• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 09:56:15 följande:

Nej men just nu skulle nog inte ett arbete med låg lön ge lika mycket till framtiden som att studera. Av dessa två alternativ de närmaste 6 mån så skulle nog studier ge mest inför framtiden. Sen när jag står utan inkomst kanske ett jobb ger mera. Dock ett jobb med högre lön än vad jag har i bidrag idag kan jag tänka mig just nu. Efter 30-årsdagen får jag ev. acceptera lägre lön.

Ett jobb är ett sätt för dig att bli självständig oavsett om det är låg lön eller lika i inkomst mot det du har nu. Du har inte råd att vara kräsen i dagsläget. Dessutom ger studier mindre i inkomst än ett jobb kommer att göra.

Varför inte acceptera ett jobb med låg lön nu och ta steget att bli självständig? Är det enbart jobb med hög lön som du kan acceptera? Du kommer aldrig få ett jobb med hög lön när du inte ha gymnasiekompetansen eller klarar av att jobba heltid.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 14:35:39 följande:

Det är just nu som jag ej ser varför jag skulle acceptera ett jobb med låg lön. När jag senare står utan inkomst är det en annan sak. Om jag idag tar ett lågavlönat arbete kommer jag ändå inte att ha höjd den lönen före jag fyller 30 och blir av med bidragen. Då är det bättre att köra på att studera det jag hinner nu med det bidrag jag kan få. Sen kan jag alltid söka ett lågavlönad arbete den dagen bidragen inte betalas ut längre, alltså då jag fyller 30. Hade jag sökt jobb för flera år sedan då hade jag kunna tagit ett lågavlönat arbete i och med att jag troligtvis hade kunna höjt min lön innan bidragen hade upphört. Samt att jag senare alltid hade kunna börjat studera och fått bidrag igen innan 30-årsdagen. Nu fyller jag 30 om 6 månader. Men ingen är hugget i sten jag kanske omvärderar mitt synsätt om någon månad eller så. Jag vet ju inte heller vad lönen skulle bli för just det där gymjobbet som jag skrev om tidigare.

Du måste börja någonstans. Om du ska vänta med att söka jobb tills du står utan inkomst så kommer du hamna på gatan och få söka ekonomiskt bistånd som du kanske kan få beviljad. Det kommer inte ramla ner ett högavlönad jobb samma dag du blir av med din aktivitetsersättningen.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 14:42:26 följande:

Nej jag vill bli självförsörjande och vill komma dit genom den vägen som belastar samhället minst och går fortast. Om jag skulle börja studera kanske det finns särskilda jobb där de bara anställer studenter, eller jag vet inte men tror jag har sett sådana annonser, kanske har jag fel?

Du motsäger dig själv. En som vill bli självförsörjande tar ert jobb oavsett om lönen är mindre eller lika med vad man får i bidrag.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-11-19 15:53:30 följande:

Jag tycker det är extremt tydligt i denna tråd att ts inte vill jobba. Han vill bara leva på bidrag och därav denna oro nu.

Folk som har försörjningsstöd från soc har väldigt många krav på sig. Ts vill bara ha pengar, dessutom MER pengar än en normal lön. Bedrövligt!

Han borde tvingas ut i arbetslivet!

Yes, så det för länge sedan.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2018-11-19 18:09:23 följande:

Vi kan inte spekulera hur TS situation såg ut då, kanske några år på aktivitetsersättning var behövligt. Även om jag är fundersam hur det kan ha beviljats om&om igen om TS ändå är arbetsför.

Behövligt ?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 18:19:26 följande:

Jag lever redan med väldigt knappa resurser och att då börja leva ännu snålare skulle inte fungera bra. Jag begär inte att jag ska tjäna 20.000 efter skatt varje månad på första jobbet. Men jag vill ju gärna att det ska löna sig att arbeta jämfört med att leva på bidrag, annars är det ju systemfel någonstans.

Det lönar sig ALLTID att jobba istället för att leva på bidrag!
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 20:51:18 följande:

Alltså 20.000 efter skatt.

Därför att inga okvalificerade jobb ger den summan efter skatt.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 20:52:47 följande:

Ok. Men vilken typ av jobb vid sidan av Komvux är det möjligt att kunna få då?

För dig som inte ens klarar 12h per vecka är jobb vid sidan om ev studier helt inaktuellt.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:20:40 följande:

Nej men vem har sagt att jag ska ha okvalificerat jobb hela livet? Man börjar väl någonstans? Då kan man ju studera för att byta jobb sedan eller avancera uppåt på annat vis. Hur tror du annars att det går till när folk får högre lön. Antingen jobbar man och visar vad man kan och är duktig, tar ansvar, egna initiativ osv. på arbetsplatsen eller så kanske man söker nytt jobb på så sätt bör ju lönen kunna bli högre. Det kanske inte går inte över en natt men efter kanske 10-15 år.

Du väljer ju att leva på bidrag mot att ta ett okvalificerat jobb med låg lön så vad säger att du helt plötsligt skulle få ett kvalificerat jobb med bra lön?

Du kommer förmodligen behöva 10 år på att läsa in gymnasiet och sedan ytterligare minst 3 år på högskola innan du över huvudtaget kan börja tänka på högavlönade kvalificerade jobb.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:28:23 följande:

Känner du mig? Nää och då kan du ju omöjligt veta vad jag klara av eller ej. Det ända som jag har påtalat i denna tråd är att jag inte orkar med 12 timmar på denna arbetsplatsen jag är på idag samt att jag troligtvis inte kommer att orka mer 100% på någon arbetsplats. men för den delen så är det inte sagt att jag inte kommer klara fler arbetstimmar på en annan arbetsplats.

Folk som påstår vad jag klara av och inte när de inte ens har träffat mig 5 minuter ska inte uttala sig.

De flesta här inne har läst dina andra trådar och fått en bra bild av dig.
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:30:56 följande:

Nej gymnasiet behöver jag inga tio år på mig för att läsa in. Det som folk inte förstår hur många gånger jag än förklara är att det går lättare för mig att plugga och är mindre jobbigt än att jobba. Lyssna för en gång skull på vad jag försöker säga istället för att tro att du/ni alla vet bäst.

Idag klarar du inte ens att jobba 12h så hur ska du kunna plugga in gymnasiet på kort tid? Du tänker dessutom inte plugga heltid utan möjligen 75% om du klarar det. Du måste iallafall räkna med 6-7 år.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?