• klyban

Så orolig för son som använder droger... ????

Anonym (Ally) skrev 2018-11-17 11:43:29 följande:
    Och jag kommer aldrig kunna godkänna att han röker. För mig är det helt fel, jag är säkert mossig och medelålders men det finns inget alternativ där...

Varför tror du han röker?
    För självmedicinering eller nöje?

Är det för nöje är ju det enklare att hantera, men jag gissar det är någon form av självmedicinering för han inte mår bra.
    Vad tror du som pratat med han?

Sen när det kommer till alkohol och ADHD, så ska man vara väldigt försiktig med ADHD.
    Just för det har en jävla förmåga att våld i den kombon, eller annat otrevligt när alkoholen tagit bort all uns av självkontroll.

En jag känner med ADHD, han blev aldrig våldsam.
    Men han gick runt till tjejerna och sa dom hade otrogna pojkvänner eller annat skitsnack, blev alltid ett jävla liv när han var med.
    Så slutade vara i hans krets när det var alkohol på tapeten, för allt det krävdes var 3-4 vanliga stark öl, sen var det igång.

Med detta menar jag inte din son har just dessa problem, utan att man får vara vaksam.
    En sak du kan trösta dig med, det är att cannabisen inte orsakar direkta skador att tala om.
    Andra droger kan döda.
    Men det viktiga är se till sjukvården hjälper till med den psykiska ohälsan, och ibland innebär detta tunga mediciner som andra även använder för rekreation.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:07:29 följande:
    Det gör verkligen inte alls de flesta.
    Vad gör verken inte alls de flesta?
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:08:49 följande:
    Fast det är ju troligtvis en läkare som gett honom det. En helt annan sak. Dumt att skriva så
    Det spelar liksom ingen som helst roll om en läkare skrivit ut en substans, den har samma problematik OAVSETT om en läkare skrivit ut eller inte.
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:22:35 följande:
    jag menade ju att det är dumt att påstå att vanliga droger är bättre än den adhd mediicnen han fått.

Är man inte läkare är det svårt och hävda som en behandlande att nått är mindre farligt.
    Men det finns andra sätt och komma fram till detta också.

hur många meter var det?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2018-11-17 12:33:54 följande:
    Det är helt rätt att du visar att du är emot rökning. Om han sedan ändå skulle få för sig att röka, så finns det inte mycket du kan göra. Även mina två röker. Ändå ska medicinen även ge lite skydd där, dvs. rökning ger ju en viss kick, man känner att man kan tänka klarare (det bara känns så, kanske för att det är lite uppiggande). Så jag tror att det är främst tonåringar som inte medicinerar, som tar till cigg, alkohol, droger för att försöka få lite mer ordning i hjärnan.

När jag läst beskrivningar eller hört dom, och de med ADHD.
    Så är det ofta hur dom beskriver hur tankarna saktar ned, och att de får känna sig normala helt plötsligt(som de troligtvis inte ens känt sedan före debuten)
    Och detta är ett problem för denna ADHD grupp, och de som upptäckt cannabis och blir stoppade.
    Så är det inte alls ovanligt de går vidare till annan drog, och som har en helt annan farlighet och kanske tom är dödlig.

Och detta sker ofta pga sjukvården inte lyckats ge adekvat hjälp till patienten.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 13:00:54 följande:
    Tar droger. Nej, men det är ju ändå självklart bättre än att man tar droger självl förstår du väl.

Bättre för vem?
    En substans kan gör skada oavsett om den är utskriven eller inte.
    Det är tom så att det är MASSOR som dör varje år av mediciner som läkare skrivit ut.
    Vi pratat om 500-1000 döda årligen och ungefär lika många skadade av läkemedel.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 13:01:50 följande:
    Personen har inte fått sin adhd diagnos då menar du? har du adhd själv eller vad pratar du om? hur vet du allt detta? källa?

Ingen aning vad du ens pratar om här, sen är min person irrelevant för sak.(Och nej)

Och vart har jag skrivit ingen ADHD diagnos finns där?
    Jag verkligen undrar, då jag pratar ENBART om problematik för personer med psykiska ohälsan ADHD i det citerade inlägget.

