Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Vad ska du dra ner på? Soc kommer knappt täcka din nuvarande matkostnad.

• Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 20:47:17 följande:

Jag köper en frys och hamstrar storpack t. ex., lagar i förväg billig mat. Då slipper jag köpa mat som är dyrare bara för att det går fortare att tillaga när jag har tidsbrist. T. ex. sedan om jag blir beviljad aktivitetsersättning så får jag ju mellanskillnaden retroaktivt.

...varför gör du inte det redan nu?
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 20:47:17 följande:

Jag köper en frys och hamstrar storpack t. ex., lagar i förväg billig mat. Då slipper jag köpa mat som är dyrare bara för att det går fortare att tillaga när jag har tidsbrist. T. ex. sedan om jag blir beviljad aktivitetsersättning så får jag ju mellanskillnaden retroaktivt.

Hur kan du ha TIDSBRIST när du endast har 12 h per vecka uppbokade?
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 20:56:57 följande:

Jag menar typ när jag kommer hem efter daglig verksamhet och är trött då har jag lagat typ lax eller något annat som går fort/sköter sig själv och som kanske är lite dyrare i inköp. Utan stor frys har jag inte heller kunnat köpa typ 2 kg kyckling billigt och frysa in.

Det är två dagar av 7.
  • Anonym (X)
    Bunny on speed skrev 2018-11-29 21:36:05 följande:

Räknar soc att ts haft överskott månne? Eller gäller inte det när det är bidrag?

Jag tror de går efter sin norm, oavsett vad pengarna kommit ifrån.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 22:08:07 följande:
    Fast om dessa pengar från tidigare månader inte finns kvar, hur räknar de då?
    Hur tror du andra som behöver försörjningsstöd gör? Snålar.

Köp ett kylskåp nu.
    Du kommer aldrig ha mindre att göra än nu, och därmed aldrig bli piggare än vad du är nu.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 22:46:39 följande:

Jag menar om man har särskilda skäl som jag har så kan man få helt CSN för deltid.

Var har du hittat detta?
  • Anonym (X)
    Annita skrev 2018-11-29 22:41:50 följande:
    Man förväntas spara pengar från månaderna innan man söker försörjningsstöd. Själv tycker jag att det verkar vara nån sorts Moment 22, för man får ju heller inte ha några besparingar.
    Men om du tidigare haft 10 000 i månaden och normen är 7 500 (för räkneexemplets skull) så förväntar de sig att du ska haft ett överskott på 2 500/månad = du får ha, eller till och med förväntas ha, "sparpengar".
  • Anonym (X)
    Annita skrev 2018-11-29 23:09:25 följande:
    Ja, det var det jag var ute och for efter - att man måste sätta undan pengar från inkomsten man har innan man söker försörjningsstöd. Jag tror dock att för många blir det ett Moment 22, för de vänder sig ju till soc för att pengarna är slut. De har oftast inte vetat tre månader innan att de måste spara undan.

Med besparingar menade jag mer "pengar på banken". 
    Det är väl ett sätt att försöka stävja att folk, som TS, lever över sina tillgångar.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:24:55 följande:

Har man en gång varit tvungen att få bidrag verkar det med alla regler och paragrafer hit och dit vara helt omöjligt att ta sig ur skiten. Samhället verkar vilja att man ska vara kvar i bidragsberoende för all evig tid.

Äh. Nu tänkte du nog lite fel. Samhället vill att du ska arbeta och vara lönsam.
    Om du inte behöver bidrag är det väl bara att du börjar studera eller jobba?

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?