• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (X) skrev 2018-11-29 23:52:26 följande:

Kan du länka?

(Jag försöker inte sätta dit dig utan är genuint intresserad!)

Tiina87 skrev 2018-11-29 23:52:31 följande:

www.csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/funktionsnedsattning/studier-i-en-langsammare-takt.html

Står förvisso inte specifikt gymnasienivå/komvux men inte heller specifikt för högskola/universitet.

För högskola/universitet vet jag stämmer så jag själv har erfarenhet av det. Har dyslexi och fick studiemedel på 100% även om jag envart skulle ha tagit 75% av poängen.

• Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:53:56 följande:

Därför att om jag nekas bidrag är enda möjligheten att ta försörjningsstöd och då måste jag söka jobb. Ingen kommer vilja anställa mig, arbetsträning gör inte heller i och med att det är osäkert om AF vill godkänna bidrag för det. Alltså jag blir fast med försörjningsstöd.

Du har ju haft 10 år på dig att studera och komma ut i arbetslivet....
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2018-11-29 23:55:13 följande:

Tack.

TS kommer ju inte kunna plugga 75%, så det är ju inte aktuellt.

För honom är det troligen inte aktuellt..
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:56:07 följande:

Dels därför att det är viktigt att reda ut saker inför min framtid och söka information samt att jag strax ska gå och lägga mig.

Det har du haft hela dagen/eftermiddagen/kvällen på dig. Inte någpt du behöver syssla med på natten när du borde sovit för länge sedan. Så nej, du har ett helt normalt sömnbehov men följer inte den sömnhygien sömn finns vilket innebär att du inte får optimalt med sammanhängande sömn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 00:22:03 följande:

Att hitta billigare boende i Stockholm, glöm det. Dessutom är det inte alla hyresvärdar som godkänner en om man bara har försörjningsstöd som enda inkomst.

Varför är du fortfarande vaken????
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 17:44:38 följande:

Jag vill börja studera eller få en arbetsträning på en vanlig arbetsplats, allra helst börja studera.

Så vdärför (igen) har du inte sökt jobb där du har möjlighet till arbetsträning?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-01 00:00:51 följande:

Fast det är inte hur timmarna är förlagda som är problemet. Det som gjorde gör mig trött är att jag får sova för lite. 3 arbetsdagar innebär ju tre nätter med för lite sömn. 2 arbetsdagar innebär ju bara 2 nätter med för lite sömn.

Hur kan det bli för lite sömn om du lägger dig vid 20/21 pch går upp vid 6/7-tiden?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-02 00:36:03 följande:

Därför att flera av dem sitter i rullstol, en peson har Schizofreni kombinerat med förtvinande muskler, en person har kol osv. osv. detta bör ge begränsningar i att klara ett vanligt arbete. En av de som sitter i rullstol och är där har varit där i 18 år. Så det är nog redan utrett att denne person inte kan klara av något annat än denna verksamhet. Dock finns det ett par tre stycken som det inte märks någonting på och som man undrar varför dem är där överhuvud taget, men dem har väl sina skäl också. Men av majoriteten av de som är där skulle jag säga att deras psykiska eller fysiska hälsa är sämre än min.

Så du anser på allvar att du är bättre än dem för att du binda inte sitter i rullstol, schitzofreni etc utan har istället enligt dig själv bättre fysisk och psykisk hälsa än dem?!

Hur kan du berömma det?

Hur kan du öht säga något sådant?!
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-02 21:56:12 följande:

Men sitter man i rullstol eller har försvagade muskler kan man ju inte ha vilket arbete som helst eller för den delen mycket svårt att klara av ett vanligt arbete. Jag säger inte att jag skulle klara av ett arbete bättre än dem. jag säger bara att jag inte har samma svårigheter som dem, de svårigheter jag har till största delen mitt stora sömnbehov. Detta går att lösa om jag finner ett arbete jag känner glädje av och får något tillbaka från osv.

Har man försvagade muskler eller sitter i rullstol är det ju kanske inte lika lätt att bli symtomfri om det inte finns behandling dvs. Har man dessutom varit på en daglig verksamhet i 18 år är det nog redan utrett att man ej klara något annat

Men jag kan ha fel, jag är nog inte rätt person att bedöma detta. Det ända jag vet är jag jag inte skulle ha några problem att klara av ett arbete på deltid.

Tänk utan för boksen.

En som sitter i rullstol kan absolut klara ett vanligt arbete, beroende på vad handikappet är
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-02 22:01:16 följande:
    Du bör (måste) prata med kommunen om att få hjälp av en boendestädjare. Det behöver du för att få ordning på ditt liv och struktur på mat, träning, aktiviteter och sömn.

Och du måste börja följa alla regler och råd kring God sömnhygien.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?