Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (??) skrev 2018-11-29 23:30:05 följande:
    Ts, det är verkligen ingen bra idé att ta extra mycket lån. Du kommer inte ha någon nytta av dessa kurser där du får höga summor att betala tillbaka. De kommer inte leda till ett såpass mycket bättre jobb att det lönar sig. Du måste ju dels tjäna så att du betalar lånet, dels ta igen förlorad inkomst under studietiden när du kunnat få andra pengar än lån.
    Menar du att det GÅR att låna för mer än procenten man studerar?
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:34:00 följande:
    Ja men reglerna motsätter ju att jag ska kunna ha en inkomst om jag börjar att studera i låg takt för att se vad jag klarar av.
    Du säger ju själv att du har förmåga att jobba. Gör det på deltid och plugga resterande tid.

Igen: hur tror du andra gör?
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:34:00 följande:
    Ja men reglerna motsätter ju att jag ska kunna ha en inkomst om jag börjar att studera i låg takt för att se vad jag klarar av.
    Hur får du det här till att samhället vill att du ska gå på bidrag förresten, du gnäller ju för att du inte får det.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:43:49 följande:

Men eftersom jag har ett stort sömnbehov och att jag inte jobbat eller studerat på typ 9 å förutom nu i höst 12 timmar/veckan så känns det dömt att misslyckas att börja studera på typ 50 eller 75% därav vill jag börja i lägre takt vilket jag har möjlighet om jag får aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Dock verkar det inte som att jag då kommer ha några pengar att leva av under tiden jag väntar på att få det bidraget beviljat.

Med största sannolikhet kommer jag nekas försörjningsstöd av två anledningar:
    1. Jag har haft för hög inkomst te månader innan.
    2. Försörjningsstöd beviljas inte när man studerar förutom i specifika fall och i vissa kommuner.

Du säger att du har stort sömnbehov men ändå kör du inte ens grundläggande sömnhygien som att lägga bort mobilen på natten...

Skulle du få en utredning angående sömnen?

Igen, du klagar ju på att du inte får bidrag. Hur är det ett bevis på att samhället vill att du är kvar i bidragskarusellen? Logiken mer än haltar.
  • Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2018-11-29 23:46:50 följande:
    Man kan med särskilda skäl, ex dyslexi eller adhd få CSN för 100% trots att man studerar på 75%
    Var hittar du dessa regler för CSN på gymnasienivå?
  • Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2018-11-29 23:49:52 följande:
    Jag är rätt säker på att det även gäller gymnasienivå/komvux.
    Kan du länka?
    (Jag försöker inte sätta dit dig utan är genuint intresserad!)
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:51:35 följande:
    jag kan heller inte visa vad jag klarar av om jag inte får några pengar för att kunna börja studera, arbetsträna, praktisera etc.
    Du har ju haft chansen nu och sumpat den.
  • Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2018-11-29 23:53:33 följande:
    Tiina87 skrev 2018-11-29 23:52:31 följande:

www.csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/funktionsnedsattning/studier-i-en-langsammare-takt.html

Står förvisso inte specifikt gymnasienivå/komvux men inte heller specifikt för högskola/universitet.

För högskola/universitet vet jag stämmer så jag själv har erfarenhet av det. Har dyslexi och fick studiemedel på 100% även om jag envart skulle ha tagit 75% av poängen.

Tack.

TS kommer ju inte kunna plugga 75%, så det är ju inte aktuellt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:53:56 följande:
    Därför att om jag nekas bidrag är enda möjligheten att ta försörjningsstöd och då måste jag söka jobb. Ingen kommer vilja anställa mig, arbetsträning gör inte heller i och med att det är osäkert om AF vill godkänna bidrag för det. Alltså jag blir fast med försörjningsstöd.
    Men du säger ju att du har förmåga att arbeta, varför testar du inte då?

Ja, så kan det mycket väl bli om du förblir passiv, men du kommer vara tvungen att bli smartare vad gäller dina utgifter, och kanske hitta billigare boende.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 23:56:07 följande:
    Dels därför att det är viktigt att reda ut saker inför min framtid och söka information samt att jag strax ska gå och lägga mig.
    Men du går och lägger dig sent, surfar sent så hjärnan går på högvarv, samt kollar och svarar här = vaknar till när du är uppe på natten.
    Utan den störningen skulle du sova bättre.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?