Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hmm..//) skrev 2018-11-19 13:05:05 följande:
    Men du kommer INTE få ett välbetalt jobb även om du studerar en engelska kurs några veckor. Du har fortfarande inte jobbat någonsin utan bara gått hemma och slappat i 10 år.
    Förstår du verkligen inte det?

Även ett lågbetalt jobb är bättre än att gå på bidrag resten av ditt liv. Det vill säga om du vill må bättre psykiskt och göra rätt för dig!

Du kan inte kräva någonting av myndigheter utan i din situation bör du vara extremt tacksam för alla bidrag du fått under alla dessa 9 år! Finns inte många som har fått så mycket som du har utan minsta motprestation. Det är rent av bedrövligt att du vägrar jobba utan vill fortsätta suga ut pengar från oss som jobbar (på lågbetalda jobb dessutom) och istället försöker kräva vad DU vill göra. Du får följa planeringen alternativt ta ett skitjobb och klara dig själv.

Varför har du kastat bort så mycket tid på gymmet och släktforskning som inte gör ett enda dugg för din framtida försörjning?

Om du väntar med att söka jobb tills dina bidrag dragits in så kommer du hamna på gatan. Det är liksom inte bara att söka ett jobb och tro att man får det. Du kommer garanterat få söka tusentals i minst ett år innan du kanske lyckas. Du har liksom ingenting som är attraktivt för en arbetsgivare.
    Du behöver släppa fina fantasier och börja se verkligheten!
    Jag har inte sagt att jag inte vill ta ett lågbetalt arbete någonsin i livet. Jag har heller aldrig sagt att studier i sex månader skulle höja min anställningsbarhet. Studier nu i sex månader skulle fungera som en test för att se vad jag klarar av. Sen kan jag fortsätta studera även efter 30-årsdagen om jag märker att det går bra och vet vilken studieteknik jag bör använda mig av. Då kan jag söka om lån/bidrag från CSN för att studera.
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2018-11-19 12:49:38 följande:
    Wow, du lever verkligen i en fantasivärld. Allt du skriver resulterar endå i att du vill fortsätta suga ut pengar från oss som gör rätt för oss.
    Nej jag vill bli självförsörjande och vill komma dit genom den vägen som belastar samhället minst och går fortast. Om jag skulle börja studera kanske det finns särskilda jobb där de bara anställer studenter, eller jag vet inte men tror jag har sett sådana annonser, kanske har jag fel?
  • Anonym (Hur göra?)

Vad som borde ha har gjorts eller inte gjorts tidigare är just nu orelevant för mitt mål att komma framåt och bli självförsörjande.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (kp) skrev 2018-11-19 18:12:37 följande:

TS är osäker, stressad och har saker som påverkar vilket är svårt att förstå hur om man inte har liknande. Det är ett bortskämt tänk att inte vilja ta ett lågavlönat jobb absolut men är väl svårt att bli av med all trygghet och gå ner i levnadsstandard. Som alla andra kan behöva men om man inte tänker så...Mycket kommer att ändras i TS liv snart.

Jag lever redan med väldigt knappa resurser och att då börja leva ännu snålare skulle inte fungera bra. Jag begär inte att jag ska tjäna 20.000 efter skatt varje månad på första jobbet. Men jag vill ju gärna att det ska löna sig att arbeta jämfört med att leva på bidrag, annars är det ju systemfel någonstans.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (X) skrev 2018-11-19 15:44:33 följande:

Du räknade med att det skulle ta 5 år att läsa in gymnasiet -hur ska du försörja dig under den tiden?

CSN.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (X) skrev 2018-11-19 15:44:33 följande:

Du räknade med att det skulle ta 5 år att läsa in gymnasiet -hur ska du försörja dig under den tiden?

CSN. Fast jag påstår inte att jag kommer att studera i ett sträck i 5 år. Det kan hända att jag studerar in gymnasiet fortare också, kanske gör jag uppehåll en termin och jobbar osv. Men tanken är att inom 5 år ska gymnasiet vara klart från det att jag börjar.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-19 16:15:15 följande:
    Och det finns jobb som vänder sig till studenter men för att få dem ska du ju just vara student inte läsa gymnasiet. Och det är också ett jobb du söker på lika villkor som alla andra studenter vilket inte gör det lättare för dig att få ett sånt jobb. 
    Är man inte student om man läser på Komvux eller görs det skillnad på Komvuxstudenter och studenter på högre nivå (högskola, universitet etc.)?
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (S) skrev 2018-11-19 18:37:35 följande:
    20 efter skatt kommer du troligen aldrig att få. Systemfelet ligger ju i att man låtit dig gå på bidrag såhär länge utan att kräva någon motprestation. Du är ju det perfekta exemplet på det för folk som vill sänka bidragen eller göra dessa svårare att få.

Vi lever på mindre pengar än du per vuxen i vår familj och ändå lyckas vi med att lägga undan några tusen varje månad. Skillnaden är väl att vi äter billigare och inte unnar oss dyra kläder, gym och frisör/barberarbesök. När jag fick aktivitetsersättning kunde jag också lägga undan nån tusenlapp varje månad. Så jag köper inte att du inte kan leva mycket billigare än du gör.
    Så du påstår att jag aldrig kommer kunna tjäna 20.000 per månad i lön? Vad baserar du det antagandet på? Och bet är ju möjligt att jobba sig uppåt och få högre och högre lön vartefter. Även studier bör höja lönen på sikt, inte till en början men med både studier och 10 års arbete så kanske..
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 20:50:48 följande:
    Så du påstår att jag aldrig kommer kunna tjäna 20.000 per månad i lön? Vad baserar du det antagandet på? Och bet är ju möjligt att jobba sig uppåt och få högre och högre lön vartefter. Även studier bör höja lönen på sikt, inte till en början men med både studier och 10 års arbete så kanske..
    Alltså 20.000 efter skatt.
  • Anonym (Hur göra?)
    Ms H skrev 2018-11-19 19:49:03 följande:
    Nej, på Komvux är man elev. Student är någon som pluggar på eftergymnasial utbildning (tex högskola).
    Ok. Men vilken typ av jobb vid sidan av Komvux är det möjligt att kunna få då?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?