• Kjell2

När kan man låta barnen...

Barn Får teoretiskt aldrig besämma, det är vårdnadshavaren eller domstol.

• Kjell2
    Anonym (Får man?) skrev 2018-11-15 12:06:34 följande:

[quote=79215565][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 11:59:52 följande:[/quote-nick]Barn Får teoretiskt aldrig besämma, det är vårdnadshavaren eller domstol.[/

Okej men kan jag som vårdnadshavare bestämma att de själva får välja pga deras mående utan att jag gör något helt galet?! Förstår du vad jag menar? Min yngsta mår verkligen uselt av det och får stor ångest bara man nämner pappan.

Om du gör något galet går inte att svara på. Vad kommer pappan göra om han inte får tala med eller träffa sin barn?
    Hur kommer barnen se på detta i framtiden, kommer de anklaga dig för att de inte känner sin pappa?

• Kjell2
    Anonym (Får man?) skrev 2018-11-15 12:24:15 följande:

[quote=79215591][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 12:13:14 följande:[/quote-nick]Om du gör något galet går inte att svara på. Vad kommer pappan göra om han inte får tala med eller träffa sin barn?

Hur kommer barnen se på detta i framtiden, kommer de anklaga dig för att de inte känner sin pappa?

[/

Vi har pratat om detta så nä övertygad om att de inte kommer anklaga mig. Aldrig motsatt mig nåt samtal eller träff. Snarare att jag fått övertala dom att åka och träffa honom.

Rent lagligt kan du stoppa umgänge, samtal odyl. Jag antar att det inte finns ett fastställt umgängesavtal. Det är möjligt att det för stunden är det som är bäst för barnen.

Frågan är vad pappan kommer gör då? Kommer han stämma i domstol och det slutar med fastställt umgänge och att han får vårdnade då du saboterat alla försök till umgänge. 

• Kjell2
    Anonym (Får man?) skrev 2018-11-15 12:36:22 följande:

[quote=79215630][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 12:28:25 följande:[/quote-nick]Rent lagligt kan du stoppa umgänge, samtal odyl. Jag antar att det inte finns ett fastställt umgängesavtal. Det är möjligt att det för stunden är det som är bäst för barnen.

Frågan är vad pappan kommer gör då? Kommer han stämma i domstol och det slutar med fastställt umgänge och att han får vårdnade då du saboterat alla försök till umgänge. 

[/

Nä det kommer han inte göra då han vet att han inte fixar att ha dom själv och inte har intresset av det heller.

Saboterat?? Mm så kan man se det. Min fråga är ju egentligen baserat på att barnen mår psykiskt dåligt vid kontakt med honom och ena barnet har fått 2-3 psykiatriska diagnoser pga detta...tänker att det måste finnas nåt vett i att umgänge är väl för barnens bästa och inte förälderns eller?!

Ja, umgänge, kontakt mm ska ske utifrån barnets bästa. Men det är inte ovanligt att föräldrar och domstol har olika åsikter vad som är bäst för barnen.

Så, även om du inte anser dig sabotera något kan han tycka det och i slutändan en domstol.

• Kjell2
    Anonym (Får man?) skrev 2018-11-20 11:14:29 följande:

Tack alla för svar.

Nä jag tycker väl det är en vuxne som bör ringa sina barn?

Varför ska dom ta ansvar för det när de inte vill dessutom? Han HAR tillgång till kontakt med dom genom deras mobiler men han säger åt MIG att be dom ringa oxh de få ggr de ringer (ja under lite ?tjat?) honom så säger han att han vill att de ska ringa oftare för han blir ledsen annars.

VARJE gång får de nån känga av nåt slag så självklart är inte lockelsen att ringa så stor!

Jag tycker att jag är tillmötesgående på alla sätt men tvinga dom känns inte aktuellt längre då de är så stora ocg uppenbarligen tagit beslutet själva att de inte mår bra av kontakt.

I min värld så är det barnens behov jag behöver sätta först! Att de lär sig stå upp för sig själva och det de mår bra av.

Att lära sig att det är okej för en vuxen att bete sig illa men man som barn ska bara bita ihop och acceptera känns inte rätt! Jag vill lära barnen att kunna våga säga nej till saker som är övergrepp, misshandel, mobbing osv vilket deras pappa faktiskt utsätter dom för på olika nivåer.

Dock tänkt att jag gör fel när jag ställer mig på deras sida då lagen verkar kräva att barn blir tvingade :(

Mrn tack igen för svaren!

"lagen verkar kräva att barn blir tvingade :("

Var hittar du det i lagen?
  • Kjell2
    Anonym (B) skrev 2018-11-20 14:26:15 följande:
    Och hur ser detta ut i praktiken enligt dig?
    Väldigt ofta böjer sig föräldrarna för barnens silja.

• Kjell2
    Anonym (B) skrev 2018-11-20 14:49:39 följande:
    Vad skulle de annars göra? Slå barnen? Hålla fast dem?

Låsa in dem?

Oftast finns det anledning att barnen vill inte umgås med föräldern.
    På samma sätt som man får barn att gå till skolan, besöka farmor, tandläkar dyl när de inte vill, genom tjat, straff och mutor.

Men det är lite detta jag vill lyfta fram. I teorin är det vårdnadshaveren som bestämmer, aldrig barnet. I praktiken är det ofta något annat.

Svar på tråden När kan man låta barnen...