Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Då har du iallafall försökt. Vet du redan nu att du inte kommer att orka jobba heltid så sök inte heltidsjobb då.
Då har du iallafall försökt. Vet du redan nu att du inte kommer att orka jobba heltid så sök inte heltidsjobb då.
Nej, men dom kommer kräva att du ska söka jobb, nånting du också kommer att få redovisa månadsvis vilka jobb du sökt. Får du ett jobb får du inte heller tacka nej till detta, då blir du på stående fot av med alla former av bidrag.
Du redovisar jobben du sökt och dr kan kontrollera att du faktiskt har sökt och om du har fått komma på intervju. De kan också kontrollera hurvida du har tackat nej eller inte till jobb.
Om du vill fuska.
Jag är färdig med kursen historia 1b och har fått betyg i denna
Jag har även ansökt om hundra procent studiemede, dock väntar jag fortfarande på besked grå CSN. Att det har dröjt beror dels på att studievägledarna var på semester och kunde inte utfärda det intyg som CSN är tvugna att ha grå dem.
Nästa gång jag ska ansöka om studiemedel (till nästa kurs) då kan jag bara ändra och förlänga nuvarande studieperiod inne på csn.se. Detta kan man göra i ett år utan att skicka in ny ansökan om jag fattat det hela rätt.
Sedan måste jag nog söka ny dispens för högre studiemedel. Eller i alla fall söka på nytt, dispensen kanske går automatiskt. Dock är ju detta först i aug 2020.
Nu studerar jag i alla fall samhällskunskap 1b och den är färdig i mitten av oktober om jag inte minns helt fel. I alla fall efter tio veckor efter start. Därefter blir det sedan att börja en annan kurs.
-------------
Vidare vad gäller denna historekursen så vart betyget D. Bättre än inget betyg alls kan jag tycka, men själv är jag inte nöjd. C hade jag kunna levt med, A och B hade jag varit nöjd med. D är jag inte nöjd med, det är liksom motsvarande G+. G fick jag ju på alla ämnen i grundskolan dock måste det ha varit svaga G:n kan jag tro. Jagkan inte tro att min dåvarande kunskap ger kunde ge några starka G:n. Känns som att jag borde kunna bättre, men allt beror på att min tidigare utbildning varit bristfällig.
Men till saken hör att jag pluggade 4-6 dagar varje vecka och runt 6 timmar eller mer.
En av examinationerna att jag med i 10-12 timmar en dag och skrev samt läste på inför.
Bara det om andra världskriget tog säkert 6 timmar i ett sträck att läsa. Detta fick jag förresten hitta information om utanför kursboken eftersom det som stod i kursboken inte var tillräckligt. Så var det med mycket av det som stod i kursboken.
Hade jag haft fler veckor skulle jag helt klart kunna fått ett högre betyg, det vet jag. Eller om dygnet hade haft fler timmar eller att jag inte hade behövt så mycket sömn som jag gör
Bra jobbat TS!
Är tanken att du nu ska klara dig helt på CSN?
Han kommer att få alltmer studievana, och därmed kunna minska antal timmar som krävs för att klara en kurs.
Kanske hade det funnit andra kurser som hade varit lättare att börja med för att få in studievana och samtidigt kunna fått högre betyg. Men detta kunde jag ju knappast ha vetat innan jag påbörjade historiekursen.
Bra jobbat
Det jag funderar lite på är det här: Bara det om andra världskriget tog säkert 6 timmar i ett sträck att läsa. Detta fick jag förresten hitta information om utanför kursboken eftersom det som stod i kursboken inte var tillräckligt. Så var det med mycket av det som stod i kursboken.
Varför var det inte tillräckligt med det som stod i kursboken? Det är väl det som tas upp i kursen som ni ska lära er? Kan det vara så att du lägger tid på saker du egentligen inte måste och därmed inte riktigt hinner det du egentligen ska? Bara en fundering.
Med tiden lär de flesta sig vad som är viktigt i kursen, och vad som inte är det. I maoriteten av kurserna behöver man inte läsa all kurslitteratur, utan det räcker att fokusera på det viktigaste. Du kommer också generellt att bli snabbare på att ta till dig informationen i kurslitteraturen.