Så vad pratar du om ens?

hur många meter var det?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2018-11-17 13:33:20 följande:
    Jag vet att man ofta överdriver det där med cannabis. Men en sak som jag måste rätta: Du skriver att det är inte lika farlig som rökning. Nu har jag  inte dubbelkollat det, men jag har för mig att det är mycket större risk att få lungcancer om man röker cannabis än om man bara röker cigaretter. Jag vet inte exakt hur mycket man utgår ifrån då, men det ska finnas ganska elaka cancerogena ämnen i cannabisröken.

En annan risk är att man kan få hasch-psykos. Det verkar som om vissa människor är känsliga där. Har man inte fått det från början, så lär man inte få det senare heller. Men det finns de som får.

Annars håller jag med dig om att alkohol är betydligt värre. Om det inte vore legalt, skulle man ju inte legalisera det nu. Men man vill nog inte heller legalisera fler skadliga ämnen. Jag tycker dock man bör få använda cannabis i större utsträckning där det är medicinskt indicerat.

Lungcancer för de som röker endast cannabis, så är prevalensen lägre än den delen av befolkningen som inte röker nått alls.(Men en liten marginal).
    Röker du med tobak, så ökar den igen.

Haschpsykos är ett begrepp som i princip enbart existerar i Sverige, det är nått som är fött ur stigmatisering.
    Psykos är en genetiskt sjukdom, som cannabis är en utlösare av många.
    Andra är alkohol, stress och traumatisk händelse som stora utlösare.
    Man kan inte heller se psykoserna öka när konsumtionen av cannabis ökat kraftigt, så den tesen är död.

Och inget av detta betyder att cannabis är ofarligt.
    Tyvärr måste man tillägga detta varje gång, för alldeles för många tänker enbart i svartvita termer.

Det vi ser idag och med forskning på cannabis, så kommer det ungefär 9 icke negativa på 1 negativ om cannabis(var nått år sedan jag kollade, så kan ha ändrat sig tills idag).

Dock tycker jag det värsta är med cannabis, det är att man lämnade över handeln till kriminellanätverk.
    Och det som är det värsta där, det är att de skiter fullständigt i hälsa eller ålder på de som köper.
    Och unga har en överexponering av lättillgängliga droger pga detta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:47:57 följande:
    personer får ju adhdmedicin.
    Jaha, vad skulle det ändra på det jag sa?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:36:37 följande:
    läkaren håller iallafall koll på läkemedlet och man vet vad det innehåller mer. vilket man inte vet med knark. sluta uppmana folk till knark på internet.

Nu pratar jag om skador och död, och att för en läkare inte alls innebär att det blir säkert i andra änden.

Och din avslutande menig har noll koppling till nått jag säger.

Och svaret är nej, jag uppmanar INGEN!!!

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:56:31 följande:
    De sakerna är tillåtna, det är inte knark. finns en anledning till det. Jag har inte ens provat röka, snusa eller droger. och det tänker jag inte göra heller. ganska stolt över det om jag får säga det själv. det ska man få vara också.
    Så om cannabis skulle vara lagligt, så är du helt okey med en sådan konsumtion då?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:59:28 följande:
    Du pratar bra om droger iallafall. Att det skulle vara bättre än läkemedel som är kollade. Det tycker jag verkligen inte. Det är ju jättebra att du inte uppmanar folk till det.

ALLA läkemedel är DROGER, bara att man inte blir berusad av dom alla.
    Saken är att vi har mycket död och skador med läkare som föreskriver medicin.
    Så det finns ingen poäng där att droger man får utskrivit av en läkare innebär att det är det allra minsta säkert.

Varför är det bra att jag inte uppmanar någon?
    Undrar för det är bara du som försökt säga jag uppmanar, då jag uppmanar ingen.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 15:00:03 följande:
    Om alkoholen hade kommit nu, så skulle det nog också vara olagligt. Det går att diskutera detta hur länge som helst. Jag vet faktiskt inte. Men att ta det bara sådär, är dumt.

Alkohol är typ millennier gamla, lika så cannabis.
    Du kommer med en frågeställning som aldrig har existerat, eller ens komerm existera.
    Detta är inget argument för nått mer än att alkohol kan vara väldigt farligt.

