Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Allt detta med att myndigheterna vägrar lyssna på mig samt att det är bråttom att bestämma sig för vad jag vill innan vissa datum passerar gör mig skit stressad, så här stressad var mycket länge sedan jag kände mig. Om jag ens någonsin har varit såhär stressad över någonting. Risken är ju om jag gör fel att det påverkar hela mitt resterande liv och att det blir mycket mycket svårt att få ordning på allt igen. Då påverkar det även möjligheten till att bilda familj etc. etc. Kris det inte fråga om just nu utan jag känner mig helt j*vla splittrad.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-18 20:29:32 följande:
    Kommer man bak till 1200-talet i släktforskningen så är det inte så stort utredningsarbete bakom det du gjort precis så just det skulle bevisa att du inte är lat. Hade du sagt 1500-talet med vederhäftiga källor för många grenar så är det väl ett stort arbete men 1200-talet, nja den var lite för lätt!
    Öh, 1200-talet är ju längre tillbaka än 1500-talet så hur menar du nu? Mitt släktträd innehåller omkring 7000 personer faktiskt.
  • Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2018-11-18 20:34:07 följande:
    Det viktiga är väl att du är öppen och ärlig, på det sättet kan läkaren hjälpa dig bäst. Om du har begränsningar behöver läkaren veta vilka de är, och hur de gör att du kan/inte kan göra vissa saker.

Har du någon samtalskontakt som kan hjälpa dig i hela den här processen? Du verkar ha väldigt stort behov av att ventilera saker och ting, så det kunde vara till stor hjälp för dig tror jag. Skulle du tex få en kurator inom psykiatrin så skulle hen kunna hjälpa dig att inte falla mellan stolarna, genom att stötta med kontakter du behöver ha, mm. Eller har du kanske redan ett sådant stöd genom kommunen...?

Det är iaf något att ta upp med läkaren.

Hen bör skriva som det är i intyget!
    Det spelar ingen roll hur mycket mycket stöd och hjälp vården erbjuder mig i from av samtal osv. om inte myndigheterna eller vården lyssnar på mig och vad jag behöver.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-18 20:59:47 följande:

Om du inte förstår skillnaden så visar det bara hur lite du egentligen vet om något som du själv anser att du verkligen kan. Självklart ligger 1200-talet längre tillbaka än 1500-talet det är just det som är orsaken. 7000 är ju inte speciellt många personer om man går långt bakåt. Även om alla i alla generationer bara får två barn, den raka anan och ett syskon så behöver du ju inte gå längre än typ till 1700-talet för att vara uppe i 7000 namn

Ja men jag påstår inte att jag har forskat fram alla mina anättlingar på alla grenar. Det är alla förfäder på alla grenar jag har forskat fram och på vissa grenar har jag kommit ner till medeltid. Och ju längre bakåt man kommer så bör det ju bli fler grenar. Jag har två föräldrar som i sin tur har fyra föräldrar tillsammans, sedan 8, 16 osv. Alltså en fördubbling för varje generation bakåt fäknat från mig. Men detta har inget med tråden att göra.
  • Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2018-11-18 20:52:25 följande:
    Jag förstår att det är stressande, men försök att ta det lugnt och ta till dig hjälpen du får! Jag tror nog att myndigheterna lyssnar, men det finns ju en viss tågordning och vissa regler, och det gör det på goda grunder. Det är inte bra om personer på myndigheterna börjar "skjuta från höften", utan det måste finnas rättssäkerhet för medborgarna. Samma planering ska gälla även om din handläggare slutar och en ny börjar. Då ska det vara dokumenterat vad som gjorts och det som görs ska följa en viss ordning.

Om ni följer reglerna ska det i princip inte kunna bli fel. Du tänker på närmaste datumet kanske, där du skulle kunna söka till Komvux, men det kan du ju faktiskt vänta med. Eftersom FK och kommunen råder dig att gå kvar på verksamheten är det säkrast att göra det, om du inte vill skapa oordning. Det är bra att du är ambitiös, men det kommer gå att studera längre fram, också. Du har redan fått rådet att plugga lite hemmavid - gör det, om du vill känna att du kommer framåt. Går du kursen senare är du ju hjälpt av det du lärt dig, hur som helst!

