Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (kp) skrev 2019-10-01 19:18:51 följande:

Hur går det TS? :)

Hitintills har det flutit på bra i kursen och den examination jag har skickat in har jag fått följande svar på, tillsammans med omdömet A samt alla kriterier uppfyllda:

"Toppen, här har du gjort ett gediget arbete. Mycket bra jobbat med examinationen!"

På en övning fick jag bara ett kriterium som ej var uppfyllt. På en annan övning var det tre kriterium som ej blev uppfyllda, dock skrev läraren på den övningen bl. a. följande: "Här har du gjort ett gediget arbete med en mycket välformulerad diskussion."

Så som synes ser det ut att gå ganska bra för  mig i kursen som helhet.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2019-10-12 10:53:18 följande:

Så roligt ts, att det går bra för dig med historiekursen. Blir det historia hela hösten eller vilken kurs tänker du läsa efteråt?

Glömde skriva att detta är samhällskunskap 1b. Historiekursen avslutades i aug.
  • Anonym (Hur göra?)

Nu har jag fått betyg i samhällskursen (samhällskunskap 1b). Betyget blev A. Jag har nu även påbörjat en ny period av studier på 10 veckor med Matte 1b.

• Anonym (Hur göra?)

Läraren sa att ett A i denna kursen inte var vanligt utan att D var det vanligaste typ. Så det känns ju bra med ett A. Dock känns det ju som att jag hade kunnat gjort ännu bättre ifrån mig på vissa examinationer och övningar. Fast betyget hade ju ändå aldrig kunnat bli högre.

På alla tre Examinationer fick jag omdöme A samt alla kunskapskrav på alla frågor uppfyllda.

Nu har jag påbörjat matte 1b samt ENG 5 idag också på 10 veckor sammanlagt.

Jag är nämligen tvungen att plugga 100% för att få tillräckligt med inkomst då 50% studiemedel inte räcker. Jag fick ju avslag på ansökan om 100% studiemedel för 50% studier. Motiveringen var att jag dels har studerat för kort (studierna började I mars 2019) samt att jag först måste misslyckas med en studieperioden på 100%.

I och med att jag fick F på Eng när jag pluggade den i mars-juni så får jag plugga den kursen igen. Då valde jag Matte 1b samt Eng 5 nu samtidigt I tio veckor från idag. Detta gör att det blir som typ 10,5 kurser i och med att jag redan har kört ENG en gång och därför räknar jag den som en halv kurs. Det var dessutom därför jag valde den nu tillsammans med matten.

Hade jag valt matte och en annan helt ny kurs hade det nog gått sämre för mig i båda kurserna kan jag säga med stor säkerhet.

När matten och Eng är klara i början på jan har jag bara Naturkunskap, religion, nästa eng 6, de tre kurserna svenska 1, 2 samt 3 samt idrott (om den finns på komvux) kvar av grundämnena. Därefter måste jag läsa de kurser som ingår i den linje jag väljer typ.

Om jag skulle få igenom en ansökan på högre studiemedel kan jag köra kurserna på 50% och då skulle grundkurserna ovan ta omkring ett år eller lite mer att genomföra. Dock inte säker att jag väljer att ta dessa grundkurser först utan kanske tar andra kurser före., vi får se.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Ana) skrev 2019-10-30 17:14:49 följande:

Kul att det går bra för dig ts!

Hur stor är chansen att du skulle få din ansökan om högre studiemedel beviljad om du nu får godkänt på kurser när du pluggar 100%? Då bevisar du ju att du kan plugga på 100%, eller tänker jag fel?

Om jag klarar av dess kurser på 100%!med godkända betyg då kommer jag få avslag på en sådan ansökan. Jag måste först misslyckas innan det kan bli aktuellt för CSN att ev. Godkänna en sådan ansökan.

