• Ms H

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 17:42:40 följande:

Nej jag har inte möjligheten att prova på att studera en kurs. På pappret finns möjligheten, men inte i verkligheten. Aktivitetsersättning vi förlängd skolgång kan jag ansöka om, men då tar det tid att få detta handlagt. Under denna tid blir jag utan inkomst. Eftersom att FK från början påstod att AF skulle ta över nu till årsskiftet så såg jag det som en möjlighet. Nu har detta istället skjutit på tills april typ. Sen säger FK att jag inte får vara inskriven hos AF som arbetssökande samtidigt som jag har någon form av aktivitetsersättning. Då kommer jag ju inte kunna skriva in mig hos AF förrns aktivitetsersättningen upphör vilket betyder glapp i inkomsten. Söker jag försörjningsstöd vill det ju att jag ska söka arbete på heltid skulle jag tro. Sjukpenning kan jag inte få om jag inte har jobbat tidigare. Sjukersättning kommer jag att nekas med största sannolikhet. Och att börja studera 75% när jag aldrig som vuxen har studerat känns dömt att misslyckas.

Du får göra som (typ) alla andra som studerar, ansöka om CSN. Du kommer att bli beviljad. Om du har tur blir du också beviljad Sjukpenning i särskilda fall på den halvtid du inte pluggar.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 17:50:47 följande:

Det spelar ingen roll om jag lägger mig vid 22 eller 01 jag behöver ändå 10-12 timmars sömn. Jag har haft perioder på flera veckor/månader där jag har lagt mig vid 22 och ändå har jag sovit 10-12 timmar.

Det är ändå bättre att lägga sig 22. Gör det. Och INGEN mobil när du vaknar nattetid. Lägg den i köket, kolla på den när det är dags för frukost.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 18:01:12 följande:

Men mitt stora sömnbehov har inte med det att göra, klart sömnbehovet ökas om jag har flera uppvaknanden under natten. Men även om jag sover hela natten igenom så räcker inte 8-9 timmars sömn. Så det blir inte bättre av att tala om detta för läkaren utan denne skulle då bara komma fram till att mitt stora sömnbehov beror på detta vilket inte stämmer eftersom jag sover länge även de perioder jag sover hela nätter.

Man hinner sova 10 timmar per dygn och jobba heltid, så det är inget hinder.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 18:07:00 följande:

Så här skriver FK på sin hemsida:

"Du kan få sjukpenning i särskilda fall om du

har skyddat din rätt att få sjukpenning, till exempel genom att förvärvsarbeta, vara anmäld på Arbetsförmedlingen eller delta i ett program hos Arbetsförmedlingen och få aktivitetsstöd"

Källa: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/aktivitetsersattning/sjukpenning-i-sarskilda-fall

Så om jag kan få detta utan att ha jobbat vet jag inte.
    Det står ?till exempel?. Det betyder att det kan vara något av de uppräknade eller något annat som är likvärdigt. Har inte du skyddat din rätt till sjukpenning genom att varit sjukskriven under hela ditt vuxenliv?
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 18:10:39 följande:

Dessutom är det stor risk att jag kommer att nekas aktivitetsersättning nu till våren och då kan jag heller inte söka sjukpenning i särskilda fall när jag fyller 30.

I så fall bedömer de att dina problem inte hindrar att du pluggar/jobbar. Så då får du helt enkelt testa. Eller så bedömde de att din förmåga är nedsatt, då får du göra det de säger och ta emot bidraget alternativt strunta i bidraget.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 18:17:19 följande:

Jag har inte rätt till sjukpenning i dagsläget och har aldrig haft det så det finns inget att skydda. Jag har ingen SGI. Först måste jag få en SGI som går att skydda.

Att ha rätt till sjukpenning och att ha SGI är inte samma sak. Man kan ha rätt till sjukpenning, men om SGIn är 0 får man 0 kr i sjukpenning. Dvs man har fortfarande skyddat rätten till sjukpenning.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 20:10:56 följande:

Bingo! precis så gissar jag själv på att det är, men att få samhället att inse det ja då är det lättare att återuppliva en död.

Du säger ju att det inte är nån skillnad om du lägger dig 22 eller senare. Alltså är den inte förskjuten.

//hon som somnar sent och ändå jobbar tidigt på morgonen
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-01 00:26:44 följande:

Men att komma till en arbetsplats där man känner sig behövd känns 100 ggr bättre allt annat i världen. Te. x. om man har varit sjuk en vecka och kommer tillbaka, att då få höra hur mycket som inte har fungerat när man var borta, hur mycket jag har saknats på arbetsplatsen osv. Det skulle vara en sak som gjorde att jag mådde bättre.

Säg sånt till dina arbetskamrater, nån måste börja.
  • Ms H
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-02 18:16:39 följande:

Det är dessa dagar jag är på den dagliga verksamheten som jag sover för lite.

Varför har du två dagar i rad? Är det inte bättre att du har några dagar emellan (tex måndag och torsdag), så att du får sova längre mellan gångerna?
  • Ms H
    Tiina87 skrev 2018-12-03 21:58:28 följande:

Sjukskriven för vad? Vad är det för bidrag du då tänker att du skulle få?

Och sjukskriven med vilken typ av bidrag? Du (ts) säger ju själv att det inte finns något du kommer kunna få.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?