Inlägg från: Anonym (Fd hasch brukare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fd hasch brukare)

Så orolig för son som använder droger... ????

Låt han röka. Men tänk på att så fort du drar in någon myndighet så lär hans lämp för körkort skjutas upp vilket kan medföra att han istället skiter i allt och fortsätter röka. 

Många med adhd tycker även att det fungerar bättre för dom på cannabis. För ja, cannabis och hasch är samma sak! Ställ som krav, att ska du röka då måste du fixa skolan också! Annars går vi vidare med alla instanser. Men förstör inte för grabben innan du har låtit han visa vad han går för. Visst lite svackor kan det ju komma absolut, ifall han röker väldigt mycket så kan närminnet bli sämre för stunden. Men när han har uppehåll så kommer det tillbaka så ingen fara där. Se till att han har choklad m.m. sockerrikt för det gör han piggare.

Du är indoktrinerad precis som de flesta medelålders är. Du bör ligga sömnlös om han hade druckit alkohol och hängt ute varje helg med sin adhd och med så mycket konflikter det är ute idag. Men att han röker och blir lite seg och chillar hemma och med större chans att han utvecklar sina talanger så som t ex  kanske teckna, musik skapande eller fördjupa sig i något ämne eller lära sig spela gitarr är inget dåligt. Men ju mer du kommer kämpa emot, desto längre avstånd kommer ni att få mellan varandra. Har själv rökt hasch i många år.. Det ända som var dåligt var att samhället satte käppar i hjulet och att sina viktigaste stöttepelare skulle förklara att det är en DROG men att alkohol var okej för att det är lagligt. men gissa vad, både alkohol och cigaretter toppar listan högre än cannabis över farliga droger! Jo så är det ! Anl. till allt tjafs är att staten har monopol på alkoholen och kan inte ta patent på en planta. Därför håller man på att nu argumentera meningslöst i väntan på att läkemedelsbolagen ska ta fram sina cannabis preparat för att där igenom kunna fortsätta sin manipulation utav folket och fortsätta tjäna pengar på de flesta mediciner som finns idag. Du behöver inte vara orolig mer än för att han ska bli tagen av polis. Uppmuntra istället hans ide'er och viljan av att skapa och lära sig saker och ting. Och påminn honom att sköta studierna. Eller annars skitsamma med studierna faktiskt, det finns ingen skolplikt för honom i dags läget ändå, fixa ett truckkort till han och säg åt han att skaffa ett jobb och hjälp han att spara pengarna så kan han alltid studera vidare när han känner för det när han är lite äldre ! Då kanske han vet vad han vill bli också! Pusha för att han sen går och skriver högskoleprovet och studerar hårt inför det istället om han inte redan nu går en yrkesinriktad gymnasie - utbildning ?
    Tänk på att du inte kan komma och säga vad som är rätt eller fel då landet är splittrad i den frågan vad gällande droger och i övriga världen har man börjat inse men tyvärr inte här i Sverige än riktigt så mycket som man bör ha gjort ! 

Många med en större problematik utöver sin adhd som brukar drogen alkohol går ofta vidare till cannabis men då det bråkas om det och de blir behandlade och straffade som brottslingar bara för att dom inte ville vara aggressiva på alkohol utan kunna slappna av och finna ett lugn.. Så går de vidare till  lsd, E, tramadol, xnax, (tjack, väldigt vanligt i den gruppen) och vid tramadolen och därefter har det börjat att gå utför på riktigt då de ofta gillar dra lina istället för att röka en sån svag drog som cannabis och söker sedan bra mycket starkare grejer.

Tänk om sverige kunde fatta någon gång att alkoholen är inkörsporten och att alkoholen är farligare än cannabis. T om cigg är farligare än cannabis.

Så du som förälder som motsätter dig att läsa på om detta ifrån länder som har legaliserat och driver en (riktig) forskning, istället för att manipulera forskningsrapporter som sveriges cannabis motståndare gör.. Du förbättrar ju inte relationen, du utökar inte förståelsen, du vägrar ta till dig fakta, kunskap öppna upp sin trångsynhet, respekten för en annan individs val / behov och mitt i allt så har du både kränkt personens självvärde, rätten till sin kropp, förstört samförståndet, relationen, förtroendet och tappat respekten av den redan utsatta som gör vad den kan dör att orka ta sig vidare, fysiskt som psykiskt. O med tanke på att cannabis är mindre farligt än de 2 mest brukade drogerna så vad är det att tjafsa om egentligen?