Jag är inte så säker på du är ens intresserad av en diskussion, eller ens saklig sådan.
    hur många meter var det?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2018-11-17 15:22:56 följande:
    Visst. Men inte just av ADHD-medicinerna. Eftersom, även om de innehåller amfetamin, eller amfetaminliknande ämnen så är det ju så lågtdoserat att det inte alls har samma skadliga effekter. Så, mängden/dosen spelar en stor roll. Och syftet spelar stor roll.

Alkohol är också farlig. Om du dricker den i stora mängder. Inte om du dricker lite ibland och inte heller förstås till utvärtes bruk. Dvs om man desinficerar med det.

Säger inte emot, det var en kritik mot retoriken och där man säger det är så säkert med en läkare som skriver ut.
    Vilket det bevisligen INTE är, men måste även säga att det är dom som ska skriva ut medicinen.
    Annars tror väl någon jag uppmanar folk använda droger igen, fast jag aldrig säger det eller ens nära.

hur många meter var det?
  • klyban
    jaser4 skrev 2018-11-17 22:12:47 följande:
    Cannabis påverkar hjärnan negativt, När han är så ung utvecklas hjärnan och han kan få problem med inlärning man blir ju inte klokare av att röka precis. Röker man stannar detta kvar i fettvävnad bla i hjärnan i veckor (beror ju hur ofta man röker) Han kanske kommer sluta av sig själv men kan också fastna i skiten och då blir vardagen svårare. Lycka Till.
    Nej, du pratar om metaboliter.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (varit med om detta) skrev 2018-11-20 22:17:35 följande:
    nepp vi har inte förlorat kontakten. Vi har jättebra kontakt. Är liksom på andra sidan nu som jag skrev. Han hade styrkan att ta sig ur det värsta. Jag var konsekvent och han har fixat jobb själv. Jag är jättestolt över det han har tagit sig ur. Jag vet inte om det är helt eller delvis men nu är han respektfull, har ett jobb och vi har bra kontakt. Men det var dock en hemsk tid som förälder att ta sig igenom. Det var några år. Jag älskar honom mycket och det gjorde ont att han fick en överdos. Fan han är ju mitt barn som jag älskar mer än allt annat. Det är gott att det nu är bra.
    Men då pratar vi inte längre om cannabis, så vilken drog pratar vi om nu?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (varit med om detta) skrev 2018-11-21 18:47:11 följande:
    Ja men för de som testar kan också vilja testa annat. Det blir en fallgrop.

Det stämmer faktiskt inte ens, det är en MYCKET liten del som går vidare i drogträdet.

Antar du pratar om gatewayteorin, den är stendöd och finns ingen stöd för detta ens på något sätt.

Anonym (varit med om detta) skrev 2018-11-21 18:57:00 följande:
    Du är nog knappast en förälder heller. Tråden handlar om en förälder som vill ha råd. Så drog är drog tycker de flesta. Jag tycker de är skit.

Nej, det är fundamentala skillnader mellan droger, och hur man ska hjälpa för minska konsumtionen.
    Man kan inte prata om död och överdos av cannabis, för det är fel, just för du inte dör av en överdos av cannabis.

Vill man hjälpa någon, så bör man prata om rätt problematik.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Oxå orolig mamma) skrev 2018-11-22 16:55:58 följande:
    Håller inte med dem som säger att "det är lugnt, han röker bara". Min dotter är 19 år och det började med alkohol sen hasch och det blev tyngre droger och nu har allt verkligen gått åt helvete rent ut sagt. Hon hade det verkligen jättebra innan allt detta. Jobb och lägenhet. Tyvärr har hon psykiska problem som gjort att hon sökt lindring i droger :( Mitt råd till dig är att INTE acceptera hans droganvändande. Han är bara 16 år.

Vad folk menar är att de inte delar dina problem, och tittar man på de problematiska konsumenterna så är det siffror på ~4% av alla.

Och det är som du säger vanligt att psykiskohälsa har symtomen drogkonsumtion, och de är dubbelt så troligt att börja med droger än någon annan.

hur många meter var det?
Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????