Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
blir det inte samma oavsett deltid/heltid om lönen är densamma?
blir det inte samma oavsett deltid/heltid om lönen är densamma?
Tack för klargörande, ungefär som jag trodde då. Verkar ologiskt att TS arbetstränar på daglig verksamhet, låter som om det skulle kunna vara ett missförstånd av något slag.
ja det vet jag, och ja jag använder tandtråd, eltandborste, flourtabletter m.m.
Ja så har jag uppfattat att det är också. Men frågan är varför i hela saligheten det har placerat mig där från början då när jag vill ut i arbete?
Då har hon haft det 10 steg värre än mig. Jag har aldrig missbrukat. Jag dricker inte ens alkohol och röker inte heller bara för att jag vet vad detta kan ställa till med för skit. Dessutom har jag varken dyslexi eller dyskalkeli. Skriva är tvärtom något jag är duktig på. Matte kanske inte var mitt starkaste ämne i skolan men jag är långt ifrån dyskalkeli.
Men hon måste vara mycket stark som har klarat sig igenom det allt det där. Fy fan vilket liv. Det är verkligen inte där jag vill vara om 10 år. Vill jag något så brukar jag oftast klara att ta mig dit så länge inte regler, myndigheter, samhället osv. sätter käppar i hjulet vilket det gör för mig.
När jag pluggar och lär mig nya saker så känner jag ni klokare, starkare som person, får bättre självförsörjande, blir mer social m.m. allt det som är viktigt på en arbetsplats. Då förstår jag inte varför myndigheterna promt vill gå den vägen med daglig verksamhet. Studier skulle funger som terapi och utveckling för mig och jag skulle klara av ett arbete mycket bättre efter att ha studerat. Även om det bara är Eng eller något enstaka ämne så känner jag mig klokare överlag i andra saker också som inte bara innefattar Eng. Kan ha att göra med att hjärnan lixom kommer igång och börjar arbeta vilket gör det lättar att sedan använda hjärnan i alla sammanhang som innefattar tänkande mer än bara de basala. Min hjärna behöver stimuli, tänkande, utmaning, arbete osv. för att inte säcka ihop totalt.
om det nu är så att lönen bara skulle bli 12.000 efter skatt för 32 tim per vecka så är jag tveksam till om jag skulle ta det. Jag har 11.700 idag med bostadstillägg och det blir ju samma. Lönen måste vara högre än bidragen för att det ska kännas lönsamt. Mer ansträngning men lika mycket i inkomst. Då kan jag likaväl vänta 6 månader och söka liknande arbete då istället. Detta eftersom jag då har 0 kr i bidrag och 12.000 är bättre än noll. Då kanske jag istället skulle satsa på att plugga det närmaste halvåret på något vis med CSN, bidrag av AF/FK eller vad som är möjligt.
Dock sparar jag in pengarna på gymkortet om jag skulle få jobb på sats eftersom man får träna gratis under när man jobbar där.
Ja men då kräver de nog att jag söker arbete.
Men försörjningsstöd är ändå inget att eftersträva då jag ej kommer att klara mig på det en längre period.
Det vet du inget om och då bör du ont uttala dig. Du har inte bott med mig i en vecka under samma tak.