Ett ex på vad som "manipuleras" i forskningsrapporten är t ex; "Antalet dödsfall i bilolyckor har ökat pga cannabis".

I själva verket så står det egentligen att "det har inte blivit mer dödsfall isen legaliseringen utan tvärtom, den har minskat i trafiken men antalet som har cannabis i kroppen har ökat. Men det betyder inte att personen var under ett rus vid framförande utav fordon utan det betyder att allt fler personer brukar och att cannabis syns kvar längre men är inte en direkt orsak till olyckan! Det är bara det att man kan påvisa att personen har brukat cannabis efter längre tid än vad man kan se alkoholen. En helt klar förvrängning som dom alltid kör med när det talas om cannabis i trafik t ex.

Förbjud Alkoholen också eller legalisera cannabisen !

I dagsläget så kan staten likställas med de kriminella gängen. Staten har monopol på alkoholen som folket dör utav. Gängen har monopol på cannabis som människor dör utav. Skillnaden i detta är att substansen alkohol dödar faktiskt medans substansen cannabis inte dödar utan kriget bakom dödar.

Ställ ner flaskan / burken och gör om och gör rätt, Tack!

Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 14:36:55 följande:

att jag tycker knark är skit borde du istället tycka är bra.

Knark är drog. Drog är socker, kaffe, sex, ciggaretter, alkohol också, så antar att du inte gör något av det? Varför borde man tycka att det du anser är bra men det vi andra anser är dåligt? Förstår du inte att alla blev förda bakom ljuset vad gäller cannabis enbart p ga USA såg möjligheter att tjäna pengar på att ha en kamp mot detta. Syntet, läkemedel, pengar och makt. Men när dom nu har insett att det kostar mer än vad dom tjänar på kriget, (förutom läkemedelsbolagen) så legaliserar dom det. Allt handlar bara om pengar i slutändan, inte en enda bryr sig om den 2:a eller 3 personen som. Den får ögonkontakt med på stan t ex. Enbart sig själva och de dom känner. Men när pengar talar förvandlas folket enbart till dumma får som följer strömmen.
    AndreaBD skrev 2018-11-17 13:33:20 följande:

Jag vet att man ofta överdriver det där med cannabis. Men en sak som jag måste rätta: Du skriver att det är inte lika farlig som rökning. Nu har jag  inte dubbelkollat det, men jag har för mig att det är mycket större risk att få lungcancer om man röker cannabis än om man bara röker cigaretter. Jag vet inte exakt hur mycket man utgår ifrån då, men det ska finnas ganska elaka cancerogena ämnen i cannabisröken.

En annan risk är att man kan få hasch-psykos. Det verkar som om vissa människor är känsliga där. Har man inte fått det från början, så lär man inte få det senare heller. Men det finns de som får.

Annars håller jag med dig om att alkohol är betydligt värre. Om det inte vore legalt, skulle man ju inte legalisera det nu. Men man vill nog inte heller legalisera fler skadliga ämnen. Jag tycker dock man bör få använda cannabis i större utsträckning där det är medicinskt indicerat.

Absolut är inte alla ämnen rakt av helt ultimat i cannabisen. Men att det skulle öka lungcancer är jag skeptisk till. Känner mer orolig när jag röker cigg än när jag brukade hasch i det syftet.

medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/levnadsvanor/patientinformation/tobak/tobakens-innehall/

Så illa är verkligen inte cannabis som listan om ciggaretter innehåller. Det dör 12000 årligen utav cigg. Det är tydligen mer än självmord, mord, olyckor och dödsfall utav droger tillsammans.
    Anonym (varit med om detta) skrev 2018-11-19 11:40:37 följande:

Oh my god. Så jobbigt. Dessvärre så har jag varit med om samma situation. Det är nog den jobbigaste resan jag haft med mitt ena barn. Inget var bra hur man än gjorde. Man är konstant orolig och det blir ju inte allt bättre av att man har delad vårdnad då det är superlätt att dra där de är mindre konsekvent osv. Jag blev strängare men då drog han. Sedan blev det jobbigt hos pappa och då kom han hem till mig. Men så blev jag för jobbig då drog han hem till pappa osv. Han var kall, gjorde mig ledsen, ville inte prata... Nu är troligtvis hans droganvändning minimerad. Han visar på det genom att arbeta och betala för sig. Han känns mer "ansvarstagande".

