Inlägg från: Anonym (asdf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asdf)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 16:39:37 följande:

15 848 kr enligt följande uträknare. Så länge det är över 15.000 så känns det rimligt. Detta är ju närmare 16. Jag betalar inget till kyrkan så då spar jag in pengar där.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/

Är du medveten om att 32 h/vecka är  att jobba 75%? Du håller ju på att bryta ihop av att jobba 25% idag, tror du att du kommer att klara att jobba 75%?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 18:49:12 följande:
    Om det är rätt arbetsplats, om jag trivs, det ligger på gångavstånd hemmifrån,samt att jag får lön som är betydligt mer än vad jag totalt har idag i inkomst då kan det fungera.

Men jag kan inte garantera till 100% att det kommer att fungera. Skulle det skita sig och jag blir avskedad ja då får jag väl ta smällen då istället. Men provar man inte så kan man heller aldrig veta. Sen inte säkert att jag får jobbet. Mycket pekar även på att jag inte får det. Men att vara kvar på den dagliga verksamheten där jag är idag suger pung.

Jag vill arbeta där jag trivs och då jag får något tillbaka. Jag får ingen lön där jag är idag utan bara 6 kr/tim i habiliteringsersättning. Jag känner inte glädje eller motivation, de andra som är där är inte några som har mina intressen, är i min ålder osv. En är tystlåten och pratar knappt osv. osv.

Kan jag inte studera då är det ju jobb som gäller och att vara kvar där jag är nu är inget alternativ. Jag ska försöka allt jag kan för att komma vidare. Myndigheterna jobbar med sån snigelfart så göra som de tycker kommer bara dra ut på tiden onödigt mycket och så sitter jag kvar på samma ruta om tio år. Nej tack.
    Det skulle göra ditt redan dåliga CV ännu sämre om du fick sparken från ditt första jobb, så det är en riktigt dålig idé. Satsa på att visa att du kan jobba mer på din dagliga verksamhet istället, visa AF och FK att du klarar av det så kommer de att kunna hjälpa dig få ett jobb med lönebidrag istället.

Som det är nu är det inte så troligt, i augusti bedömde de ju att du stod så långt från arbetsmarknaden att inte ens lönebidrag skulle ge dig något. Jobba på i de ndagliga verksamheten, helst öka tiden där så du visar dem att de har fel, att du faktiskt kan klara det.

Om du kommer till dem och säger att din arbetsförmåga beror på lönen så skjuter du dig rejält i foten. I din situation kan du inte vara kräsen, ta vad du kan få och visa att du kan så öppnart sig fler möjligheter.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 21:38:22 följande:
    Jag tvekade därför att jag anser att jag kan klara av ett vanligt arbete i någon form och då bör det vara bättre för samhället jag har ett arbete istället för att leva på bidrag. Mitt mål är att få ett arbete inte att hamna på en daglig verksamhet som ger mig nada tillbaka.
    jag tror de satt dig på daglig verksamhet för att se om det ens är någon idé att flytta dig till AF, arbetsträning och eventuellt lönebidragsjobb. Särskilt som de senast i augusti bedömde dig som icke anställningsbar.

Du gör ju inget för att förbättra deras syn på dina förmågor - det är ett enda gnäll på hur jobbigt det är, hur tråkigt det är, att det inte ger något....

Var lite proaktiv och visa dem att du kan istället! Fråga om du inte kan få jobba fem dagar i veckan, 2 eller kanske till och med 2,5 timmar om dagen! Då blir det ungefär samma timmar som idag och du kan få in dagliga rutiner, sovtider och annat. Försök öka på din tid fram till din 30-årsdag i den dagliga verksamheten så de ser att du kan och vill jobba!

Eller ta en kurs, om du pluggar 25% så kommer det att bli 2+2 timmar om dagen, säg 5 timmar om du jobbar 2,5 timmar om dagen. Med tio timmars sömn får du ändå 9-10 timmar på dig för träning, matlagning, handlande, tvätt och annat (för att inte tala om de 14 timmar per dag du får under lördag och söndag).

Klarar du inte av att hantera dina dagliga sysslor på 9-10 timmar och ändå få dina tio timmars sömn så förstår jag inte hur du tror du ska kunna studera på 75%

Alla här inne har nästan garanterat haft perioder i sina liv då de jobbat med saker som inte är givande för dem personligen, och som är supertråkiga. Jag tjänar över 600 000 om året, jobbar med det som jag vill göra och ändå har även jag skittrista arbetsuppgifter och kollegor som jag inte trivs med. Det hindrar mig inte från att utföra arbetsuppgifterna eller jobba effektivt tillsammans med de "jobbiga" kollegorna, det är bara att bita ihop och inse att hela världen inte cirkulerar kring mig, och att allt inte kan vara perfekt för mig i alla situationer. (Med största sannolikhet finns det även kollegor som tycker jag är en jobbig j&%vel också)

Bit ihop, visa framfötterna och ansträng dig så kommer garanterat FK och AF att bli mer positivt inställda till dig och hjälpa dig i större utsträckning. Gnäll och sura miner kommer man inte långt med.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 16:23:44 följande:

Jag ringde förresten till FK nyss och fick prata med en som sitter och svara på frågor om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Hon sa att jag skulle söka försörjningsstöd under tiden som jag väntar på att få aktivitetsersättningen beviljad. Jag påpekade då att det är osäkert om man får ha det när man studerar. Hör med de som har hand om försörjningsstöd var hennes svar.

Alla verkar hänvisa till varandra, den ena handen verkar inte veta vad den andra gör känns det lite som.

Eftersom det är socialtjänsten och inte försäkringskassan som beviljar försörjningsstöd så är det väl inte så konstigt att FK inte uttalar sig om vad som kommer att beviljas eller inte?

