Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 21:38:22 följande:
Jag tvekade därför att jag anser att jag kan klara av ett vanligt arbete i någon form och då bör det vara bättre för samhället jag har ett arbete istället för att leva på bidrag. Mitt mål är att få ett arbete inte att hamna på en daglig verksamhet som ger mig nada tillbaka.
jag tror de satt dig på daglig verksamhet för att se om det ens är någon idé att flytta dig till AF, arbetsträning och eventuellt lönebidragsjobb. Särskilt som de senast i augusti bedömde dig som icke anställningsbar.
Du gör ju inget för att förbättra deras syn på dina förmågor - det är ett enda gnäll på hur jobbigt det är, hur tråkigt det är, att det inte ger något....
Var lite proaktiv och visa dem att du kan istället! Fråga om du inte kan få jobba fem dagar i veckan, 2 eller kanske till och med 2,5 timmar om dagen! Då blir det ungefär samma timmar som idag och du kan få in dagliga rutiner, sovtider och annat. Försök öka på din tid fram till din 30-årsdag i den dagliga verksamheten så de ser att du kan och vill jobba!
Eller ta en kurs, om du pluggar 25% så kommer det att bli 2+2 timmar om dagen, säg 5 timmar om du jobbar 2,5 timmar om dagen. Med tio timmars sömn får du ändå 9-10 timmar på dig för träning, matlagning, handlande, tvätt och annat (för att inte tala om de 14 timmar per dag du får under lördag och söndag).
Klarar du inte av att hantera dina dagliga sysslor på 9-10 timmar och ändå få dina tio timmars sömn så förstår jag inte hur du tror du ska kunna studera på 75%
Alla här inne har nästan garanterat haft perioder i sina liv då de jobbat med saker som inte är givande för dem personligen, och som är supertråkiga. Jag tjänar över 600 000 om året, jobbar med det som jag vill göra och ändå har även jag skittrista arbetsuppgifter och kollegor som jag inte trivs med. Det hindrar mig inte från att utföra arbetsuppgifterna eller jobba effektivt tillsammans med de "jobbiga" kollegorna, det är bara att bita ihop och inse att hela världen inte cirkulerar kring mig, och att allt inte kan vara perfekt för mig i alla situationer. (Med största sannolikhet finns det även kollegor som tycker jag är en jobbig j&%vel också)
Bit ihop, visa framfötterna och ansträng dig så kommer garanterat FK och AF att bli mer positivt inställda till dig och hjälpa dig i större utsträckning. Gnäll och sura miner kommer man inte långt med.