Det är jättesynd att det blir så bråttom med allt inför att du fyller 30. Du borde fått hjälp att sätta fart på den här processen långt tidigare - men då var du kanske inte redo iofs.

Du tänker rätt när du kollar upp saker, du kommer ju framåt hela tiden faktiskt. Du vet mer om studier och vilka jobb du kan söka än du gjorde för ett år sen, gissar jag. Du vet också mer om olika regler och vad som kommer hända när du blir 30.

Du skriver här på FL och är vetgirig, du ringer personer och samlar hela tiden kunskap. Försök sitta i båten nu och ha tålamod med processen, så kanske du förhoppningsvis blir mindre stressad.  

Nej jag blir inte mindre stressad av att veta mer. Ju mer kunskap jag får ju mer stressad blir jag av att komma framåt och lösa situationen. Myndigheternas regler känns ju väldigt mossiga.

Bara för att det göra i den ordningen som jag känner skulle passa mig så hindrar ju inte det att myndigheterna dokumenterar förloppet och att en planering upprättas. bara det att planeringen då ser annorlunda ut och passar mig bättre.

• Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2018-11-18 21:15:49 följande:
    Sorry det är ju OT men jag fattar inte riktigt heller...? Det enda jag tänker är att det borde vara näst intill omöjligt att släktforska så långt tillbaka som till 1200-talet, framförallt för att det inte finns kyrkböcker som är så gamla, eftersom kyrkan inte förde bok på det sättet. Fanns jordeböcker mm från reformationen, men det handlade nog mest om skatteunderlag.

Är det det du antyder, eller...?
    Har man adliga anor så är det lite lättare att få fram information osv. Jag tänker inte gå in på i detalj hur min släktforskning ser ut osv. Dels för att det inte har med trådens ämne att göra och dels för att jag vill vara anonym.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 09:35:41 följande:

Inte om du är sjukskriven utan SGI.

Men försörjningsstöd är ändå inget att eftersträva då jag ej kommer att klara mig på det en längre period.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 09:25:28 följande:

Du har träning och diverse proteinpulver och mat som missbruk istället.

Det vet du inget om och då bör du ont uttala dig. Du har inte bott med mig i en vecka under samma tak.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 09:28:43 följande:

Så du lever hellre på bidrag att art skaffa dig ett riktigt jobb?

Du får inte CSN plus bidrag av fk/af för studier.

Nej men just nu skulle nog inte ett arbete med låg lön ge lika mycket till framtiden som att studera. Av dessa två alternativ de närmaste 6 mån så skulle nog studier ge mest inför framtiden. Sen när jag står utan inkomst kanske ett jobb ger mera. Dock ett jobb med högre lön än vad jag har i bidrag idag kan jag tänka mig just nu. Efter 30-årsdagen får jag ev. acceptera lägre lön.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 12:14:36 följande:
    Ett jobb är ett sätt för dig att bli självständig oavsett om det är låg lön eller lika i inkomst mot det du har nu. Du har inte råd att vara kräsen i dagsläget. Dessutom ger studier mindre i inkomst än ett jobb kommer att göra.

Varför inte acceptera ett jobb med låg lön nu och ta steget att bli självständig? Är det enbart jobb med hög lön som du kan acceptera? Du kommer aldrig få ett jobb med hög lön när du inte ha gymnasiekompetansen eller klarar av att jobba heltid.
    Det är just nu som jag ej ser varför jag skulle acceptera ett jobb med låg lön. När jag senare står utan inkomst är det en annan sak. Om jag idag tar ett lågavlönat arbete kommer jag ändå inte att ha höjd den lönen före jag fyller 30 och blir av med bidragen. Då är det bättre att köra på att studera det jag hinner nu med det bidrag jag kan få. Sen kan jag alltid söka ett lågavlönad arbete den dagen bidragen inte betalas ut längre, alltså då jag fyller 30. Hade jag sökt jobb för flera år sedan då hade jag kunna tagit ett lågavlönat arbete i och med att jag troligtvis hade kunna höjt min lön innan bidragen hade upphört. Samt att jag senare alltid hade kunna börjat studera och fått bidrag igen innan 30-årsdagen. Nu fyller jag 30 om 6 månader. Men ingen är hugget i sten jag kanske omvärderar mitt synsätt om någon månad eller så. Jag vet ju inte heller vad lönen skulle bli för just det där gymjobbet som jag skrev om tidigare.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?