• Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Jag har som jag har skrivit om i flertalet trådar levt på aktivitetsersättning sedan 2010 av anledningar som jag ej kommer att gå in på i denna tråd. sedan sep har jag varit på en daglig verksamhet 12 timmar i veckan fördelat på 2 dagar.

Nu hade vi ett uppföljningsmöte där en person från den dagliga verksamheten deltog tillsammans med min handläggare på kommunen och min handläggare på FK.

I Min planering från tidigare i höstas står det att planen är att jag ska föras över till arbetsförmedlingen runt årsskiftet och komma ut i arbetsträning vid ca. jan/feb

Jag har själv de senaste månaderna mer och mer funderat på att det bästa kanske är att börja studera i och med att jag saknar en gymnasieutbildning.

Försäkringskassan och de andra som deltog på mötet var dock inte av samma åsikt. Detta baserade de på att det i så fall kommer att bli knepigt med min framtida försörjning i och med att jag fyller 30 i början på juni 2019.

Handläggaren på FK anser att jag enkelt skulle kunna få förlängd aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga nu i dec då mitt nuvarande beslut på samma bidrag grå ut. Detta skulle kunna gå relativt fort att bevilja enligt henne. Förutsättningen för att FK ska bevilja detta bidrag fram till min 30-årsdag är att jag är kvar på daglig verksamhet.

Jag skulle kunna börja studera och ansöka om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång om jag vill. Problemet då är att det kommer en längre tid att handlägga detta.

När jag sedan fyller 30 trodde handläggaren dessutom att jag inte skulle kunna söka något annat än sjukpenning. Sjukersättning får man bara om det kan styrkas att arbetsförmågan aldrig någonsin kommer att kunna höjas för resten av mitt liv. Så ligger det inte till i mitt fall utan jag kan höja min arbetsförmåga. För att få sjukpenning måste man ha en sjukpenninggrundande inkomst vilket jag bara kan få genom att arbeta.

Dessutom kan man, vad jag har förstått det som, bara ha sjukpenning i ungefär ett år och sedan kan FK tvinga en att byta arbetsplats för att hitta något där man kan öka arbetstimmarna och minska sjukskrivningen.

För att få ett arbetet måste de kunna se vad jag klarar av eller ej i och med att jag aldrig någonsin har jobbat i hela mitt liv tidigare. Så är jag kvar på denna dagliga verksamhet fram till som dom tyckte maj ja då kommer jag lättare kunna få ett arbete eller arbetsträning lagom till min 30-årsdag vilket också betyder sjukpenning för tiden jag ej kan arbeta.

Skulle jag börja studera nu med det bidrag som finns kommer jag vid mig 30-årsdag bli utan bidrag och tvingas till CSN. För att få fullt CSN trots att man ej studerar 100% måste man som minst studera 75% samt ha svårigheter och diagnoser som gör att man ej klarar högre studietakt.

Detta är så som de förklarade det förför mig på mötet. Och av den anledningen anser dem inte att jag bör börja att studera nu i jan.

Jag är osäker på om jag kan studera 75% just nu utan vill helst först testa att studera en endaste kust på 25% vilket jag tar upp i en annan tråd. Detta kan jag ev. göra nu, men då blir det problem sedan med min framtida försörjning när jag har passerat 30-årsdagen.

En väg till är att jag studerar samtidigt som jag är på denna dagliga verksamhet, det är jag tveksam till om jag kommer att orka med. Skulle jag välja det alternativet kommer försäkringskassans mål vara att se till så att jag klarar av den dagliga verksamheten i första hand och inte studierna. Jag kommer ju i ett sådant läge vilja att lägga all kraft på studierna och då kommer den vägen inte att fungera.

Jag är fortfarande sugen på att börja studera på något vis eftersom att efter min 30-årsdag kommer jag antingen tvingas studera 75% för att få fullt CSN (lån + bidrag) eller jobba och studera samtidigt. Ingen av dessa är jag säker på att jag kommer att klarar av om jag ej har prova först att studera i läge omfattning.

