Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Ana) skrev 2019-07-12 20:46:58 följande:

Googla på nödprövning akut bistånd. Det är inget man söker i förväg utan när man faktiskt har tomt på kontot och inte har någon mat. Du kan söka akut nöd för att få t ex matpengar.

Men varför sa inte handläggaren på försörjningsstöd något om detta då jag ringde idag?

Förresten hittar jag inget via Google om detta i min kommun.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (??) skrev 2019-07-12 20:48:30 följande:

Du har ju läkarintyg på att du inte kan jobba. Du skulle dock inte få något arbete även om du sökte det, och att söka x antal jobb per månad borde till och med du klara av för att få pengar.

Fast jag vill ju studera, i ett sådant läge går jag ju sysslolös.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 20:51:44 följande:

Dagaersättning? Hur tänker du då?

Vad har du själv gjort för att bli självförsörjande?

Börjat studera och tagit studielån. Lån ser jag som en typ av självförsörjning I och med att man sedan betalar igen detta plus låg ränta.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 20:54:14 följande:

Nekar din sjukskrivning? Om du blir sjukskriven av läkare och fk godkänner sin sjukskrivning kan du får försörjningsstöd om du inte har en SGI eller har csn.

Fast man får inte vara sjukskriven när man studerar enligt FKs mossiga regler.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 20:52:57 följande:

Har du en SGI? Sjukpeningsgrundande inkomst? Annars får du inga pengar från fk vid en sjukskrivning.

Min SGI är noll
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 20:57:27 följande:

Det är inte du som sjukskriver utan en läkare som sjukskriver. Fk ska däremot godkänna sjukskrivningen, dvs godkänna att din arbetsförmåga är delvis eller helt nedsatt för att du ska kunna få ersättning. I ditt fall blir det troligen försörjningsstöd då du har 0 SGI.

Ja men kan man studera samtidigt i det läget, alltså om man får försörjningsstöd på deltid. Jag skulle inte tro det i och med att jag studerar anser dem nog att jag istället kan söka ett jobb på deltid och kanske få en högre deltidslön än CSN och försörjningsstöd tillsamman och så slipper försörjningsstöd mig. Detta är nog vad som skulle hända i ett sådant läge skulle jag tro.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Ana) skrev 2019-07-12 20:58:59 följande:

Ingen aning varför handläggaren inte sade något om det. Kanske för att du började ifrågasätta hela systemet och hon blev irriterad då hon inte kan göra något annat än att följa de regler som finns?

Trodde du bodde i Stockholm. Står i deras riktlinjer på sid 24 för ekonomiskt bistånd följande:

Nödprövning och akut bistånd

Med hänvisning till kommunens yttersta ansvar ska en så kallad nödprövning göras. Nödprövningen kan innebära att man gör en beräkning av den sökandens egna inkomster och dokumenterar i beslutet om den sökande har tillräckliga egna inkomster för att tillgodose behovet av nöd. Om den sökande inte har tillräckliga inkomster som täcker behovet av nöd måste ska den sökande informeras om möjligheten att ansöka om nöd. Om en sådan ansökan inkommer kan bistånd till akuta behov för livsuppehället beviljas efter en individuell prövning.

Beslut om akut bistånd ska i möjligaste mån föregås av sedvanlig utredning. Kontoöversikt och kontoutdrag med aktuell kontoställning samt senaste månadens transaktioner ska uppvisas.

Är tiden mycket knapp bör i vart fall följande överväganden göras:

? Är det en akut nödsituation?

? Finns barn i familjen? Riktlinjer 25 (105)

? Finns sjukdom hos sökanden som skulle kunna förvärras om han eller hon inte får ekonomisk hjälp?

? Har sökanden medicinska eller sociala problem som medför svårigheter att ta eget ansvar för sin situation?

? Känner sökanden till socialtjänstens normer och beräkningsgrunder och har han eller hon tidigare fått information om dem?

? Kan sökanden få hjälp från underhållsskyldig?

? Är behovet av ekonomisk hjälp återkommande trots egen försörjning? 

Riktlinjerna som jag hittade finns här, visserligen från 2017 men ändå:

www.stockholm.se/PageFiles/130316/Ekonomiskt%20bist%C3%A5nd/Ekonomiskt%20bist%C3%A5nd%20-%20handl%C3%A4gging%20och%20dokumentation.pdf

Ingen aning om ovanstående är aktuellt för dig, men kan vara värt att kolla upp. 

Jag bor i en kommun i Stockholms län, alltså en kommun nära Stockholms stad.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (??) skrev 2019-07-12 21:04:19 följande:

Jo det får man. Man måste dock ha börjat sina!studier för att ha något att bli sjukskriven ifrån.

Fast när jag talade med en handläggare på FK och frågade om man kunde vara sjukskriven om man bröt benet blev svaret nej det går tyvärr inte. Kanske beror det på att min SGI är noll?
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 21:05:48 följande:

Och uppenbarligen så gjorde du en felbedömning eftersom du inte har fått godkänt i kursen.

Dessutom halvtidsstudier beräknas på läsas på halva tiden, dvs 4h per dag.

Ja det är tänkt att läsas på 4 tim. Men har man nedsatt arbetsförmåga samt om studierna tar längre tid än dvad de är beräknade för kan man söka högre studiemedel för lägre takt, detta är den enda vägen jag kommer kunna gå.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 21:08:36 följande:

Dåså. Du är självförsörjande eftersom du har csn. Då behöver du varken ersättning från fk (som du inte kan få) eller försörjningsstöd.

Fast som jag har sagt tidigare så är mitt CSN bara på 50% vilket bara bli ca. 700 kr kvar när hyran är betald.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?