• Xrissy

IVF vintern 2018/2019

Hoppar in här jag med!

Jag och maken har precis fyllt 30 år, försökt i ca 2,5 år utan resultat. Utredning på privat klinik i höstas, oförklarlig barnlöshet. Vi testade insemination under hösten, gav ingenting alls. Ingen av oss har barn sedan tidigare och jag har aldrig plussat under hela tiden vi försökt. Nu kör vi första IVF-försöket via landstinget. Insättning av en 5-dagars skedde i måndags. Ett till frysen, möjligen något fler.

Än så länge mår jag helt okej, även om lutinus är en ?pain in the ass? ;) Har lite svårt att äta, känner av illamående. Någon fler som upplevt/upplever samma sak av lutinus?

• Xrissy
    Sommar15 skrev 2019-01-23 13:27:41 följande:

Nu fick vi svaret, 16 av 19 är befruktade. Så någon av de 16 borde ju hålla i ända till frysen får man hoppas...

Som de sa till oss: En lovande start! Vi fick ut 16 ägg, 2 omogna. Av de 14 som var kvar blev 13 befruktade. En 5-dagars bär jag runt på nu, 1 frös de ner och sedan skulle de bevaka ?några stycken?. Ingen aning om vi får fler till frysen i nuläget alltså. Det kommer tydligen ett brev hem med besked.

Jag håller i alla fall tummarna för dig! Är ju så otroligt olika från person till person :)
  • Xrissy
    Sommar15 skrev 2019-01-23 19:18:16 följande:

Ah ok. Jag hoppas det blir fler än en till frysen eftersom det blev totalfrys för oss (risk för överstimulering) och vi gör ivf pga missfall så vi behöver nog många graviditeter/försök innan vi kan få en levande bebis... blir ingen återföring förrän mars/april.

Hoppas verkligen att det blir fler än en till frysen då! Har du fått något besked ännu? Håller tummarna för dig!
  • Xrissy
    CrookedTail skrev 2019-01-25 11:48:48 följande:

Håller tummar och tår för din skull! Tyvärr klarade sig inget av mina 3 ägg, så det blev ingen återföring idag :(

Usch vad tråkigt att höra! :(
  • Xrissy
    Sommar15 skrev 2019-01-25 15:37:04 följande:

Nä, det blir på måndag vi får veta! Men ringde o kollade och fick lite mer info om de som var kvar, de hade högt betyg nästan alla så de trodde vi skulle få ut flera bra, får tro på dem :)

Ja de vet ju vad de gör så självklart ska du tro på dem! Härligt att höra att flera såg bra ut. Håller tummarna för att det blir flera till frysen :)
  • Xrissy
    H@llon skrev 2019-01-27 08:46:53 följande:

Igår blev jag ruvare igen. De fick ut 10 ägg men 1 var tomt. 8 blev befruktade och 1 blev dubbelbefruktat. De sa att 7 blivit tidiga blastocyster, jag fick tillbaka en sån och de övriga 6 skulle odlas vidare till idag. Ska få brev hem om något går att frysa. Blandade känslor som vanligt och denna långa väntan har börjat..

Vi skulle också få hem ett brev, men det kom inte förra veckan (de skulle odla till tisdagen). I fredags gick jag helt spontant in på 1177 och där stod en anteckning om att ytterligare 3 embryon frysts ner :) Så det kan vara ett tips, gå in en dag eller två efter, då har de kanske gjort en notering om det i journalen! Om du som jag inte orkar vänta på brevet alltså ;)

När har du testdag?
  • Xrissy
    H@llon skrev 2019-01-27 20:17:24 följande:

Va konstigt att du inte fått brev. Det kommer säkert den här veckan.

Tack för tips! Tyvärr tillhör jag inte någon region där man kan läsa hela journalen på 1177. Kan endast se recept och anteckningar från VC.

Absolut, tror bara att de inte är så snabba, var samma sak med vår kallelse. Men typiskt att det inte är så i din region :( Nåja, värt ett försök iaf :)
  • Xrissy

Det här är helt sjukt och jag kan fortfarande inte riktigt ta in det... vi hade bestämt att testa på söndag, ruvardag 13. Testdag är satt till 8/2. Men så vaknade jag upp imorse och kände att jag var tvungen att testa. Ingen särskild anledning, jag har inga tydliga symptom eller liknande. Ville bara göra det typ för att jag är på dag 29 i min cykel och alltså kan få mens när som helst.

Har köpt små stickor med tidiga test. Och chocken när jag fick två streck går inte att beskriva. Ringde maken som hade hunnit till jobbet med orden ?Kan du komma hem, jag tror att jag är gravid...? Helt darrig tog jag ett till test som om möjligt hade ett ännu starkare streck. Shit vad jag grät. Har aldrig testat positivt under hela tiden som vi har försökt, 3 år. Och så fäster det på första insättningen.