Ett konkret tips är att aldrig what så ever ge pengar i hand. Behöver han bussbiljett, fixa det åt honom. Ska han äta på Mc Donalds ber dig swisha över 50 kr säg till honom att komma hem och äta eller åk ned och betala på plats. Du vet....de är så uppfinningsrika med hur de ska manipulera ut pengar från sina föräldrar att de är skrämmande. Du vet Mc Donalds ex som jag precis skrev så är det nog mer troligast att han och kompisarna ska dela på en hashkaka. 
    Ta makten över hans pengar så gott det går. Behövs det kläder. Åk med och betala för de han vill ha. Här kan det vara bra att motivera honom att börja jobba. Då  pushas han lite mer till ansvarstagande och tiden för festande minskar drastist.
    Mer bra tips har jag svårt att ge. Du gör dem redan med att försöka vara en bra förälder som vill hjälpa. 

Fråga gärna om du undrar något.

Får man fråga vad en haschkaka kostar enligt dig och vad menar du ens med just det ordet "haschkaka" ? 
    Nej, den taktiken fungerar inte. Du gör sonen beroende utav dig och du ska tala om vad som är rätt eller fel samtidigt som du hade hellre sett att han hellre festar med sina vänner på alkohol än hasch.

Det bästa du faktiskt kan göra är att betala ett truckkort till honom och sedan säga åt honom att skaffa ett jobb. Sedan får han väl göra bäst han vill ang rökandet. Visst, det är säkert inte bra för en som inte är helt vuxen än. Men det är ganska konstigt att man verkligen VET det om cannabis i sverige medans man inte vet ett skit mer om om växten i sig. Visst klart att man som förälder blir orolig, men det får j inte gå till en överdrift spec, inte när det handlar om en drog som aldrig har dödat någon, eller gjort någon till en grönsak. Man får ju ha lite rimliga spärrar i sig själv än att börja kacka som en höna om att det är dåligt fast ni själva inte ens vet ett skit.

För första gången så klarade jag tex att arbeta utan att ha konstant ångest. Det kändes inte som att man var på jobbet i 2 dagar längre under enbart ett pass utan det började äntligen att flyta på. Dum blir man inte förutom det att närminnet kan vara lite svajigt under bruk. Men å andra sidan så får man andra fördelar. Har skrivit om det tidigare.

Min nära gjorde precis som du. Sedan satte sig och shotade whiskey o kallade mig för klen och svag som inte klarade att göra detsamma. Tappade all respekt för den vanliga alkohol människan där och då. Istället för att bli överdrivet känslosam eller aggressiv på alkohol så blev jag 10 ggr bättre på andra saker som jag inte kan när jag är normal ens.

Visst, gör på ditt sätt och dra det till att bli personligt problem och du kommer förlora det starkaste bandet med honom. Vilket du verkar ha gjort då du tror att hans bruk är minimerad. Det handlar ju om att anpassa det. Oavsett om man har jobb eller inte. Har man jobb, så röker man på helgerna, har man inte det så ska varenda jävel bråka med en. Har man jobb så blir dom nöjda, men bara för det betyder det inte att bruket har upphört enbart att han faktiskt klarar av att ta mer ansvar än ni själva trodde och bråkat i onödan genom att leka hönsförälder med pengar n att acceptera att han kan göra som han vill på helgen åtminstone!

köp ett truckkort och säg åt han finna sig ett jobb. Stötta första tiden kanske ev skjutsa o matlåda tills han har pengar nog att ta sig fram o tillbaka själv eller har råd att köpa med sig mat.Sen pusha för ett gymkort istället för att leka allan med pengar. Pengar kommer och går. Endast dåliga människor krigar om pengar !

Anonym (varit med om detta) skrev 2018-11-20 22:17:35 följande:
    nepp vi har inte förlorat kontakten. Vi har jättebra kontakt. Är liksom på andra sidan nu som jag skrev. Han hade styrkan att ta sig ur det värsta. Jag var konsekvent och han har fixat jobb själv. Jag är jättestolt över det han har tagit sig ur. Jag vet inte om det är helt eller delvis men nu är han respektfull, har ett jobb och vi har bra kontakt. Men det var dock en hemsk tid som förälder att ta sig igenom. Det var några år. Jag älskar honom mycket och det gjorde ont att han fick en överdos. Fan han är ju mitt barn som jag älskar mer än allt annat. Det är gott att det nu är bra.
    Nu handlar ju tråden om cannabis. Man kan INTE få en överdos utav cannabis. Det är bevisat. Lägg ner nu !
Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????