Skulle jag börja studera nu och beviljas bidrag av FK samt att det sedan visar sig att jag ej klarar studier då kommer min 30-årsdag att passera samt att ingen kommer vilja anställa mig. Börjar jag igen på daglig verksamhet efter 30-årsdagen får jag ingen aktivitetsersättning eller sjukersättning, ej heller sjukpenning eftersom denna bara betalas ut om man har en anställning med lön.

Alltså kan jag efter 30-årsdagen hamna utanför både arbetsmarknaden och sjukförsäkringssystemet och då tvingas att söka försörjningsstöd om jag ej har visat hur mycket jag klarar av i ett arbete. 

Jag trivs ju inte heller på den dagliga verksamheten jag är på nu i och med att det är helt fel typ av plats för mig att vara på. Arbetsuppgifterna är heller inget som är min typ av arbete. Sen känner jag att det är slöseri och bortkastad tid att vara där när jag personligen inte få ut något av att vara där. Det känns då liksom bättre att studera och göra något mer effektivt av min tid.

Hur bör jag göra? Jag vill ju så väldigt gärna börja studera efter årsskiftet men allt verkar vara emot mig. Hur hade ni gjort och vad anser ni att jag bör göra i detta läge,

Vill jag börja studera i jan måste jag typ ansöka nu, sista ansökningsdagen är 8 dec i min kommun.

• Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-19 23:03:37 följande:
    Eftersom jag själv ska börja arbetsträna nu så är det ju inte sant att det bara är för att du inte orkar mer än 12 timmar som du inte får gå över till AF. Jag ska träna på 5 timmar i veckan och det går enbart via AF, har inte FK inkopplad alls på det. Om det stämmer som du skriver så har du betydligt större problem än du vill ge sken av här om alla instanser säger att du ska vara kvar i daglig verksamhet istället för att starta arbetsträning. 

Annars tycker jag du själv hittade en bra mening här som belyser dina problem med att förstå hur arbetsmarknaden fungerar: 
    "denna verksamheten inte var bra för mig samt att jag inte kommer kunna orka jobba fler timmar där i och med att det är ostimulerande, tråkigt, enformigt och inte utvecklande någonstans". 
    Ett jobb får man inte för att man ska utvecklas, stimuleras eller inte göra något enformigt, ett jobb får man för att man kan/har något som en arbetsgivare är beredd att betala någon för att utföra. 
    Men samtidigt så vill man ju ha något vettigt att utföra som har betydelse. Det jag gör nu har inte betydelse m det blir gjort eller inte.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 22:56:16 följande:

Nej. Egentligen inte. kan man söka praktik/arbetsträning på egen hand sådär bara utan inblandning av AF? Aktivitetsersättningen bör jag ju få behålla om jag får en praktik eller måste man ha aktivitetsstöd då? Aktivitetsstödet beviljas ju av AF och betalas ut av FK. AF har ju sagt att så länge FK inte vill lämna över mig till Af så kommer jag inte kunna gå över dit.

Så varför söker du inte jobb?
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 23:08:17 följande:
    Studera på sommaren? Tror du på allvar att du kan läsa själv hemma och tenta av kurserna?
    Finns nog sommarkurser distans, har för mig att jag har läst att det finns det.
  • Anonym (Hmm..//)
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-19 23:03:37 följande:
    Eftersom jag själv ska börja arbetsträna nu så är det ju inte sant att det bara är för att du inte orkar mer än 12 timmar som du inte får gå över till AF. Jag ska träna på 5 timmar i veckan och det går enbart via AF, har inte FK inkopplad alls på det. Om det stämmer som du skriver så har du betydligt större problem än du vill ge sken av här om alla instanser säger att du ska vara kvar i daglig verksamhet istället för att starta arbetsträning. 

