Anonym (Fd hasch brukare) skrev 2018-11-19 19:22:14 följande:
Får man fråga vad en haschkaka kostar enligt dig och vad menar du ens med just det ordet "haschkaka" ?
Nej, den taktiken fungerar inte. Du gör sonen beroende utav dig och du ska tala om vad som är rätt eller fel samtidigt som du hade hellre sett att han hellre festar med sina vänner på alkohol än hasch.
Det bästa du faktiskt kan göra är att betala ett truckkort till honom och sedan säga åt honom att skaffa ett jobb. Sedan får han väl göra bäst han vill ang rökandet. Visst, det är säkert inte bra för en som inte är helt vuxen än. Men det är ganska konstigt att man verkligen VET det om cannabis i sverige medans man inte vet ett skit mer om om växten i sig. Visst klart att man som förälder blir orolig, men det får j inte gå till en överdrift spec, inte när det handlar om en drog som aldrig har dödat någon, eller gjort någon till en grönsak. Man får ju ha lite rimliga spärrar i sig själv än att börja kacka som en höna om att det är dåligt fast ni själva inte ens vet ett skit.
För första gången så klarade jag tex att arbeta utan att ha konstant ångest. Det kändes inte som att man var på jobbet i 2 dagar längre under enbart ett pass utan det började äntligen att flyta på. Dum blir man inte förutom det att närminnet kan vara lite svajigt under bruk. Men å andra sidan så får man andra fördelar. Har skrivit om det tidigare.
Min nära gjorde precis som du. Sedan satte sig och shotade whiskey o kallade mig för klen och svag som inte klarade att göra detsamma. Tappade all respekt för den vanliga alkohol människan där och då. Istället för att bli överdrivet känslosam eller aggressiv på alkohol så blev jag 10 ggr bättre på andra saker som jag inte kan när jag är normal ens.
Visst, gör på ditt sätt och dra det till att bli personligt problem och du kommer förlora det starkaste bandet med honom. Vilket du verkar ha gjort då du tror att hans bruk är minimerad. Det handlar ju om att anpassa det. Oavsett om man har jobb eller inte. Har man jobb, så röker man på helgerna, har man inte det så ska varenda jävel bråka med en. Har man jobb så blir dom nöjda, men bara för det betyder det inte att bruket har upphört enbart att han faktiskt klarar av att ta mer ansvar än ni själva trodde och bråkat i onödan genom att leka hönsförälder med pengar n att acceptera att han kan göra som han vill på helgen åtminstone!
köp ett truckkort och säg åt han finna sig ett jobb. Stötta första tiden kanske ev skjutsa o matlåda tills han har pengar nog att ta sig fram o tillbaka själv eller har råd att köpa med sig mat.Sen pusha för ett gymkort istället för att leka allan med pengar. Pengar kommer och går. Endast dåliga människor krigar om pengar !
nepp vi har inte förlorat kontakten. Vi har jättebra kontakt. Är liksom på andra sidan nu som jag skrev. Han hade styrkan att ta sig ur det värsta. Jag var konsekvent och han har fixat jobb själv. Jag är jättestolt över det han har tagit sig ur. Jag vet inte om det är helt eller delvis men nu är han respektfull, har ett jobb och vi har bra kontakt. Men det var dock en hemsk tid som förälder att ta sig igenom. Det var några år. Jag älskar honom mycket och det gjorde ont att han fick en överdos. Fan han är ju mitt barn som jag älskar mer än allt annat. Det är gott att det nu är bra.