Vi försöker fortfarande att inte ta ut något i förskott, medvetna om att det fortfarande är extremt tidigt. Men vi vet i alla fall att jag kan bli gravid! Nu måste jag bara hålla mig från att testa varje dag fram till testdag haha ;)

• Xrissy
    Loviisa89 skrev 2019-01-31 12:45:22 följande:

Grattis!! Så härligt för er, håller tummarna för att det är er tur nu :D

Tack! Jag hoppas också att det är vår tur nu :) Men kommer inte att kunna känna mig riktigt lugn än. Mycket kan hända. Ska dock försöka landa i det positiva att jag bevisligen KAN bli gravid.
  • Xrissy
    LottaU skrev 2019-01-31 16:36:39 följande:

Åh, vad glad jag är för er! När jag plussade för snart 2 år sedan testade jag också tidigt och bestämde mig för att testa varannan dag. Jag plussade på första återföringen och idag är han ett drygt år. Hoppas ni har samma tur!!

Nu är jag ruvare igen och vill testa hela tiden. Åh, en blir ju tokig av det här! :)

Åh vilken härlig historia! Peppar peppar, men jag hoppas att det håller hela vägen så att det räcker med en återföring. Jag sa imorse att jag inte tänkte bli en ?sådan där? som testar massor. Men jag kommer inte att kunna hålla mig! ;)
  • Xrissy
    Hedblomster skrev 2019-01-30 19:04:02 följande:

Dock tycker jag att brösten blivit mindre ömma men eftersom de varit ömma sedan typ sprutdag 3 spelar det nog ingen roll

Jag tror inte att det spelar så stor roll. Jag hade ömma och svullna bröst under sprutperioden och fram till för ca 2-3 dagar sedan (med andra ord ruvardag 7-8). Imorse testade jag ju positivt. Så jag tror inte att det behöver betyda något :)
  • Xrissy
    Sommar15 skrev 2019-01-31 22:25:15 följande:

Wow grattis till alla plus!

När jag har tagit ovitrelle har den suttit i 11-12 dagar så jag skulle testa så man ser att det ökar om det är precis däromkring i dagar...

För mig känns det så konstigt att inte ta några sprutor eller mediciner, var så länge sedan... och det dröjer ju länge till vår insättning också så har ett gäng såna veckor till framför mig. :(

Sprutor och mediciner, hur tuffa de än kan vara, ger ju en känsla av att en faktiskt gör någonting. Men att vänta och låta kroppen få vila några veckor är faktiskt också att göra någonting :) Kan du fylla tiden med saker att göra? Smått som stort!

När är insättning planerad?
  • Xrissy
    CrookedTail skrev 2019-02-01 08:09:13 följande:

Jag lämnar denna tråden nu då IVF inte verkar vara lösningen för oss. Jag är så fruktansvärt ledsen och tycker livet är så sjukt orättvist. För 2,5 år sedan lämnade jag en mammagrupp här på FL för att jag fick missfall. Misslyckande på misslyckande. Hur ska man orka?

Läkarna har rekommenderat oss att inte fortsätta med IVF då chansen att lyckas är minimal. Jag försöker nu att acceptera att äggdonation verkar vara vårat nästa steg, men jag kan inte. Jag vill ha en mini-me, jag vill ha ett barn som är hälften mig, hälften min sambo. Jag kan inte släppa det. 

Jag önskar er alla här lycka till med era försök, men att se en efter en här plussa gör för ont. 

Jag känner verkligen med dig CrookedTail! Det måste vara så många känslor som snurrar i dig just nu. Jag hoppas att det i framtiden känns lättare att andas, oavsett hur det blir för er. Stor styrkekram!
  • Xrissy
    Sommar15 skrev 2019-02-01 08:09:46 följande:

Blir insättning typ slutet av mars skulle jag gissa... ja jag har gått på olika fertilitetsbehandlingar i över ett halvår nu så det känns tomt! :) ska iaf på kontrastultraljud nästa vecka så helt sysslolös är jag inte, haha! Jag har en massa jobb just nu och en 3,5 åring så nog finns det grejer att fylla tiden med, men inte med det man helst vill!

Oj ja om du gått på behandlingar i över ett halvår förstår jag att det känns tomt! :) Håller tummarna för att det kan bli insättning lite tidigare för dig! Men tills dess får du och familjen hitta på lite roliga saker :) Skriv en lista vet jag!
  • Xrissy
    melissa8601 skrev 2019-02-05 11:50:16 följande:

Dom ringde nu, 4st av 9 överlevde till dag 5 och kunde frysas.

Så typ 45% överlevde och överlevde frysning. Undrar hur det är som är i mig... Det är ju bara 2 dagars.

Är det vanligt att det blir ett bortfall på mer än hälften om alla såg bra ut på dag 2.

Vi hade ett ännu större bortfall. Fick ut 14, varav 13 blev befruktade. Jag fick tillbaka ett 5-dagars och de fryste ner 4 stycken. Så 45 % är i mina ögon ett bra utfall! Och stirra dig inte blind på den siffran. Tänk istället att du har embryon i frysen som du kan använda om det behövs :)
Svar på tråden IVF vintern 2018/2019