Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Jag är inte arbetsskygg. Det är det sista jag är.

• Anonym (Hur göra?)

Lägsta lönen inom handel enligt följande länk är 83.05 per timme vilket blir ung. 6.500 per månad för heltid. Då måste man kunna få bostadstillägg/bidrag annars tvingas jag flytta och billigare kan jag inte få i Stockholms län eller det är mycket svårt.

• Anonym (Hur göra?)

Etersom som min hyra ligger på 4500 ungefär samt har räkningar plus att man ej kan få bostadsbidrag när man är över 30 om man ej har barn så kan jag knappt ta en lön på bara 6000 per mån. Dessutom blir den nog lägre för mig i och med att jag ej kommer jobba heltid. Dock måste ja ju kunna få någon typ av bidrag för resten av tiden jag ej orkar arbeta, typ sjukpenning. Dock går det knappt att leva på 6500. 2000 kr räcker inte till mat och räkningar.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (S) skrev 2018-11-21 20:50:23 följande:

Du är ju inte 16? Läs infon på sidan som du länkade

Ok men jag tänke att de kanske räknar mig som en 16-åring i och med att jag ej har arbetat tidigar. Tänkte att de andra åldrarnas ingånglöner kanske mer var för dem som har jobbat inom annan bransch. Men när du säger det så är det nog mer rimligt att tänka att jag kanske får den ingånglönen som är för min ålder om jag skulle få ett sånt arbete.
  • Anonym (Hur göra?)

Fast om vi är två at i samma butik som båda är i samma ålder eller den ena är 19 och den andra är jag. Den som är 19 har gått ut gymnasiet vilket jag ej har. Får vi samma ingångslön? Den andre bör ju värderas högre än mig.

• Anonym (Hur göra?)

Så om den som är 19 har gymnasieutbildning blir dennes lön högre än min trots att de har regler om lägsta ingångslön? Alltså betyder bara lägsta ingångslön att de ej får gå under den summan men högre får de gå hur högt de vill?

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-21 21:05:14 följande:

Så om den som är 19 har gymnasieutbildning blir dennes lön högre än min trots att de har regler om lägsta ingångslön? Alltså betyder bara lägsta ingångslön att de ej får gå under den summan men högre får de gå hur högt de vill?

Detta låter ju rimligt om det är så. Dock om jag skulle jobba deltid säg 50% så skulle lönen bli typ 10.000

Det är ju bara någon tuselapp mindre än idag. Det skulle ju fungera. Men under 10.000 i total inkomst ( lön + ev. bidrag) så skulle det börja bli knepigt att få råd med ens de mest basala.

Hur ofta brukar arbetsgivare höja lönen för de anställda? En gång året? Eller mer sällan? Jag har inte den blekaste om detta.
  • Anonym (Hur göra?)
    Aniiee skrev 2018-11-21 21:16:11 följande:

Hur är det med matematiken, ts? 83 kr/timme heltid (dvs 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan 4 veckor per månad, lite slarvigt) blir ju ca 13k före skatt, inte 6,5k.

Jan men typ 6,5 efter skatt i min kommun enligt en uträknaren jag länkar till tidigare i tråden.
  • Anonym (Hur göra?)

Men vad är skillnaden på timlön och månadslön? Sådant är ju bra att veta.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?