Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Är det någon uppgift i historiakursen som du just nu ligger efter med?
Berättade du för någon lärare att du inte tänkte läsa boken i engelskan?
Är det någon uppgift i historiakursen som du just nu ligger efter med?
Berättade du för någon lärare att du inte tänkte läsa boken i engelskan?
Nyfiken på kursupplägget - hur många sådana uppgifter utan deadline är det i kursen? Hur många med deadline? Är det någon examination på plats i kursen?
Själva lektionerna och övningarna är inte lika viktiga och dessa kan jag, om jag får tidspress/blir stressad/ont om tid, göra lite mera hastigt enligt läraren.
Tack!
Hur ofta träffar din/dina lärare? Har de hjälpt dig med struktur och hur du ska studera på bästa sätt?
Återkopplingar är något som ingår i kursen.
Om du skulle läsa en liknande tråd skriven av någon annan, skulle du då inte tycka att det är en tragisk person som måste jobba med sig själv och sina tankegångar om i princip allt? Du verkar vilja ha pengar för att göra så lite som möjligt. Du är dessutom så gammal att gymnasiestudier inte kommer att ge dig så mycket. Att komma in på arbetsmarknaden är tusen gånger bättre. Och det finns sätt att få jobb utan gymnasiebetyg, om man bara vill. Med tanke på din studietakt skulle det dessutom ta alldeles för lång tid innan du kommit någon vart med dina studier. Ge upp tanken på att studera och skaffa ett jobb istället, så slipper du problem med bidrag och allt vad det är.
Men TS, läs din egen trådstart här - redan i november så varnade både försäkringskassan och din handläggare på kommunen att det skulle bli problem med försörjningen om du frångick deras plan och istället valde att studera. De tog upp exakt de saker som du nu står inför.
Ändå valde du att strunta i att lyssna på dem, precis som du inte lyssnar på någon här i tråden. Eller, du lyssnar bara om det är något som på minsta sätt kan tolkas som att stödja din linje. Du har själv och helt på egen hand satt dig i denna sits, trots att du fått all möjlig hjälp med realistiska alternativ istället.
Nu står du där oanställningsbar eftersom ingen vet hur mycket du kan jobba då du avbröt den utredningen, så du kan inte ens anställas med lönebidrag, du har inga referenser och ingen utbildning.
Utbildningen kommer inte att göra någon skillnad för dig. Om du till äventyrs klarar den så kommer du ut som 35-åring med gymnasiekomptens, eller 40-plussaremed högskolepoäng, studier du gjort på halvfart efter ett tioårigt hål i ditt cv, och utan ens en dags arbetserfarenhet och utan referenser. När du dessutom inte kan jobba heltid så kommer ingen att ge dig ett kvalificerat arbete. Jag skulle inte anställa dig för ett okvalificerat heller, jag kan ta in folk från Samhall istället som vill jobba. Så har vi gjort tidigare, fungerar de på vår arbetsplats så erbjuder vi dem anställning. Din ansökan skulle åka i papperskorgen direkt.
¨Jag kan planera min tid som jag vill och jag kan värdera vad som är av relevans att utföra eller ej. Tråkiga, meningslösa uppgifter som ej leder någonstans kan jag prioritera ner/bort. Dock vet jag ju att det så klart kommer uppstå tråkiga och enformiga moment i och med eget företag men dessa går att genomlida genom att jag vet att det leder någon vart. Att göra tråkiga, meningslösa moment och uppgifter åt en arbetsgivare leder ingen vart för mig personligen. Men i ett eget företag kan ju dessa leda till att utveckla företaget vilket blir en vinst för mig personligen. Därmed är det skillnad på att vara egen företagare och att vara anställd.
Kapital är en definitionsfråga om det verkligen behövs, det beror på vad man tänker starta för typ av företag, lite kapital behövs nog alltid men det kan nog fixa.
AF har ju lån till att starta eget t. ex.
Ta ett mycket förenklat exempel. Vi tänker oss att du vill jobba som skoputsare, det enda du behöver är en trasa och putsmedel. Detta är inte så dyrt att skaffa, alltså kostar minimalt med pengar (kapital). Säljer du dina tjänster för dyrare än vad trasorna och putsmedlet kostar i inköp gör du vinst.