Annars tycker jag du själv hittade en bra mening här som belyser dina problem med att förstå hur arbetsmarknaden fungerar: 
    "denna verksamheten inte var bra för mig samt att jag inte kommer kunna orka jobba fler timmar där i och med att det är ostimulerande, tråkigt, enformigt och inte utvecklande någonstans". 
    Ett jobb får man inte för att man ska utvecklas, stimuleras eller inte göra något enformigt, ett jobb får man för att man kan/har något som en arbetsgivare är beredd att betala någon för att utföra. 
    Det är helt uppenbart att ts har bra mycket allvarligare problem än vad han själv förstår.

Ingen kan skippa gymnasiet och leva på bidrag i 10 år om man inte har extrema svårigheter.

Det finns inget annat val för ts än att fortsätta i sin dagliga verksamhet och försöka utöka timmarna för att om ca 6 månader kanske kunna komma ut i arbetsträning/praktik och därefter (efter X antal månader/år) försöka sig på ett enkelt och okvalificerat deltidsarbete med låg lön.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 23:10:39 följande:

Tror du att du kommer klara av att läsa på distans utan lärarledda lektioner?
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 23:13:20 följande:
    Ja.
  • Annita
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 22:56:16 följande:
    Nej. Egentligen inte. kan man söka praktik/arbetsträning på egen hand sådär bara utan inblandning av AF? Aktivitetsersättningen bör jag ju få behålla om jag får en praktik eller måste man ha aktivitetsstöd då? Aktivitetsstödet beviljas ju av AF och betalas ut av FK. AF har ju sagt att så länge FK inte vill lämna över mig till Af så kommer jag inte kunna gå över dit.
    Nej, det går troligen inte så lätt att få en "egenförhandlad" arbetsträning godkänd av AF. En arbetsträning som ingår i en utredning av arbetsförmåga behöver ju förläggas hos en arbetsgivare som är väl införstådd med vad som förväntas av dem - till exempel måste det finnas en handledare på arbetsplatsen som är beredd att vara med i planering och utvärdering.

Men AF bör ju ta stor hänsyn till vilken sorts arbetsplats du vill vara på, så idéer om konkreta praktikplatser är det ju bra om du har!

När man är över 30 kallas det rehabiliteringsersättning tror jag, men det kanske finns olika sorters ersättningar. Men det stämmer att FK måste vilja skicka dig vidare. Och AF måste se att du orkar minst 25% för att vilja behålla dig - under 10 timmar i veckan så skickas du tillbaka till FK och då kommer de förmodligen att be dig söka sjukersättning.

Menar du allvar med att du vill ut i arbetslivet bör du alltså visa din vilja att öka på timmarna och sköta din praktik. Om myndigheterna uppfattar att du inte klarar ens 25% så menar de att du är klar för sjukersättning, och då kan du glömma idéerna om att jobba upp lönen och allt du planerar för.

Visst kan du helt avvika från FK om det skulle bli så, och söka arbete eller studier på egen hand. Men då blir det ju heltid och helt andra krav än vad en lönebidragsanställning skulle ge (om nu lönebidrag är aktuellt för dig). Du hamnar i en mycket mer utsatt position, och DÅ blir du tvungen att jobba upp din SGI för att få rätt till sjukpenning, vilket du var inne på tidigare i tråden. Och då räcker det inte med några dagar på ett heltidsjobb, utan det handlar om månader. Här får gärna någon mer insatt rätta mig om jag har fel!

Varning alltså för att maska och tycka att du är för "bra" för att lägga ner dig på din praktik - det kan straffa sig!
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 23:10:39 följande:

• Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 23:14:15 följande:

Ja.

Det tror inte jag efter att ha läst dina trådar.
  • Bunny on speed
    Tiina87 skrev 2018-11-19 23:08:17 följande:

Studera på sommaren? Tror du på allvar att du kan läsa själv hemma och tenta av kurserna?

Många komvux har öppet över sommaren. Vi tex
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?