Inlägg från: Anonym (sjukpensionär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjukpensionär)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Annita skrev 2018-11-17 20:59:35 följande:
    Undrar samma sak. Daglig verksamhet riktar sig väl framför allt till personer med sjukersättning?
    Egentligen är sjukersättning och aktivitetsersättning samma sak, man får det av samma anledningar, men aktivitetsersättning får man innan 30, är tidsbestämt och myndigheterna hoppas att man ska kunna få till arbetet innan tiden går ut. Nästan alla som har aktivitetsersättning går till daglig verksamhet i alla fall i perioder.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Tiina87 skrev 2018-11-26 23:39:47 följande:
    Det är väl ingen som påstått att du ska söka 100% jobb?!

Rätten till bidrag? Väljer man att jobba deltid så har man ingen rätt till bidrag. Så enkelt är det.
    Jodå, man har rätt till sjukersättning på ända ner till 25% om man har en funktionsnedsättning och inte kan arbeta 100%.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-27 23:42:44 följande:
    Jag har inte klippt mig sedan aug. Under 2018 har jag klipt mig ca. 20 april, runt midsommar, i början på aug. Det blir alltså tre ggr. Helst borde jag ha klippt mig igen senast i okt, men jag har varit så trött hela hösten och inte orkat det.
    Det är tre gånger fler än jag har klippt mig de senaste 7 åren.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (kp) skrev 2018-11-29 21:26:18 följande:
    Men om TS bor själv blir det väl 3090?
    Du missar att räkna med de "gemensamma hushållskostnaderna" på nära en tusenlapp för en person. Man får alltså personliga kostnader+gemensamma kostnader om du tittar i länken. Det framgår inte så bra men så räknar de.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Annita skrev 2018-11-29 22:41:50 följande:
    Man förväntas spara pengar från månaderna innan man söker försörjningsstöd. Själv tycker jag att det verkar vara nån sorts Moment 22, för man får ju heller inte ha några besparingar.
    Ja, om man har mycket pengar, en normal inkomst och normala utgifter. De begär inte att man lever på existensminimum innan försörjningsstöd, bara att man inte har tusentals kronor på banken och har rest till New York för en månad sedan.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Hilde3000 skrev 2019-02-12 22:12:44 följande:
    Tänker du att många jobbar 12 timmar per dag, fem dagar i veckan? 
    Det finns det många som gör, ja. Många jobbar till och med 6-7 dagar i veckan, 12 timmar om dagen. Lyft blicken lite.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?