Säg att jag skulle klara av att få betyg i dessa två kurser jag nu studerar men på bekostnad av att jag får sova mindre, vara trött jämt, må dåligt osv. Ja då har jag ju ändå klarat kurserna och kan derför inte söka för högre studiemedel för lägre takt. Alltså måste jag i så fall medvetet misslyckas med en kurs först.
  • Anonym (Hur göra?)
    Mella-Bella skrev 2019-10-30 18:57:10 följande:

Då får du väl sova det du behöver då och prioritera att må bra, och utöver det göra så gott du kan med studierna. Eller så kanske det går att få ihop ändå. Kan du få hjälp av tex arbetsterapeut eller någon på skolan att lägga upp din tid, organisera ditt liv? Jag förstår om du anser att du är den som kan och vet bäst om det, men man kan ju bli lite hemmablind också.

Men oavsett om jag hade haft noll och ingenting att göra förutom att sova, äta och studera och resten hade fixats av någon annan och serverats mig så hade tiden ev. Kanske inte räckt till. Jag behöver mycket sömn och det i kombination med att studierna tar extra lång tid går inte ihop utan att dra ner på något. Då måste det bli att dra ner på sömnen för att klara studierna. Men då blir det ju att jag kommer att må sämre. Det andra alternativet blir då att sova det jag behöver och hålla koll på min hälsa samt sköta och prioritera den och med största sannolikhet inte klara av 100% studier (två kurser à tio veckor). Då har jag ju alltså medvetet gjort så att jag har misslyckats med studierna. Men det är troligtvis det enda sättet jag sedan skulle kunna söka högre bidrag och ändå studera deltid.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-30 19:26:22 följande:
    Ett tips är att faktiskt lägga sig i tid på kvällarna (i ditt fall vid 20.30-21), sova hela natten och vakna utvilad vid 9-tiden. Då har fått dina 12h sömn och kan studera och träna resten av dagen.

Saken är den att ibland har jag för kort tid på mig innan en examination eller annan uppgift skall vara inlämnad och då måste jag kanske vara vaken länger för att hinna slutföra den uppgiften och skicka in den i tid. Så som nu när jag det bara var ett par dagar kvar på samhällskursen så var jag liksom tvungen att bli klar innan kursslut. Jag hade inte heller kunnat påbörja examinationerna ett par dagar innan i och med att jag var tvungen att plugga andra övningar och läsa i kursboken osv. Vilket tog tid det också samt var tvunget att göra innan examinationerna påbörjades så att jag liksom hade den kunskap som behövs för att klara av att utföra examinationerna och få ett betyg.

Men natten efter att jag hade skickat in alla uppgifter samt examinationer och kursen var helt klar så sov jag i 17 timmar i sträck. Detta eftersom min sömn hade blivit lidande av att jag hade tidspress och tvingades sitta uppe för att plugga.

• Anonym (Hur göra?)

Men när jag vaknade sedan efter 17 timmar studsade jag upp ur sängen och var piggare än någonsin.

• Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2019-10-30 22:07:29 följande:
    Men nej! Jag är så imponerad av att du fixat studierna så bra - kan du inte försöka "lyckas medvetet" så länge det går, åtminstone? Jag menar verkligen inte att du ska köra slut på dig, för det är en riktigt dålig idé förstås, men tänk om du orkar mer än du tror!

Du skrev ju tidigare mycket om att du trodde att du skulle orka mer om du hade något stimulerande att göra, och det verkar ju ha funkat så hitintills!

Ja det fungerar bättre om jag har något stimulativt att syssla med vilket detta är. Detta visste jag ju dessutom redan om på förhand i och med att jag känner mig själv.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-30 23:23:08 följande:
    Då måste du lära dig att planera dina studier bättre så att du ligger i fas med uppgifterna så att du får den sömn och träning du begöver. Att sova 17h efter avslutad kurs är inte normalt. Inte ens med någon som har så stort sömnbehov som du har. Du kommer aldrig att kunna arbeta om du inte får ordning på din sömn och får ner din sömn på ett normalt sömnbehov.

Jag har följt kursplaneringen. Men ibland händer det att vissa moment som av läraren är planerade att ta en dag tar för mig två dagar. Dessutom behöver jag läsa om samma sak flera ggr, söka mer information på nätet osv.

Därav blir det såhär. Men på det stora hela går studierna bra ändå trotts detta.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?