spydig under ett samtal igår undrar jag om det är vinet som talar eller om jag retat upp honom på riktigt på något sätt. I övrigt förutom det jag beskrivit funkar allt normalt för honom. Inga baksmällor, inga problem med jobbet eller kompisar eller när han går ut på krogen. En rattfylla har han däremot åkt på.
Svar på tråden Dricker min sambo för mycket?