Normalt sett får man inte studera på försörjningsstöd, då skulle ju alla göra det hellre än att ta studielån. Hur det är i ditt fall får du ta upp med Soc i din kommun.
    Normalt ska du stå "till arbetsmarknadens förfogande och aktivt söka jobb" för att få försörjningsstöd också, så du kanske ska börja med det nu så du kan uppfylla kravet på att visa att du gjort allt du kan för att försörja dig själv. Alternativt studera med studielån, då, som alla andra får göra.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 16:42:12 följande:
    Allt detta känner jag redan till. Men om jag väljer att studera med CSN kan jag inte studera bara en kurs utan måste studera högre takt. Skulle det misslyckas vilket är troligt så blir framtida möjligheter till CSN lidande.
    Och för att Soc ska kunna avgöra om de ska göra ett individuellt undantag för dig så måste de ju ha ett möte med dig, och vi vet ju båda två att du inte kontaktat dem ännu. Innan du vet vad de säger så vet du ju inte heller om du kan studera alls i vår med dina specifika krav på hur allt ska vara. 
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-29 14:26:39 följande:
    När det gäller aktivitetsersättning vid förlängd skolgång spelar det ingen roll i vilken takt man studerar utan man får alltid 100% utbetalt av det bidraget, varken mer eller mindre.
    Det kan du ju bara ha tills du fyller 30 om ett halvår. Efter det gäller det som Annita skrev.
  • Anonym (asdf)

En fråga, TS:

Någon gång i sensomras/höstas så fick du inte din "vanliga" förlängning av aktivitetsstödet med två år i taget, utan enbart några månader fram till årsskiftet och en plan med daglig verksamhet. Har jag förstått rätt så långt?

Jag blir nyfiken på om ditt intresse för att studera kommer sig av att du inte fick din tvååriga förlängning den här gången. Om du fått aktivitetsstödet förlängt med två år även denna gång, hade du fortfarande velat studera eller jobba nu?

• Anonym (asdf)

Det är jättebra att du vill ta tag i ditt liv! Och du har rätt, vi känner inte dig, men vi kan ändå bilda oss en uppfattning om dig efter dina många inlägg här. På samma sätt som att vi inte känner dig och inte vet vad du klarar så kanske du kan försöka ta till dig att de allra flesta här, förmodligen nästan alla, har erfarenhet av arbetslivet. Vi finns på olika positioner, har haft "meningslösa", monotona jobb, har utbildat oss, har gjort karriärer, har rekryterat personal....

Tyvärr är ditt CV en stor belastning - värst är det tioåriga "hålet". Med eller utan gymnasieutbildning så kommer du att ha väldigt svårt att få jobb över huvud taget. Utan lönebidrag tror jag knappast det går, arbetsgivare är inte beredda att chansa på ett så oskrivet blad som du är, med "hålet" och inga referenser.

De kvalificerade jobb du önskar dig, du har ju nämnt personalansvarig eller budgetansvarig till exempel, de jobben får ingen på deltid med lönebidrag och utan något relevant i sitt CV. Absolut ingen. 

Du vill ju inte kasta bort mer tid skriver du, och att sikta in sig på sådana jobb är faktiskt att kasta bort din tid. Du får helt enkelt acceptera att utifrån din situation så är möjligheterna starkt begränsade och de jobb du har en chans att få är de som du ratat hittills i tråden. Alla jobb är meningsfulla, man får helt enkelt hitta ett synsätt där man ser sin del i företagets framgångar, hur ens arbete underlättar för kollegor, hur man kan göra kunder mer nöjda.... 

Jag vet inte om det är möjligt, men om du genomför din DV och blir flyttad till AF efter att ha visat att du kan och vill så kanske det finns möjlighet att få körkortshjälp/bidrag via AF eller något? Det skulle öka dina chanser till anställning och du skulle få prova på att studera inför teorin för att se hur det är. 

Jag är övertygad om att din bästa väg framåt är att följa den plan som satts upp för dig, även om du inte tycker att det är så givande.

• Anonym (asdf)

Men TS, läs din egen trådstart här - redan i november så varnade både försäkringskassan och din handläggare på kommunen att det skulle bli problem med försörjningen om du frångick deras plan och istället valde att studera. De tog upp exakt de saker som du nu står inför.

Ändå valde du att strunta i att lyssna på dem, precis som du inte lyssnar på någon här i tråden. Eller, du lyssnar bara om det är något som på minsta sätt kan tolkas som att stödja din linje. Du har själv och helt på egen hand satt dig i denna sits, trots att du fått all möjlig hjälp med realistiska alternativ istället. 

Nu står du där oanställningsbar eftersom ingen vet hur mycket du kan jobba då du avbröt den utredningen, så du kan inte ens anställas med lönebidrag, du har inga referenser och ingen utbildning.

Utbildningen kommer inte att göra någon skillnad för dig. Om du till äventyrs klarar den så kommer du ut som 35-åring med gymnasiekomptens, eller 40-plussaremed högskolepoäng, studier du gjort på halvfart efter ett tioårigt hål i ditt cv, och utan ens en dags arbetserfarenhet och utan referenser. När du dessutom inte kan jobba heltid så kommer ingen att ge dig ett kvalificerat arbete. Jag skulle inte anställa dig för ett okvalificerat heller, jag kan ta in folk från Samhall istället som vill jobba. Så har vi gjort tidigare, fungerar de på vår arbetsplats så erbjuder vi dem anställning. Din ansökan skulle åka i papperskorgen direkt.

• Anonym (asdf)

Hej TS, nu är Historiekursen slut. Hur gick den? Vad gör du nu, har du börjat på någon ny kurs?

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?