• Velouria

Uppta säten i onödan

Vilka är ni som lägger väskor, handskar, mössor, påsar och diverse andra prylar på det tomma sätet bredvid er, eller till och med sätter er själva på sätet vid gången och låter sätet vid fönstret vara tomt och på så sätt blockerar chansen till ledigt säte för medpassagerarna?

Varför gör ni så?

Integrerbart DNA
  • Svar på tråden Uppta säten i onödan
  • Velouria

Bra. Men ni sitter så tills någon ber er att flytta på er? Varför sitter ni inte vid fönstret från början?

Integrerbart DNA
  • Velouria
    Anonym (väskan) skrev 2018-11-15 19:40:00 följande:

Jag sätter väskan bredvid mig pga att det känns onödigt att trängas med den i knät tills någon vill använda sätet. Hur svårt är det att öppna munnen och be om sätet eller visa att du vill sitta jämte? Då flyttar jag såklart väskan, eller när jag märker att det börjar bli fullt.

Jag brukar fråga om jag kan sitta där, snällt och vänligt, och det har aldrig varit några problem att få folk att flytta sina prylar från sätet jag vill sitta på när det är omvänt.

Vissa har inte svårt att "öppna munnen" och be om att få sitta. Vissa har det, eftersom de uppfattar det som att du signalerar att du inte vill att nån sitter bredvid dig. Och då "öppnar de inte munnen".
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    Mongoliet skrev 2018-11-15 19:49:45 följande:

Vill inte sitta instängd. Sitter vid gången på flyg & vid kanten på bio.

Okej, jag förstår.
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    Anonym (Ana) skrev 2018-11-15 20:24:55 följande:

Känner mig instängd när jag sitter vid fönstret. Tycker det är smidigare att sitta vid gången när det är dags att gå av.

Cecese skrev 2018-11-15 20:50:12 följande:

Jag åker extremt sällan buss, händer max 2 gånger om året. Men när jag gör det sätter jag mej ytterst helt enkelt för att jag får panikångest om jag skulle sitta innerst och fel person sätter sig bredvid. 

Vad jobbigt att känna så. Men okej. Då tror jag att "yttersittarna" (om jag får säga så) har lite ångest. Men nog signalerar även ni att "här är det upptaget, leta vidare". Många äldre personer, har jag märkt, har svårt att säga att de behöver sitta, samt många riktigt unga personer. Hur gör ni när ni ser att det börjar bli fullt i bussen/tåget/valfri färdmedel? Jag har märkt att både "yttersittarna" och de som placerar valfri artikel på sättet bredvid låtsas att de inte märker att många står upp, genom att antingen titta ner i mobilen eller titta ut genom fönstret. Under HELA sin färd.
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    Michael 310 skrev 2018-11-15 21:09:31 följande:

För att slippa sitta instängd bredvid någon som inte vet hur en dusch fungerar. Eller någon som inte förstår att alla vill höra deras samtal/musik eller vad det nu råkar vara...

Om någon vill sitta i sätet bredvid dig, vägrar du att flytta på dig av de anledningarna du nämner? Eller så kanske du flyttar bort helt och hållet?
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    Mongoliet skrev 2018-11-15 21:10:53 följande:

Jag hoppar oftast på först på mina bussturer & då tar jag en 1:a. Annars signalerar jag givetvis att där är ledigt brevid mig.

Väldigt schysst av dig faktiskt.
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    Anonym (väskan) skrev 2018-11-15 21:12:50 följande:

Fast jag är uppmärksam och håller koll,  de flesta måste inte säga något utan jag flyttar min väska när jag märker att det behövs. Bara onödigt att behöva ha en tung väska i knät i en halvfull buss, därför flyttar jag den när det börjar bli fullt eller som sagt om jag märker att någon närmar sig just sätet bredvid mig och nog till sitta där.

Beroende på var jag sitter också, sitter jag tex i främre delen är jag ännu mer uppmärksam eftersom det kan komma på personer som har svårt att gå. Sitter jag längre bak har jag ju ändå uppsikt över de andra tomma sätena.

Jag är inte egoistisk bara för att jag väljer att ha väskan bredvid mig när jag inte behöver ha den i knät. Men skulle jag nu råka missa att någon vill sitta - bara att säga till!

Tänk om alla skulle agera som du! Tummen upp för dig! Vid ett par tillfällen blev jag så förbannad i bussen när det var fullsmockat och en äldre kvinna steg på och var tvungen att stå en bra stund. Jag stod redan upp så det fanns väl inget mer jag kunde göra för henne. Har åkt kollektivt (både buss, tåg och spårvagn) ungefär dagligen i snart 7 år, många olika sträckor dessutom, och väldigt sällan ser jag folk som bryr sig om sina medresenärer. Man liksom låter bli att agera tills nån vågar be om en sittplats. Men om folk uppmärksammade, som du gör, hade kollektivresorna blivit så mycket trevligare.
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    persikofjaril skrev 2018-11-15 21:16:04 följande:

De gånger jag sitter ytterst är det för att jag inte ska åka så långt, bara några stationer, men inte orkar stå, vilket jag oftast gör. Ska jag åka långt brukar jag sätta mig innerst om det finns plats. 

Jag är väl inte en ängel, utan är ibland en "yttersittare" när det bara är några personer i bussen och typ 90% av alla säten är lediga och jag också bara ska åka några stationer. Då kan jag i princip bara hoppa ut ur bussen från sätet.
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    Cecese skrev 2018-11-15 21:19:02 följande:

Som sagt så åker jag väldigt sällan. Jag skulle utan tvekan erbjuda inre platsen till äldre, någon med tydligt fysiskt behov, ett barn eller kvinnor. Killar och män klarar jag tyvärr väldigt sällan av att sitta bredvid så där skulle jag låtsas att inte se... Jag har tom svårt att sitta i väntrum om killar/män sätter sig i stolen bredvid och det har hänt att jag får stiga upp och gå iväg själv för att inte få total panik... 

Ajdå! Hänt nåt särskilt?
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    Cecese skrev 2018-11-15 21:36:08 följande:

Inte alla killar/män men tyvärr en del. Jag blev våldtagen förra året och efter det får jag panik av killar/män med vissa drag, viss kroppsbyggnad, visst kroppsspråk, viss lukt, viss klädstil etc... Jag jobbar på att bli kvitt det men det är inte helt borta än. 

Shit!
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    Anonym (get lost) skrev 2018-11-15 22:17:36 följande:

För att jag inte vill att någon annan ska sitta där, så klart.

Okej! Då sitter jag PÅ dig. Now get lost!
    Integrerbart DNA
Svar på tråden Uppta säten i onödan